09.04.2021 00:17

Scara sau dorul dumnezeiesc

În a patra duminică a Postului Paștelui, în drum spre Creatorul ”celor văzute și nevăzute”, Biserica ne aduce aminte de urcușul duhovnicesc simbolizat de scara Sfântului Ioan Scărarul. Urcușul acesta duhovnicesc este întâlnit în Sfânta Scriptură ca urcuș al bucuriei atunci când Domnul nostrum Iisus Hristos rostește după cele 9 fericiri „Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri“, sau ca urcuș al preamăririi lui Dumnezeu. Sfântul Maxim Mărturisitorul, vorbind despre rugăciunea „Tatăl nostru“, ne învață că aceasta nu este numai rugăciune ci este și îndreptar de viață, este o teologie, și este de fapt un urcuș spre preamărirea lui Dumnezeu. Un alt urcuș duhovnicesc este ilustrat de Apostolul Pavel în Epistola către Galateni (5, 22-23) în care vorbește de roada Duhului, acesta fiind urcușul care duce la dragoste ca virtute teologică. Tot Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Coloseni (3, 1-2) spune:“Dacă ați înviat împreună cu Hristos, căutați cele de sus, cugetați cele de sus“ Cine vrea să înceapă un urcuș duhovnicesc trebuie să caute cele de sus, să nu aștepte cele de sus, ci să le caute, după cuvântul spus și de Domnul Hristos de altfel: „Căutați mai întâi împărăția cerurilor“ (Matei 6, 33). Arta căutării și găsirii lui Dumnezeu a fost înfățișată de Sfântul Ioan Scărarul sub chipul scării care unește pământul cu cerul, după modelul Scării patriarhului biblic Iacob din Facere, cap. 28. Urcând treaptă cu treptă, prin lepădarea de patimi și dobândirea virtuțiilor, prin lepădarea de sinea păcătoasă și dobândirea unei bune viețuiri după Hristos putem ajunge la capătul de sus al Scării, unde ne întâmpină Hristos Mântuitorul să ne încununeze cu Slava Sa și să ne facă părtași bunurilor Împărăției cerești. Cine se angajează în mod liber să urce pe această scară, a unei asceze și răstigniri continue, se apropie de Dumnezeu prin asemănarea treptată în har cu El, iubitor și milostiv, deschizându-i-se ușa raiului. De aceea și postul este definit magistral de Sfântul Ioan ca ”o silire a firii și o tăiere împrejur a dulceții gâtlejului, curmarea aprinderii, alungarea gândurilor rele și eliberarea de visări, curăția rugăciunii, luminătorul sufletului, paza minții, înmuierea învârtoșării, ușa străpungerii inimii, suspinul smerit, încetarea multei vorbiri, începutul liniștirii, străjerul ascultării, ușurarea somnului, sănătatea trupului, pricinuitorul nepătimirii, iertarea păcatelor, ușa și desfătarea raiului.” Calea mântuirii sau calea desăvârșirii creștine este benevolă pentru cel care dorește să ajungă ”casnic al lui Dumnezeu”, pentru cel care dorește să găsească dragostea și pe Dumnezeu. Pentru a ajunge acolo creștinul trebuie să știe că la începutul fiecărei Sfinte Liturghii diaconul rostește cuvintele: „Vreme este a sluji Domnului“, aceasta însemnând că timpul pământesc, cel al grijilor lumești, al nevoilor și al circumscrierii omenești în rânduiala firii, încetează și începe, cel puțin din perspectiva omului, prezentul veșnic al lui Dumnezeu. Fiecare participare la sfintele slujbe, fiecare postire, orice faptă bună, neîntristarea, bucuria plânsului, înstrăinarea, îndepărtarea de lume, umilința, smerenia, credința, nădejdea și dragostea reprezintă moduri de slujire a lui Dumnezeu și treapte în înaintarea noastră spre bucurie, spre primirea Duhului Sfânt, spre iubire, spre liniște sufletească, spre nepătimire. Treptele urcușului duhovnicesc conduc la aflarea lui Dumnezu, după cum descrie Sfântul maxim Mărturisitorul: ”Cunoscătorii tainelor dumnezeiești spun că unde e curățirea sufletului cea prin virtuți, acolo apare și iluminarea cunoștinței după cercetarea cu evlavie a lucrurilor. Iar aceasta ridică sufletul spre înțelegerea lui Dumnezeu și țintuiește dorul lui de cel mai de sus dintre cele dorite, adică de Dumnezeu, Care e și se cunoaște întru cele mai mari, sau e Cel mai mare și e propriu-zis mai presus de mărime.” Sfântul Ioan Gură de Aur în Omilia 33 la Evanghelia după Ioan evocă efortul cathartic al creștinilor în contextul unui urcuș progresiv de la cele mai ușoare spre cele mai grele: „Să învățăm, zice el, a realiza progresiv îndreptarea greșelilor; propunându- ne o greșeală pentru luna aceasta, alta pentru luna viitoare și alta pentru luna ce urmează vom ajunge să ne îndreptăm pe noi înșine. Astfel, urcând ca pe niște trepte, vom ajunge cu ajutorul scării lui Iacob până la cer.” În ce privește efortul depus pentru parcurgerea acestui drum, Sfântul Isac Sirul precizează :”Calea lui Hristos este Crucea de fiecare zi. Nimeni nu s-a urcat vreodată la cer prin comoditate.” De aceea, de fiecare dintre noi depinde dacă urmăm sau nu calea sfințeniei, a îndumnezeirii și a unirii mistice cu Hristos, fapt ilustrat de Sfântul Simeon Noul Teolog: „Cel ce nu s-a învrednicit să ajungă la o astfel de măsură a desăvârșirii și în posesiunea unor astfel de bunuri să se învinovățească numai pe sine și să nu spună, pentru a se dezvinovăți, că lucrul acesta este cu neputință, sau că desăvârșirea se dobândește, dar în chip neștiut. Ci să cunoască, încredințat de dumnezeieștile Scripturi, că lucrul e cu putință și adevărat, înfăptuindu-se prin lucrare și împlinindu-se în chip conștient. Căci fiecare se lipsește pe sine de aceste bunătăți pe măsura neîmplinirii și nelucrării poruncilor“.

Pr. Stan Mihail Iulian, Parohia Șerbănești Pucioasa