16.06.2021 00:17

Discrepanță mare între învățământul din zona urbană și cea rurală

ȘTEFAN KHALIL


Județul Dâmbovița are în fiecare an media de promovabilitate la examenele naționale pentru clasa a VIIIa în jur de 60-70%. Același lucru se întâmplă și cu cei care vor să devină profesori, unde media de promovabilitate la examenul de titularizare este tot undeva de peste 60%. Aceste procente, la nivel județean, ar fi putut să fie mult mai mari, dacă nu ar fi fost o discrepanță atât de mare între performanța școlară din mediul urban și cea mediul rural. Chiar dacă în Dâmbovița nu mai este nicio școală unde copiii își desfășoară activitatea în condiții grele, rezultatele elevilor de la sate nu au progresat. Potrivit inspectorului general al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Dâmbovița, Cătălina Homeghiu, Dâmbovița, la nivel urban, are aceeași medie sau foarte apropiată cu cea a marilor orașe, la examenele naționale. Din cauza rezultatelor slabe obținute de elevii din mediul rural, media pe județ scade. Din acest motiv, conducerea IȘJ Dâmbovița vrea are în obiectiv ca pe viitor, atât elevii, cât și profesorii din mediul rural să fie aduși la un nivel mai ridicat decât cel în care se află acum. ,,Copilul poate învăța oriunde, dar și profesorii ar trebui să fie la fel oriunde, fie că vorbim despre școli din mediul rural, fie că vorbim despre școli din mediul urban. Până la urmă, nimeni nu le cere să facă mai mult decât ceea ce au stabilit prin fișa de post. Sunt totuși mari și multe discrepanțele dintre mediul rural și mediul urban. Gândiți-vă la situația economică, învățământul și educația, dar și sistemul sanitar sunt foarte strâns corelate cu situația economică a zonei. Județul Dâmbovița este un județ predominant rural.Totuși, în ultima perioadă, școlile din mediul rural au fost reabilitate, nu mai avem școli în județ cu toalete în curte. Evident, pentru aceste școli avem nevoie și de profesori cât mai buni în domeniul lor și profesioniști prin ceea ce fac. Anul acesta, la titularizare s-au înscris 799 de candidați, deci putem spune că vom avea de unde alege. Eu analizez examenele naționale de aproximativ 10 ani, iar județul Dâmbovița se oprește cu procentul de promovabilitate undeva la 60 și ceva – 70%. Acest lucru e valabil atât în rândul cadrelor didactice, cât și în rândul copiilor. Județul Cluj de exemplu, are un procent între 80% și 90%. Dar acolo este o altă dezvoltare economică. Pe urban în schimb, avem și noi, județul Dâmbovița, aceeași medie pe care o are Bucureștiul, dar când facem media pentru tot județul și pe rural, atunci nu mai avem același procent. Aici trebuie să venim și să găsim soluții. Nu știu cum, dar încercăm, practic, totul ține de noi, profesorii, de părinți, să existe acea comunicare între elev-părinte-profesor” , a precizat Cătălina Homeghiu, inspectorul general al IȘJ Dâmbovița.