Teme principale

Prima paginã (PDF)

Newsletter

Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri prin email

Adresa ta de email:
Agentia Nationala de presa AGERPRES - www.agerpres.ro



16.03.2021 00:25

Din cauza nerespect�rii Constituției Rom�niei și a Codului Administrativ (OUG 57/2019)


A A

ȘEDINȚE ILEGALE �N CONSILII LOCALE DIN D�MBOVIȚA (II)

ȘEDINȚE ILEGALE ÎN CONSILII LOCALE DIN DÂMBOVIȚA (II)

ALINA MAVRODIN VASILIU

 


 

Din episodul I, publicat ieri, reamintim pe scurt:

●Ilegalit�ți, abuzuri, discriminare, înc�lc�ri de drepturi fundamentale constituționale, toate acestea și multe altele fac de câțiva ani „REGULA” în organizarea și desf�șurarea ședințelor de Consiliu local în marea majoritate a UAT-urilor din județul Dâmbovița

●Cu câteva excepții notabile, prim�riile din Dâmbovița au înc�lcat flagrant multe dintre prevederile Constituției României și pe cele ale Codului Administrativ (OUG 57/ 03.07.2019) publicat în Monitorul Oficial nr.555 din 05.07.2019, precum și pe cele ale Legii 52/2003 a transparenței decizionale

●SCRISOARE DESCHIS� c�tre conducerea administrației publice județene, c�tre toți parlamentarii de Dâmbovița, c�tre toate instituțiile abilitate care doresc s� stopeze acest fenomen administrativ grav și penal

 

ESTE AȘA DE GREU S� FIE CITITE CORECT ȘI RESPECTATE TREI ARTICOLE DE LEGE?

OUG 57/2019 – CODUL ADMINISTRATIV: Art. 135.

Ordinea de zi (4)

Proiectul ordinii de zi a ședinței consiliului local se aduce la cunoștinț� locuitorilor comunei, ai orașului sau ai municipiului/subdiviziunii administrativ- teritoriale prin massmedia, prin afișarea pe pagina de internet a unit�ții administrativ- teritoriale sau prin orice alt mijloc de publicitate.

Articolul 314 Licitația (1)

Licitația se inițiaz� prin publicarea unui anunț de licitație de c�tre concedent în Monitorul Oficial al României, Partea a VIa, într-un cotidian de circulație național� și într-unul de circulație local�, pe pagina sa de internet ori prin alte medii ori canale publice de comunicații electronice.

Articolul 335 Etapa de transparenț� (1)

În cazul procedurii de licitație, autoritatea contractant� are obligația s� publice anunțul de licitație în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulație național� și într-unul de circulație local�, pe pagina sa de internet ori prin alte medii ori canale publice de comunicații electronice.

JURISPRUDENȚA CE ZICE?

Secretizarea înverșunat�, sfidarea prevederilor legale privind transparența decizional�, lipsa public�rii într-un cotidian local a acestor anunțuri, conform legii, precum și a altor anunțuri de interes public au creat deja JURISPRUDENȚ� în România. Se pare totuși c� acestea nu le dau înc� fiori și spaime unor „interpreți” din administrația public� dâmbovițean�. Le-a dat cineva asigur�ri c� nu vor p�ți nimic? Vom mai vedea... Exist� exemple, nu puține, de sentințe definitive, decizii ale instanțelor din România prin care au fost anulate Hot�râri ale Consiliului Local și Hot�râri ale Consiliului Județean) precum și anularea de acte administrative din cauza nerespect�rii prevederilor legale privind publicarea anunțurilor în pres�.

1.EXEMPLE DIN JURISPRUDENȚ� (public�m extrase din câteva sentințe)

a.) Curtea de Apel Timișoara – Secția Comercial� și Contencios Administrativ

●Sentința Civil� 41/P1 din 14.02.2005. Act administrativ nelegal. Înc�lcarea transparenței decizionale în administrația public� – avea obligația s� publice anunț în pres�, pe site propriu, s� îl afișeze, etc.

b.) Curtea de Apel Argeș - Secția Comercial� și Contencios Administrativ

●Decizia nr.606/R+CONT din 29 mai 2009 Acțiune în anularea Hot�rârii Consiliului Local care a fost adoptat� cu înc�lcarea transparenței decizionale f�r� publicitate în pres� – Nu au fost respectate condițiile impuse de lege de publicitate a convocatorului, a ordinii de zi și a ședinței. c.) Curtea de Apel Constanța - Secția Comercial� și Contencios Administrativ

Decizia civil� nr. 574/ CA/22.09.2010 Excepție de nelegalitate a hot�rârii Consiliului Județean Constanța pentru instituire tax�. Instanța de fond a apreciat c� hot�rârea a fost luat� cu înc�lcarea transparenței decizionale, anunțul nu a fost publicat în mass media. La recurs, Consiliul Județean Constanța a f�cut dovada c� a publicat anunțul în cotidianul local „Liderul de opinie” și pe pagina de internet a instituției. F�r� aceste dovezi pierdea recursul și ar fi fost declarat� nelegal� hot�rârea Consiliului Județean Constanța.

PUBLICAREA ANUNȚURILOR ÎN PRES� ESTE O PRIORITATE CA OBLIGAȚIE LEGAL� ÎN OG 57/2019! NU ESTE O OPȚIUNE!

Public�m ast�zi doar câteva exemple din Jurisprudența româneasc�. Respectarea prevederilor OG 57/2019 cu privire la obligativitatea publicit�ții prin pres� și a transparenței decizionale prev�zute expres în Art. 135 (Ordinea de zi), Art.314 și Art.335 (Licitații) - NU reprezint� ceva nou. Sunt prevederi preluate din Legea 215/2001 și din Legea 52/2003, completate și actualizate ca urmare a jurisprudenței existente. Elementul de noutate al OG 57/2019, este acela c� articolele invocate sunt formulate explicit cu obligativitatea de a publica anunțurile (Ordinea de zi) cu prioritate în MASS-MEDIA, urmând pagina de internet a instituției sau alte mijloace de publicitate, dar numai ca alternativ� la pagina de internet a instituției. Greu de priceput pentru unii! În Codul Administrativ (OG 57/2019), MASS-MEDIA este prioritar� în textul art.135 (alin.4), iar în art.314 (alin1) și art. 335 (alin.1) sunt precizate explicit ca fiind obligatorii cotidianul național ȘI cotidianul local în asigurarea publicit�ții și a transparenței decizionale, respectându- se astfel nu doar litera, ci și spiritul Constituției României și al legilor ț�rii.

EXTRASE CU MOTIV�RI DIN SENTINȚE DEFINITIVE PRIN CARE AU FOST ANULATE HCL, HCJ, ACTE ADMINISTRATIVE DIN CAUZA NEPUBLIC�RII ANUNȚULUI ÎN PRES�

Curtea de Apel PITEȘTI

Acțiune în anularea Hot�rârii Consiliului Local. Închiriere bunuri aparținând domeniului privat al localit�ții-f�r� anunțarea ordinii de zi în presa local�. Calitate procesual� activ�. 606/ RCONT 29.05.2009 NU TREBUIE NEGLIJAT ÎNS� C� ORDINEA DE ZI SE STABILEȘTE PENTRU A FI POSIBIL� PUBLICITATEA EI ȘI ACEAST� PUBLICITATE SE FACE PENTRU ÎNCUNOȘTINȚAREA CET�ȚENILOR, C�RORA LE ESTE RECUNOSCUT DREPTUL DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚELE CONSILIULUI LOCAL, IAR UN ASTFEL DE DREPT, GOLIT DE CONȚINUTUL POSIBILIT�ȚII DE A CUNOAȘTE PROBLEMELE CE URMEAZ� S� SE DISCUTE, AR FI TOTAL LIPSIT DE RAȚIUNE (....) Orice cet�țean poate s� pretind� c� îi este înc�lcat dreptul recunoscut de lege de a cunoaște ordinea de zi, de a asista la ședințele autorit�ții sau de a-și exprima voința de a participa la licitația public�, obligatorie potrivit art. 123 din Legea nr. 215/2001, în caz contrar nefiind respectate dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� (....) ATÂTA TIMP CÂT LEGEA IMPUNE CONDIȚII DE PUBLICITATE A CONVOCATORULUI, A ORDINII DE ZI, A ȘEDINȚEI, IAR ACESTEA NU AR FI ÎNDEPLINITE, ORICE CET�ȚEAN POATE S� PRETIND� C�-I ESTE V�T�MAT UN DREPT RECUNOSCUT DE LEGE (DE A CUNOAȘTE ORDINEA DE ZI, DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚELE AUTORIT�ȚII). (...) Aceast� prioritate este determinat� de faptul c�, în m�sura în care actul administrativ a fost adoptat cu înc�lcarea cerințelor de legalitate, este inutil� cercetarea aspectelor de fond tranșate cu aceast� ocazie. Faptul c� Instituția Prefectului are drepturi și obligații de a verifica legalitatea actelor administrative adoptate de autorit�țile locale (art.24 alin.1 lit.f din Legea nr. 340/2004) nu neag� dreptul instanțelor de a cenzura conformitatea cu legea a hot�rârilor emise de consiliile locale. De altfel, prin legea special�, nu se face astfel decât s� se recunoasc� Prefectului legitimare procesual� activ� în astfel de pricini.

Curtea de Apel CONSTANȚA

Decizia civil� nr. 574/CA /22.09.2010 Dosar nr. 827/118/2010-reclamant CJ Constanța - lipsa public�rii anunțului în pres�. Astfel, instanța a apreciat c� la adoptarea hot�rârii au fost înc�lcate dispozițiile art.6 din Legea nr.52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� deoarece nu s-a f�cut dovada public�rii anunțului referitor la intenția de adoptare a taxei în cauz� în site-ul propriu, a afiș�rii acestuia la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, AL TRANSMITERII SPRE PUBLICARE C�TRE MASS-MEDIA CENTRAL� SAU LOCAL�, DUP� CAZ (.....) Se constat� c� o astfel de dovad� a fost f�cut� în fața instanței de recurs, fiind depuse la dosarul cauzei, în copie, urm�toarele înscrisuri: anunț privind supunerea dezbaterii publice a proiectului hot�rârii, dovada public�rii anunțului și proiectului de hot�râre în mass-media, (cotidianul local „Liderul de opinie”) și pe pagina de internet a instituției. Nota red.-Atenție: dac� la recurs nu f�cea dovada public�rii anunțului în pres�, respectiv în cotidianul local, Consiliul Județean Constanța pierdea procesul.

Curtea de Apel Timișoara, secția comercial� și de contencios administrativ, Sentința nr. 41/PI din 14 februarie 2005-lipsa public�rii anunțului. Și în pres�. Prin sentința civil� nr. 41 din 14 februarie 2005 pronunțat� în dosarul nr. 9019/CA/2004, Curtea de Apel Timișoara a admis acțiunea și a anulat ca nelegal� H.G. nr. 862/2004, cu motivarea c� prin art. 1 alin. 1 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizional� în administrația public� se prevede c� prezenta lege stabilește regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul autorit�ților administrației publice centrale și locale, alese sau numite, precum și a altor instituții publice care utilizeaz� resurse financiare publice, în raporturile stabilite între ele cu cet�țenii și asociațiile legal constituite ale acestora, și scopul legii îl constituie sporirea gradului de responsabilitate a administrației publice faț� de cet�țeni, ca beneficiari ai deciziei administrative, stimularea particip�rii active a cet�țenilor în procesul de luare a deciziilor administrative și în cel de elaborare a actelor normative și de asemenea de a spori gradul de transparenț� la nivelul întregii administrații publice, conform art. 1 alin. 2 lit. a, b și c din lege. Obligația de transparenț� înseamn� obligația autorit�ților administrației publice de a informa și de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative și la minutele ședinței publice. Potrivit art. 6 alin. 1 din Legea nr. 52/2003, de acte normative, autoritatea administrației publice are obligația s� publice un anunț și în mass-media. Recursul declarat în cauz� de pârâtul Guvernul României a fost respins prin decizia civil� nr. 4482 din 22 septembrie 2005 pronunțat� în dosarul nr. 1699/2005 al Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Nota red.: În OG 57/2019, au fost incluse aceste principii, dar cu prioritate de publicare a anunțurilor într-un cotidian național ȘI într-un cotidian local, conform art. 314 și art. 355.




Comentarii

sau

Adaugã comentariul tãu daca nu ai cont facebook

Nume:


Comentariu:



cod captcha



Din aceeaºi categorie

Sistemul de supraveghere din T�rgovi�te va fi gata p�n� la debutul anului �colar
BEZNA TRANSPAREN�EI �N ZECI DE PRIM�RII
Prefectul c�tre toți primarii: "Respectați legile �ntocmai!"
�EDIN�E ILEGALE �N CONSILII LOCALE DIN D�MBOVI�A (I)
Cele patru sta�ii pentru vehiculele electrice, func�ionale
Criza COVID-19 a l�sat elevii f�r� "Laptele �i cornul"
117 avize de securitate pentru incendiu
Risc seismic la sediul CJD
Asisten�a social�, sub strict� monitorizare
Continu� investi�iile �n infrastructur� la R�cari


Politica de Cookie
Politica de Confidentialitate

Editorial

Alegerile primare europene �i dezbaterile Spitzenkandidat �n 2024 (II)

DAN LUCA

În prim�vara lui 2024, înainte de alegerile europene din iunie, au fost 3 dezbateri oficiale, clasificate ca Spitzenkandidat.

Orașul Maastricht a fost și de data aceasta locul primei dezbateri Spitzenkandidaten înainte de alegerile pentru Parlamentul European. Dup� 2014 și 2019, ziua de 29 aprilie 2024 a fost aleas� pentru a reuni ofertele... [cite�te tot...]





Agentie imobiliara Sibiu
Anunturi Imobiliare Dambovita

Posta redactiei: fii jurnalist !

Fii jurnalist, introdu propriile tale stiri, fotografii, scrisori deschise, sesizari in sectiunea dedicata postei redactiei.

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica
Cand esti nevoit sa-ti montezi o fosa septica ecologica deoarece in zona in care locuiesti nu exista canalizare este nevoie sa tii cont de anumite reguli de mentenanta pentru a nu afecta negativ sistemul septic si pentru a-i prelungi durata de viata. Acest lucru nu este benefic numai din punct de vedere financiar, dar te poate ajuta sa previi situatii neplacute cauzate de refulari sau mirosuri urate. [cite�te tot...]

Alte articole »

Trimite articol

publicitate

aparate foto digitale