21.10.2019 00:25

"Crizantema de aur", o nouă ediție de colecție


Galerie foto

❚ La Concursul de Interpretare, Trofeul “Crizantema de aur”, ediția 2019, a fost câștigat de Samuel Barani (Bistrița-Nasăud), iar la Concursul de Creație, Premiul I a fost oferit compozitorului Mircea Ciugudean (Timișoara), interpret Bogdan Hrestic

 

GEORGE COANDĂ

 


 

Ediția a 52-a a „Crizantemei de aur” a înregistrat, în a doua și a treia seară, momente care au impresionat profund atât publicul spectator, cât și juriile secțiunilor de concurs la Interpretare și Creație. Și, de fapt, era de așteptat să se producă o asemenea stare de emoționalitate, atâta vreme cât calitatea artistică a tradiționalului eveniment muzical autumnal de la Târgoviște a cunoscut o relevantă creștere, datorată implicării dinamice organizatorice și profesioniste, de excelență, a Centrului Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței” Târgoviște, care a asigurat direcția artistică a festivalului. Această a 52-a ediție a demonstrat cu prisosință progresul, astfel că juriile au avut o misiune grea în ceea ce privește departajările la stabilirea premiilor. Dar să vedem ce s-a petrecut în ultimele două seri ale festivalului la Teatrul „Tony Bulandra”, gazda evenimentului. Însă, înainte de a derula filmul ultimelor două seri, reamintim că ediția 2019 a festivalului „Crizantema de aur” a fost dedicată celebrării Patrimoniului poetic național și Anului omagial al satului românesc, desfășurându-se, totodată, sub înaltul patronaj al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO.

●18 octombrie. În concursul de Interpretare, pe scena romantic înveșmântată de scenograful Alin Gavrilă, au evoluat: Raluca Radu (Vaslui), Mihai Sorin Lupu (Cluj-Napoca), Diana Prepeliță (Iași), Samuel Barani (Bistrița-Năsăud), Mihaela Petronela Ionescu (Constanța), Ana-Maria Marcovici-Donose (Iași), Bogdan Olaru (Craiova), Cristina Candalea (Iași), iar la Creație și-au oferit noile romanțe Marcel Morărescu (Târgoviște), Constantin Arvinte (București – care la venerabila vârstă de 90 de ani a ținut să fie prezent în festival), Marcel Iorga (Vaslui), Gheorghița Burcea București), Adrian Burhală (Târgoviște), Mircea Aurel Ciugudean (Timișoara) și Marian Stîrcea (Chișinău). În pauză, publicul de statornici fideli ai festivalului – pe unii spectatori i-am văzut „semnând prezența” la mai multe ediții – a luat parte cu interes la lansarea CD-ului „Târgoviște, romanță nouă” (două volume), produs la Casa de Discuri EUROSTAR și a antologiei „Romanța cantabile și muzicală în poezia eminesciană”, acribic realizate, semnate de Marian Niță, recomandările fiind făcute de Alina Mavrodin Vasiliu, director al Centrului Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței”, scriitorul George Coandă și binecunoscutul critic muzical și prezentator Octavian Ursulescu.

Apoi, în spiritul noii viziuni organizatorice a festivalului, au cules o bogată „recoltă” de aplauze: interpretarea lui Aurel Niamțu a romanței compozitorului Maricel Maxim (premiul I la ediția 2018 – secțiunea Creație), și recitalurile „Omagiu satului românesc”, Constantin Florescu (Trofeul „Crizantema de Aur” 1978), „Patrimoniul Romanței” - Ioana Purcăruș Dumitrescu (Trofeul „Crizantema de Aur” 1974) și Marius Mitrofan (Premiul II 1996), „Tinerețea Romanței” - Andrei Cocârlea  (Premiul III și Premiul Presei 2017); Theodora Manolache (Premiul II 2016) și Doru Pantazi (Premiul I 2014).

●19 octombrie, Gala Laureaților: Momentul, așteptat cu firească emoție de concurenți, dar, de bună seamă și de spectatori, a fost oficiat de Doamna cântecului de suflet românesc, Alina Mavrodin Vasiliu, directorul artistic al festivalului, directorul Centrului Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței”, de președinții juriilor de interpretare și creație, Alexandru Pugna - ministru secretar de stat în Ministerul Culturii și Identității Naționale și, respectiv, Jolt Kerestely, precum și de Ivan Vasile Ivanoff, secretar general al județului Dâmbovița și de viceprimarii municipiului Târgoviște, Monica Ilie și Cătălin Rădulescu. Laureații celei de a 52-a ediții a festivalului au urcat pe scenă vădit marcați de solemnitatea momentului și, rând pe rând, și-au reconfirmat premiile adjudecate interpretând romanțele cu atâta dăruire, încât au emoționat, in integrum, publicul spectator.

●De neuitat a fost, și așa va rămâne în amintirea spectatorilor, agonisită într-un sipet al clipelor mirabile trăite, recitalul „Patrimoniul Romanței”, susținut de Alina Mavrodin Vasiliu, și care a fost mai mult decât un recital, a fost un spectacol total de cânt, de grațioasă mișcare scenică, de totală dăruire a sufletului unei mari artiste. În finalul recitalului, Casa de Discuri EUROSTAR i-a conferit, în aplauzele călduroase ale spectatorilor, Discul de Aur, ca o „corona opus” a unei prodigioase cariere artistice dedicate promovării Romanței.

●În pauză am reținut un omagiu adus corifeilor Romanței, realizat cu sprijinul Fundației „Henry Mălineanu” și la lansarea în prezența artistului, a CD-ului „Sergiu Cioiu - Pur și simplu”.

 

Programul Național de Concerte „Comori ale Romanței”

●Ultima parte a serii de gală a deschis Programul Național de Concerte „Comori ale Romanței”, care va continua până pe 15 decembrie 2019 cu concertele de la Cluj, Craiova, Constanța, Iași, București și Chișinău, în care vor participa laureați ai Festivalului „Crizantema de aur”. Cu această ocazie, au fost acordate distincții de gratitudine prestigioaselor instituții care fac parte din acest program național: Opera Română Craiova, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Școala Populară de Arte „Titel Popovici” Iași, Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” din Chișinău, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj și Centrul pentru Seniori al municipiului București. La scenă deschisă, Alina Mavrodin Vasiliu le-a mulțumit tuturor organizatorilor și colaboratorilor festivalului: Primăria și Consiliul Local al Municipiului Târgoviște, Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul Județean de Cultură Dâmbovița, Teatrul „Tony Bulandra” Târgoviște, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Uniunea Muzicienilor din Moldova, precum și Instituției Prefectului județului Dâmbovița, pentru întreaga implicare și susținere în realizarea acestei ediții a festivalului. Așadar, în concertul „Comori ale Romanței” din seara de gală, spectatorii și telespectatorii au savurat recitalurile unor artiști de renume: Matilda Pascal Cojocărița (strălucitoare și înfloritoare prezență), Florin Georgescu (cu temerara sa voce), Daniela Vlădescu (o diafană interpretare din partea unui suflet sensibil de romanță), Sergiu Cioiu (un ludic showman), Paula Seling (o apariție în premieră la „Crizantema de Aur”, întrutotul încântătoare), și excelentul grup vocal bărbătesc, binecunoscut, dealtminteri, „Brio Sonores” din Chișinău. Foarte apreciat a fost și recitalul „Poeme pentru romanțe”: „duetul” de poezie eminesciană - prin actorul Silviu Biriș - și harpă, pe ale cărei corzi, ca pe un gherghef de sunete, au făcut minuni mâinile măiastre ale harpistei Cristina Munteanu. Și, devenită tradiție, festivalul s-a încheiat apoteotic, cu câștigătorii „Crizantemei” și cu membrii juriilor în scenă, și cu publicul în picioare, interpretând într-un glas și într-un suflet celebra romanță „Ciobănaș cu trei sute de oi”. A fost să fie încă o ediție de colecție, care intră cu succes în prestigioasa istorie a „Crizantemei de aur”!

●Și nu putem pune punct acestei cronici fără a aminti masa rotundă „Satul românesc în istoria Romanței” (desfășurată vineri dimineață la „Casa Romanței”) și conferința de presă desfășurată sâmbătă dimineață în foaierul Teatrului „Tony Bulandra”, ambele moderate cu aplomb de Alina Mavrodin Vasiliu, cu juriile și concurenții de față. Demn de reținut: participanții la masa rotundă au achiesat în unanimitate la propunerea de a fi lansat, de la Târgoviște, Apelul de salvare a României, prin cultură, unul din vectori fiind Romanța, „pentru că vine din fibra adâncă a neamului”.