15.03.2021 00:25

ȘEDINȚE ILEGALE ÎN CONSILII LOCALE DIN DÂMBOVIȚA (I)

ȘEDINȚE ILEGALE ÎN CONSILII LOCALE DIN DÂMBOVIȚA (I)
Galerie foto

*Ilegalități, abuzuri, discriminare, încălcări de drepturi fundamentale constituționale, toate acestea și multe altele fac de câțiva ani „REGULA” în organizarea și desfășurarea ședințelor de Consiliu local în marea majoritate a UAT-urilor din județul Dâmbovița

*Cu câteva excepții notabile, primăriile din Dâmbovița au încălcat flagrant multe dintre prevederile Constituției României și pe cele ale Codului Administrativ (OUG 57/ 03.07.2019) publicat în Monitorul Oficial nr.555 din 05.07.2019, precum și pe cele ale Legii 52/2003 a transparenței decizionale

*SCRISOARE DESCHISĂ către conducerea administrației publice județene, către toți parlamentarii de Dâmbovița, către toate instituțiile abilitate care doresc să stopeze acest fenomen administrativ grav și penal

*Procese pierdute de primării din cauza nepublicării în presă a ordinii de zi

 

 

ALINA MAVRODIN VASILIU


Sesizările cotidianului „JURNAL DE DÂMBOVIȚA” trimise de câțiva ani către acești „profesioniști” din administrația publică dâmbovițeană par să îi fi ambiționat, din păcate, să ne arate cât sunt de „creativi” în NErespectarea legii, creând un adevărat „grup organizat” care pretinde că „interpretează” prevederile legale, pe care de câțiva ani ni le repetă obsesiv ca niște flașnete ale căror manivele le bănuim. Ei desigur, pretind că au organizat legal ședințele de Consilii Locale în ultimii ani, deși, în disprețul legii, nu au publicat „Ordinea de zi” (conf. Art. 135) și în presa locală, oricum NU în cotidianul „JURNAL DE DÂMBOVIȚA” - SINGURUL cotidian local aflat în difuzare publică în județul Dâmbovița. Această publicație nu face parte din MASS-MEDIA județului? Citiți și vă veți lămuri! De curând, am trimis o nouă serie de adrese oficiale prin care am sesizat aceste abuzuri. Publicăm astăzi o sinteză a acestora, sub formă de...

SCRISOARE DESCHISĂ

Către conducerea administrației publice județene, către toți parlamentarii de Dâmbovița, către toate instituțiile abilitate care doresc să stopeze acest fenomen administrativ grav și penal

Vă aducem la cunoștință și pe această cale o situație deosebit de gravă, cu vădite consecințe penale care îngrădește NU doar dreptul jurnaliștilor, ci și pe cel al cetățenilor obișnuiți, de a avea acces la informațiile de interes public. Totodată, considerăm că această situație critică (pe care o semnalăm de câțiva ani și o readucem pe larg în atenția publică) reprezintă și un grav atac la existența și libertatea presei scrise, societățile de presă devenind, în ultimii ani, victimele comenzilor politice, ale stilului abuziv și discreționar în administrația publică și ale unui comportament nedemocratic manifestat de diverși politicieni, primari și de reprezentanți ai unor instituții publice din județul Dâmbovița. În susținerea demersului nostru ne bazăm pe prevederile Constituției României: art. 30 “Libertarea de exprimare”; art. 31 “Dreptul la informație” și pe cele specifice din Codul Administrativ (OUG 57/03.07.2019), respectiv: art.135 „Ordinea de zi”, art.314 (alin.1), și art.335 (alin.1) „Licitații”.

 

EXTRAS DIN CONSTITUȚIA ROMANIEI

Capitolul II - Drepturile și libertățile fundamentale

Articolul 30

Libertatea (1)

Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și libertatea creațiilor de orice fel, prin viu grai, prin exprimare scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile. (2) Cenzura de orice fel este interzisă. (4) Nici o publicație nu poate fi suprimată.

Articolul 31

Dreptul la informație (1)

Dreptul persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi îngrădit. (2) Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice și asupra problemelor de interes personal.


Vă informăm că am sesizat oficial, în repetate rânduri, în ultimii ani, această situație, dar mulți dintre primari și șefi de instituții publice pretind în continuare că își publică anunțurile doar pe site-uri proprii, încălcând evident prevederile legale. În realitate, așa cum a reieșit din monitorizări realizate de redacția cotidianului “JURNAL DE DÂMBOVIȚA”, multe primării și chiar instituții publice din județul Dâmbovița nici nu aveau încă site funcțional la data monitorizării, unele abia dacă aveau „site-ul” în lucru, altele nu își actualizau site-urile, nu își publicau anunțurile de convocare ale ședințelor de Consiliu Local, hotărârile de Consiliu Local și nici alte anunțuri de interes public prevăzute de legile anterioare adoptării OG 57/2019. Nici de doi ani încoace nu am observat o prea mare hărnicie pe paginile de internet ale UAT-urilor și nici pe ale multor instituții publice, desigur tot cu unele excepții care confirmă însă REGULA. Tocmai am realizat o nouă monitorizare a lor...

PROCESE PIERDUTE DE PRIMĂRII DIN CAUZA NEPUBLICĂRII ÎN PRESĂ A ORDINII DE ZI

Este deja de notorietate că unele UAT-uri au pierdut procese în instanță, ca urmare a faptului că nu au putut face dovada publicității pentru convocarea ședințelor de Consiliu Local sau pentru proceduri de licitație, iar această situație avem informații că va lua amploare și în județul Dâmbovița. Având în vedere jurisprudența în acest domeniu, considerăm că suntem pe deplin îndreptățiți să vă informăm că există pericolul ca instanțele judecătorești să fie sesizate în continuare cu astfel de spețe, cu suportarea consecințelor de rigoare. Tot de notorietate este și faptul că pe piața ”mass-media” dâmbovițeană există de câțiva ani o practică ilegală a distribuirii unor tipărituri, așa zise “publicații”, neînseriate oficial prin cod ISSN (așa cum o impun prevederile Codului Fiscal și cele ale Legii depozitului legal), unele autointitulate chiar “cotidian”, trase la xerox și puse la dosare, având însă o apariție neregulată, neprevăzută și nefiind difuzate prin rețelele convenționale de difuzare publică a presei. De ele s-au folositde câțiva ani și Grupurile de Acțiune Locală (GAL-urile), majoritatea ocolind sistematic să își publice anunțurile în cotidianul „JURNAL DE DÂMBOVIȚA”- SINGURUL cotidian aflat în difuzare publică!!! De ce oare? Prietenii știu de ce! Vă mai informăm și că un site de instituție nu este “mijloc de informare în masă”, Codul Administrativ precizând fără echivoc în articolele sus menționate că anunțurile (de ex. cele de licitații) trebuie publicate în Monitorul Oficial, într-un cotidian național și într-un cotidian local, pe pagina de internet a instituției, etc. Acesta, ca principiu de publicitate și de transparență! Așadar, rețineți și din această enumerare că pagina de internet a unei UAT, instituție, etc, nu este mijloc de informare în masă. Numai cine nu vrea, nu pricepe!

ZIARUL TIPĂRIT-DOCUMENT ÎN ARHIVELE INSTITUȚIILOR STATULUI

De asemenea Codul Fiscal, la Cap.8 definește ZIARUL și REVISTELE ca fiind orice tipărituri care au cod ISSN, cu obligațiile fiscale de rigoare. În plus, ziarul tipărit intră conform legii în depozitul legal al Bibliotecii Județeane și la Bibliotecii Naționale a României, prin care se asigură, referința documentară pentru orice persoană, instituție interesată și se poate verifica dovada publicității făcute de autoritățile publice pentru actele, hotărârile și dispozițiile pe care au obligația să le aducă la cunoștința publică. Ziarul trebuie să aibă publicată și o casetă de redacție, cu numele și funcțiile din colectivul redacțional și, desigur, să îi fie jurnaliștii angajați cu forme legale!

O METODĂ DE SUPRIMARE A UNUI COTIDIAN INDEPENDENT ȘI INCOMOD

Această situație ilegală și nedemocratică pe care o semnalăm reprezintă și una dintre cauzele economice majore care contribuie la suprimarea de publicații (faptă interzisă de Art. 30, alin. 4 din Constituția României). Facem această subliniere pentru că publicarea anunțurilor și a celorlalte servicii de publicitate legală reprezintă, în orice stat de drept, sursa principală și transparentă de finanțare a unei publicații tipărite, pe care legiuitorul a avut-o în vedere. Ați înțeles acum de ce este ocolit, de câțiva ani, în mod organizat, cotidianul „JURNAL DE DÂMBOVIȚA” de la publicarea anunțurilor de interes public? De zici că a dat cineva „comandă pe unitate” și nu se găsește nici o minte lucidă, cu frică de Dumnezeu și de lege, ca să dea „la loc comanda”...

CE PREVEDE ȘI OBLIGĂ CODUL ADMINISTRATIV (OUG 57/2019) PENTRU PUBLICAREA „ORDINII DE ZI” A ȘEDINȚELOR DE CONSILIU LOCAL

Art.135 „Ordinea de zi”

Proiectul ordinii de zi a ședințelor Consiliilor Locale se aduce la cunoștință prin Mass-Media, prin afișare pe pagina de internet a UAT-urilor SAU prin orice alt mijloc de publicitate. Acest SAU (pentru cine are cunoștințe minime elementare de gramatică) este alternativa oferită de legiuitor pentru pagina de internet a UAT-urilor, din motivele precizate anterior. În plus, am observat că fenomenul îngrijorător al ocolirii cotidianului JURNAL DE DÂMBOVIȚA pentru publicarea „Ordinii de zi” a ședințelor Consiliului Local și al „pitirii” acestor anunțuri prin „alte mijloace de publicitate” prezintă pentru reprezentanții UAT-urilor avantaje ilegale pe care orice anchetă serioasă făcută de oameni ai legii cu știință de carte (și fără comenzi politice!) ar demasca fapte foarte grave de corupție, complicitate la ilegalități și îngrădiri grosolane ale unor drepturi și libertăți cetățenești constitiționale. În mod evident, nu ocolești cotidianul „Jurnal de Dâmbovița” pentru publicarea anunțurilor, decât dacă ai ceva de ascuns, nu dorești să știe opinia publică! (va urma)

 

Episodul al II-lea - aici

Exemple din jurisprudență: Hotărâri de Consiliu Local și de Consiliu Județean anulate în instanțe și acte administrative declarate nelegale din cauză că au fost adoptate cu încălcarea prevederilor legale privind publicitatea în presă și pentru nerespectarea transparenței decizionale. Aviz amatorilor!