Teme principale
- Actualitati
- Anchete
- Interviuri
- Vox populi
- Politic
- Social
- Economic
- Cultura.Invatamant
- Caleidoscop national
- Panoramic sportiv
- Divertisment
- TV ARTPRESS
Prima paginĂŁ (PDF)
Newsletter
Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri prin email
27.03.2023 00:20
Editorial * Corespondență de la Bruxelles
Va fi România la masa marii producții de baterii? (I)

Există tot mai multe apeluri pentru ca Uniunea Europeană să fie mai autonomă și mai independentă, rămânând, în același timp, deschisă altor economii. Conceptul de autonomie strategică deschisă reflectă dorința UE de a-și urmări propriul curs pe scena globală, modelând lumea din jurul nostru prin leadership și implicare, păstrând în același timp interesele și valorile noastre.
În esență, Uniunea Europeană va continuă să colaboreze cu partenerii pentru a promova această agendă pozitivă, dar va funcționa autonom când va trebui. Ne întoarcem la teoria blocurilor, în care trebuie să ne cunoaștem resursa și să acționăm împreună. Apărarea europeană va deveni ceva practic fără doar și poate. Sănătatea europenilor, resursele minerale, produsele agricole, aprovizionarea continentului, chiar și un posibil buget euro, devin priorități urgente.
Într-un viitor cu zero emisii creionat de UE, în care mașinile electrice sunt folosite pe scară largă, bateriile sunt esențiale. În 2017, Comisia Europeană a creat Alianța Europeană a Bateriilor, o rețea prin care Uniunea își propunea să reducă din decalajul major față de principalii competitori din piață: China și Statele Unite. La momentul înființării Alianței (EBA), Uniunea nu producea mai deloc componente pentru baterii la scară largă și acoperea doar 3% din piață globală de profil.
Alianța Europeană a Bateriilor pornește de la o idee simplă: unirea forțelor și cooperarea în interiorul UE pe un lanț valoric astfel încât bateriile, inima revoluției industriale verzi, să fie fabricate „in house”. Baterii „made in Europe” pentru momentul în care cererea de mașini electrice va exploda. Apelul Comisiei din 2017 a fost lansat către toate statele interesate ale Uniunii Europene și actorii industriali pentru a se alătura lanțului valoric al bateriilor de la materie primă brută sau procesată, producție de componente pentru celule de baterii, producție de celule de baterii, producție de acumulatoare, producție de mașini electrice, până la componentă de reciclare.
Totul cu finanțare de la Banca Europeană de Investiții. 6 ani mai târziu de la lansarea EBA, rețeaua cuprinde 800 de actori implicați industriali din sectorul public și privat care acoperă întregul lanț valoric și presupune investiții în jur de 180 miliarde de euro.
În primii ani de la lansare, Uniunea Europeană, prin Alianța Bateriilor, a devenit cel mai mare investitor în sectorul bateriilor din lume, cu investiții de două mai mari decât China. În 2019, de exemplu, UE a investit 60 miliarde de euro în timp ce China, doar 17 miliarde. Poate una dintre cele mai notabile realizări în cadrul EBA este construcția de gigafactories – fabrici care produc baterii pentru vehicule electrice pe scară largă.
În 2020, cu o investiție de la Banca Europeană de Investiții, compania suedeză Northvolt construia prima astfel de giga factory din Europa. Planurile Northvolt estimau o capacitate anuală de producție a fabricii de 16 GWh care ar urmă să crească până la 40 de GWh. Prin comparație, China, principalul producător de baterii, a produs 230 GWh în 2019.
Dan Luca
Comentarii
sau
AdaugĂŁ comentariul tĂŁu daca nu ai cont facebook
Din aceeaÂși categorie
Răsucire iohannistă cu... sticlă spartăO grevă care anunță marea furtună românească
Blocajul „rotativei” guvernamentale
Europa și America sunt cu noi!
Subconștientul european
Lumea între ciocniri de valuri (II)
Lumea între ciocniri de valuri (I)
Demență neomarxistă infantilă
Mecanism european 2024
Frica de… A.I.
Posta redactiei: fii jurnalist !
Fii jurnalist, introdu propriile tale stiri, fotografii, scrisori deschise, sesizari in sectiunea dedicata postei redactiei.
Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica
