26.06.2015 00:09

Vlad Țepeș, anapoda viziune turistic-istorică

Vlad Țepeș, anapoda viziune turistic-istorică
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Recent, la umbra bătrânului Turn Chindia, străjuitor de secole al Târgoviștei și lângă „ruinurile” Curții Domnești, a luat sfârșit ediția a II-a a Festivalului „Dracula”, despre care am făcut zicere într-o luare de atitudine publicată, deunăzi, în coloanele „Jurnal de Dâmbovița”. Am făcut-o ca specialist în domeniul istoriei culturii și civilizației și ca jurnalist cultural cu ceva vechime la activ. Cu o certă expertiză, deci.

Ca atare, nu mai revin la faptul că motivația și managementul festivalului au fost total neinspirate, adaug doar atât - și este un semnal de alarmă pentru organizatori – că, dacă se va reîncălzi aceeași ciorbă ediție de ediție (domnia lui Dracula ot Târgoviște), festivalul va eșua în rutinierism și în penibil, în caricaturizarea unui domnitor erou. Reiterez propunerea din luare de atitudine: reluarea prestigioasei manifestări care a fost Festivalul de teatru istoric.

Și acum, vorba franțuzului, „revenons à nos moutons”. Adică la „punerea în scenă” de la festivalul de vineri, 19 iunie. Un fel de spectacol în aer liber, la ceasuri nocturne, și care s-a voit una „di granda”. Dar a fost o făcătură SF, autorul scenariului luând-o pe miriște, cu alte cuvinte, pe lângă istorie. Cineva mi-a explicat că la vulg, la marele public, deci, pe ideea de turism cultural-istoric așa ceva prinde, stârnește emoții tari, este un fel de breaking-news dramatic ș.a.m.d. Bon, cică ar fi de bonton. Dar ce facem cu adevărul istoric, cu educația în spiritul acestui adevăr, cu retrezirea cinstită a sentimentului patriotic? Se pare că pe asemenea principii organizatorii nu dau nici două cepe degerate.

Și, astfel, spectatorilor de vineri noaptea li s-au urzit, cu impardonabilă premeditare, câteva „vesele” falsuri. Să le luăm pe rând: la nicio curte domnească din Țările Române extracarpatice în Evul Mediu, nici la Târgoviște, nici la Suceava, sub orice formă nu s-a practicat turnirul. Ceea ce s-a oferit publicului a fost o… găselniță; pe fundalul alcătuit din două panouri plasme s-a proiectat cu obstinație Biserica Mare aulică de la Curtea Domnească, eclezie care, de fapt, a fost ctitorită de Petru Cercel la peste un veac de la ultima domnie a lui Vlad Țepeș; în afara bătăliei din martie 1460, în care Vlad Țepeș a repurtat victoria asupra pretendentului Dan la domnie, susținut de trupe stipendiate de negustorii brașoveni, nu a mai existat o altă bătălie în Transilvania, așa cum s-a fantazat în „telenovela” de vinerea trecută, ci doar câteva raiduri împotriva sașilor care au găzduit câțiva râvnitori la tronul de la Târgoviște.

Și au mai fost vreo câteva alte inadvertențe. La care mai este de adăugat fondul muzical cu totul străin epocii în care a domnit Vlad al III-lea Basarab, alias Țepeș. Iar idila din spectacol a fost de o perfectă siropozitate. Cum la fel de inadecvată a fost și denumirea de „gardă a cetății”, ceea ce nu este în spiritul limbii din acea vreme. Corect ar fi fost „straja cetății”, cuvântul „gardă” fiind un neologism intrat în uzul limbii române, din franceză, în secolul XIX. Nu știu cu ce istorici s-a consultat „dramaturgul” scenariului. Sau nu.

Îmi este de neînțeles faptul că organizatorii festivalului nu s-au obosit să invite la o consultare specialiști în istorie medievală și culturală din Târgoviște. Și, slavă Domnului, avem câțiva de ținută și expertiză academică. Dar cine să-i asculte? De dragul… turismului cultural-istoric – nu-i așa? – e „de bine” să dăm istoria la întors. Ok! Dar cui îi este de folos? Vom trăi și vom vedea. Niciun secret nu ține o veșnicie.