02.08.2021 00:19

Parteneriate europene pentru salvarea presei

Parteneriate europene pentru salvarea presei
Galerie foto

DAN LUCA


În utimele 6 luni, am fost implicat, în calitate de evaluator, în proiectul european Stars4Media. Excelentă ideea de a aduce inovația în media prin intermediul parteneriatelor europene. Inspirația proiectului este desigur programul Erasmus, în care mobilitățile europene ajută nu doar la îmbunătățirea experiențelor culturale, dar și la lansarea proiectelor noi, atipice în bazinul național. Important este ca presa să înțeleagă că inovația este fundamentală dezvoltării, iar abordarea să includă cel puțin 3 componente: editorială, tehnologică și business. Am observant tendințe deosebit de interesante, prin intermediul evaluării celor pentru 100 de aplicații. Presa mare, cu structuri complexe și greoaie, începe să fie mai receptivă la inovația practică, având acum departamente speciale pe acest segment. Din punct de vedere tehnic, apar pe continentul european o serie de start up-uri care propun soluții interesante, mai ales în domeniul dezvoltării produselor media utilizând inteligența artificială. Vorbim tot mai mult în spațiul presei europene de „change management”, diversificarea modelelor de finanțare, de abordări noi în direcția accesării fondurilor europene sau chiar de presa viitorului, în care algoritmele să ajute în cercetarea jurnalistică. O componentă aparte este alocată competențelor, și din nou vreau să acentuez că nu este vorba doar despre pregătirea ziariștilor. Ecosistemul media absoarbe tot mai mulți experți în comunicare, științe politice, tehnologie, managementul schimbării, dar și în proceduri de monetizare a brandului de presă. Anul trecut scriam despre tendințele presei europene și necesitatea de a se reinventa datorită crizei pandemice. Următorii ani sunt deosebit de dinamici din acest punct de vedere.