Teme principale
- Actualitati
- Anchete
- Interviuri
- Vox populi
- Politic
- Social
- Economic
- Cultura.Invatamant
- Caleidoscop national
- Panoramic sportiv
- Divertisment
- TV ARTPRESS
Prima paginã (PDF)
Newsletter
Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri prin email
16.03.2021 00:25
Din cauza nerespect�rii Constituției Rom�niei și a Codului Administrativ (OUG 57/2019)
ȘEDINȚE ILEGALE �N CONSILII LOCALE DIN D�MBOVIȚA (II)

ALINA MAVRODIN VASILIU
Din episodul I, publicat ieri, reamintim pe scurt:
●Ilegalit�ți, abuzuri, discriminare, înc�lc�ri de drepturi fundamentale constituționale, toate acestea și multe altele fac de câțiva ani „REGULA” în organizarea și desf�șurarea ședințelor de Consiliu local în marea majoritate a UAT-urilor din județul Dâmbovița
●Cu câteva excepții notabile, prim�riile din Dâmbovița au înc�lcat flagrant multe dintre prevederile Constituției României și pe cele ale Codului Administrativ (OUG 57/ 03.07.2019) publicat în Monitorul Oficial nr.555 din 05.07.2019, precum și pe cele ale Legii 52/2003 a transparenței decizionale
●SCRISOARE DESCHIS� c�tre conducerea administrației publice județene, c�tre toți parlamentarii de Dâmbovița, c�tre toate instituțiile abilitate care doresc s� stopeze acest fenomen administrativ grav și penal
ESTE AȘA DE GREU S� FIE CITITE CORECT ȘI RESPECTATE TREI ARTICOLE DE LEGE?
OUG 57/2019 – CODUL ADMINISTRATIV: Art. 135.
Ordinea de zi (4)
Proiectul ordinii de zi a ședinței consiliului local se aduce la cunoștinț� locuitorilor comunei, ai orașului sau ai municipiului/subdiviziunii administrativ- teritoriale prin massmedia, prin afișarea pe pagina de internet a unit�ții administrativ- teritoriale sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Articolul 314 Licitația (1)
Licitația se inițiaz� prin publicarea unui anunț de licitație de c�tre concedent în Monitorul Oficial al României, Partea a VIa, într-un cotidian de circulație național� și într-unul de circulație local�, pe pagina sa de internet ori prin alte medii ori canale publice de comunicații electronice.
Articolul 335 Etapa de transparenț� (1)
În cazul procedurii de licitație, autoritatea contractant� are obligația s� publice anunțul de licitație în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulație național� și într-unul de circulație local�, pe pagina sa de internet ori prin alte medii ori canale publice de comunicații electronice.
JURISPRUDENȚA CE ZICE?
Secretizarea înverșunat�, sfidarea prevederilor legale privind transparența decizional�, lipsa public�rii într-un cotidian local a acestor anunțuri, conform legii, precum și a altor anunțuri de interes public au creat deja JURISPRUDENȚ� în România. Se pare totuși c� acestea nu le dau înc� fiori și spaime unor „interpreți” din administrația public� dâmbovițean�. Le-a dat cineva asigur�ri c� nu vor p�ți nimic? Vom mai vedea... Exist� exemple, nu puține, de sentințe definitive, decizii ale instanțelor din România prin care au fost anulate Hot�râri ale Consiliului Local și Hot�râri ale Consiliului Județean) precum și anularea de acte administrative din cauza nerespect�rii prevederilor legale privind publicarea anunțurilor în pres�.
1.EXEMPLE DIN JURISPRUDENȚ� (public�m extrase din câteva sentințe)
a.) Curtea de Apel Timișoara – Secția Comercial� și Contencios Administrativ
●Sentința Civil� 41/P1 din 14.02.2005. Act administrativ nelegal. Înc�lcarea transparenței decizionale în administrația public� – avea obligația s� publice anunț în pres�, pe site propriu, s� îl afișeze, etc.
b.) Curtea de Apel Argeș - Secția Comercial� și Contencios Administrativ
●Decizia nr.606/R+CONT din 29 mai 2009 Acțiune în anularea Hot�rârii Consiliului Local care a fost adoptat� cu înc�lcarea transparenței decizionale f�r� publicitate în pres� – Nu au fost respectate condițiile impuse de lege de publicitate a convocatorului, a ordinii de zi și a ședinței. c.) Curtea de Apel Constanța - Secția Comercial� și Contencios Administrativ
Decizia civil� nr. 574/ CA/22.09.2010 Excepție de nelegalitate a hot�rârii Consiliului Județean Constanța pentru instituire tax�. Instanța de fond a apreciat c� hot�rârea a fost luat� cu înc�lcarea transparenței decizionale, anunțul nu a fost publicat în mass media. La recurs, Consiliul Județean Constanța a f�cut dovada c� a publicat anunțul în cotidianul local „Liderul de opinie” și pe pagina de internet a instituției. F�r� aceste dovezi pierdea recursul și ar fi fost declarat� nelegal� hot�rârea Consiliului Județean Constanța.
PUBLICAREA ANUNȚURILOR ÎN PRES� ESTE O PRIORITATE CA OBLIGAȚIE LEGAL� ÎN OG 57/2019! NU ESTE O OPȚIUNE!
Public�m ast�zi doar câteva exemple din Jurisprudența româneasc�. Respectarea prevederilor OG 57/2019 cu privire la obligativitatea publicit�ții prin pres� și a transparenței decizionale prev�zute expres în Art. 135 (Ordinea de zi), Art.314 și Art.335 (Licitații) - NU reprezint� ceva nou. Sunt prevederi preluate din Legea 215/2001 și din Legea 52/2003, completate și actualizate ca urmare a jurisprudenței existente. Elementul de noutate al OG 57/2019, este acela c� articolele invocate sunt formulate explicit cu obligativitatea de a publica anunțurile (Ordinea de zi) cu prioritate în MASS-MEDIA, urmând pagina de internet a instituției sau alte mijloace de publicitate, dar numai ca alternativ� la pagina de internet a instituției. Greu de priceput pentru unii! În Codul Administrativ (OG 57/2019), MASS-MEDIA este prioritar� în textul art.135 (alin.4), iar în art.314 (alin1) și art. 335 (alin.1) sunt precizate explicit ca fiind obligatorii cotidianul național ȘI cotidianul local în asigurarea publicit�ții și a transparenței decizionale, respectându- se astfel nu doar litera, ci și spiritul Constituției României și al legilor ț�rii.
EXTRASE CU MOTIV�RI DIN SENTINȚE DEFINITIVE PRIN CARE AU FOST ANULATE HCL, HCJ, ACTE ADMINISTRATIVE DIN CAUZA NEPUBLIC�RII ANUNȚULUI ÎN PRES�
Curtea de Apel PITEȘTI
Acțiune în anularea Hot�rârii Consiliului Local. Închiriere bunuri aparținând domeniului privat al localit�ții-f�r� anunțarea ordinii de zi în presa local�. Calitate procesual� activ�. 606/ RCONT 29.05.2009 NU TREBUIE NEGLIJAT ÎNS� C� ORDINEA DE ZI SE STABILEȘTE PENTRU A FI POSIBIL� PUBLICITATEA EI ȘI ACEAST� PUBLICITATE SE FACE PENTRU ÎNCUNOȘTINȚAREA CET�ȚENILOR, C�RORA LE ESTE RECUNOSCUT DREPTUL DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚELE CONSILIULUI LOCAL, IAR UN ASTFEL DE DREPT, GOLIT DE CONȚINUTUL POSIBILIT�ȚII DE A CUNOAȘTE PROBLEMELE CE URMEAZ� S� SE DISCUTE, AR FI TOTAL LIPSIT DE RAȚIUNE (....) Orice cet�țean poate s� pretind� c� îi este înc�lcat dreptul recunoscut de lege de a cunoaște ordinea de zi, de a asista la ședințele autorit�ții sau de a-și exprima voința de a participa la licitația public�, obligatorie potrivit art. 123 din Legea nr. 215/2001, în caz contrar nefiind respectate dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� (....) ATÂTA TIMP CÂT LEGEA IMPUNE CONDIȚII DE PUBLICITATE A CONVOCATORULUI, A ORDINII DE ZI, A ȘEDINȚEI, IAR ACESTEA NU AR FI ÎNDEPLINITE, ORICE CET�ȚEAN POATE S� PRETIND� C�-I ESTE V�T�MAT UN DREPT RECUNOSCUT DE LEGE (DE A CUNOAȘTE ORDINEA DE ZI, DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚELE AUTORIT�ȚII). (...) Aceast� prioritate este determinat� de faptul c�, în m�sura în care actul administrativ a fost adoptat cu înc�lcarea cerințelor de legalitate, este inutil� cercetarea aspectelor de fond tranșate cu aceast� ocazie. Faptul c� Instituția Prefectului are drepturi și obligații de a verifica legalitatea actelor administrative adoptate de autorit�țile locale (art.24 alin.1 lit.f din Legea nr. 340/2004) nu neag� dreptul instanțelor de a cenzura conformitatea cu legea a hot�rârilor emise de consiliile locale. De altfel, prin legea special�, nu se face astfel decât s� se recunoasc� Prefectului legitimare procesual� activ� în astfel de pricini.
Curtea de Apel CONSTANȚA
Decizia civil� nr. 574/CA /22.09.2010 Dosar nr. 827/118/2010-reclamant CJ Constanța - lipsa public�rii anunțului în pres�. Astfel, instanța a apreciat c� la adoptarea hot�rârii au fost înc�lcate dispozițiile art.6 din Legea nr.52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� deoarece nu s-a f�cut dovada public�rii anunțului referitor la intenția de adoptare a taxei în cauz� în site-ul propriu, a afiș�rii acestuia la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, AL TRANSMITERII SPRE PUBLICARE C�TRE MASS-MEDIA CENTRAL� SAU LOCAL�, DUP� CAZ (.....) Se constat� c� o astfel de dovad� a fost f�cut� în fața instanței de recurs, fiind depuse la dosarul cauzei, în copie, urm�toarele înscrisuri: anunț privind supunerea dezbaterii publice a proiectului hot�rârii, dovada public�rii anunțului și proiectului de hot�râre în mass-media, (cotidianul local „Liderul de opinie”) și pe pagina de internet a instituției. Nota red.-Atenție: dac� la recurs nu f�cea dovada public�rii anunțului în pres�, respectiv în cotidianul local, Consiliul Județean Constanța pierdea procesul.
Curtea de Apel Timișoara, secția comercial� și de contencios administrativ, Sentința nr. 41/PI din 14 februarie 2005-lipsa public�rii anunțului. Și în pres�. Prin sentința civil� nr. 41 din 14 februarie 2005 pronunțat� în dosarul nr. 9019/CA/2004, Curtea de Apel Timișoara a admis acțiunea și a anulat ca nelegal� H.G. nr. 862/2004, cu motivarea c� prin art. 1 alin. 1 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� se prevede c� prezenta lege stabilește regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul autorit�ților administrației publice centrale și locale, alese sau numite, precum și a altor instituții publice care utilizeaz� resurse financiare publice, în raporturile stabilite între ele cu cet�țenii și asociațiile legal constituite ale acestora, și scopul legii îl constituie sporirea gradului de responsabilitate a administrației publice faț� de cet�țeni, ca beneficiari ai deciziei administrative, stimularea particip�rii active a cet�țenilor în procesul de luare a deciziilor administrative și în cel de elaborare a actelor normative și de asemenea de a spori gradul de transparenț� la nivelul întregii administrații publice, conform art. 1 alin. 2 lit. a, b și c din lege. Obligația de transparenț� înseamn� obligația autorit�ților administrației publice de a informa și de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative și la minutele ședinței publice. Potrivit art. 6 alin. 1 din Legea nr. 52/2003, de acte normative, autoritatea administrației publice are obligația s� publice un anunț și în mass-media. Recursul declarat în cauz� de pârâtul Guvernul României a fost respins prin decizia civil� nr. 4482 din 22 septembrie 2005 pronunțat� în dosarul nr. 1699/2005 al Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Nota red.: În OG 57/2019, au fost incluse aceste principii, dar cu prioritate de publicare a anunțurilor într-un cotidian național ȘI într-un cotidian local, conform art. 314 și art. 355.
Comentarii
sau
Adaugã comentariul tãu daca nu ai cont facebook
Din aceeaºi categorie
Sistemul de supraveghere din T�rgovi�te va fi gata p�n� la debutul anului �colarBEZNA TRANSPAREN�EI �N ZECI DE PRIM�RII
Prefectul c�tre toți primarii: "Respectați legile �ntocmai!"
�EDIN�E ILEGALE �N CONSILII LOCALE DIN D�MBOVI�A (I)
Cele patru sta�ii pentru vehiculele electrice, func�ionale
Criza COVID-19 a l�sat elevii f�r� "Laptele �i cornul"
117 avize de securitate pentru incendiu
Risc seismic la sediul CJD
Asisten�a social�, sub strict� monitorizare
Continu� investi�iile �n infrastructur� la R�cari
Editorial
Alegerile primare europene �i dezbaterile Spitzenkandidat �n 2024 (II)

DAN LUCA
În prim�vara lui 2024, înainte de alegerile europene din iunie, au fost 3 dezbateri oficiale, clasificate ca Spitzenkandidat.
Orașul Maastricht a fost și de data aceasta locul primei dezbateri Spitzenkandidaten înainte de alegerile pentru Parlamentul European. Dup� 2014 și 2019, ziua de 29 aprilie 2024 a fost aleas� pentru a reuni ofertele... [cite�te tot...]
Posta redactiei: fii jurnalist !
Fii jurnalist, introdu propriile tale stiri, fotografii, scrisori deschise, sesizari in sectiunea dedicata postei redactiei.
Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica
