16.03.2023 00:20

Industria auto la Bruxelles

Industria auto la Bruxelles
Galerie foto

Aniversarea celor 55 de ani de la producerea primului autoturism Dacia la Mioveni este un bun prilej de a aminti despre importanța reprezentării industriei auto în capitala Europei. Principala formă de relaționare cu decidenții politici ai Bruxelles-ului european este ACEA – Asociația Europeană a Producătorilor de Mașini, din care fac parte și BMW, și Renault, și Fiat, dar și alte mărci binecunoscute. Care este rolul acestei asociații? Să ne imaginăm că oamenii de la, să zicem, Mercedes doresc să explice Comisiei Europene părerea lor despre propunerile legislative pentru dezvoltarea siguranței rutiere.

După aceea vin delegații Volvo să explice Comisiei versiunea lor, iar într-o săptămână sosesc și cei de la Fiat cu același subiect. E prea complicat și ineficient, iar prin urmare se recomandă “coagularea grupurilor industriale” în asociații europene (grupuri de interese), cu Adunări Generale anuale ale membrilor, grupuri de lucru sectoriale și, pe cât posibil, Secretariat permanent în Bruxelles. Astfel se pot prezenta “opinii comune ale industriei despre acel subiect”. Asociația își exprimă foarte vizibil opinia despre subiectul menționat, în numele sectorului pe care este împuternicit să îl reprezinte, conform statutului organizației.

Desigur atingerea compromisului în aceste forumuri “interne” de dezbatere nu este un lucru ușor. Să nu uităm că, în ciuda faptului că stau la aceeași masă a negocierilor, cei care formează asociația sunt în competiție comercială permanentă, iar cei care lucrează în vânzările de automobile știu bine ce înseamnă asta. Iar ca poza să fie și mai complicată, aceste asociații trebuie să fie foarte atente la regulile de competiție pentru a nu cădea în tentația unui cartel.

Directorul general al asociației de la Bruxelles coordonează activitatea unui Secretariat permanent, format din experți în legislație europeană și nu numai. În cazul ACEA echipa de la Bruxelles este de aproximativ 25 de persoane, care luptă pentru interesul industriei auto europene în dinamica legislativă. Fie vorba între noi, salariile acestor persoane sunt excelente, în totală concordanță cu responsabilitatea pe care o au, atingând chiar 5.000 euro pe lună, în funcție de industria pe care o reprezintă și rolul pe care îl au în mecanism.

La Bruxelles există 3.000 de federații sectoriale care reprezintă anumite industrii. Este o dinamică fantastică, iar oamenii care lucrează pentru aceste federații anticipează ceea ce se va întâmpla din punct de vedere legislativ peste cinci ani. Să mai menționez că avem aproximativ 20.000 de persoane care lucrează în aceste federații la Bruxelles?

Deși a aderat la Uniunea Europeană de peste 16 ani, România are încă o prezență modestă în aceste organizații. Maxim 200 de români sunt angajați de secretariatele de la Bruxelles, cu o cotă de sub 1% din totalul celor implicați. Dacă analizăm pozițiile de conducere, se observă prezența unor românii chiar și în vârful ierarhiei, dar numărul directorilor este din nou modest, sub cifra de 50.

 

 

Dan Luca