07.02.2020 00:16

Vameșul și fariseul

Vameșul și fariseul
Galerie foto

Duminica Vameșului și a Fariseului deschide Prioada Triodului, timp de meditație, de urcuș duhovnicesc și de pregătire pentru Sfintele Paști, prin imnografia și rânduielile liturgice rânduite de Biserică în timpul celor zece săptămâni ce intră în componența sa. Cele zece duminici care corespund acestor săptămâni sunt adevărate trepte de desăvârșire duhovnicească și contribuie la imprimarea unei stări de rugăciune și pocăință în viața credinciosului. Prima duminică ne aduce înainte doi oameni care vin în templu să se roage: un fariseu virtuos dar mândru și un vameș păcătos dar smerit. Fariseul stătea la rugăciune mândru și semeț ridicându-și ochii fără nicio remușcare, mărturisindu- și slava proprie, pe când vameșul se bătea în piept mărturisindu-și păcatele și temându-se de judecata ce-i va fi adusă. Fariseul transformă mulțumirea adusă lui Dumnzeu într-o mulțumire de sine și în plus îi judecă și pe alții. Vameșul nu numai că nu judecă pe nimeni, dar nici nu se consideră vrednic să stea înaintea lui Dumnezeu, retrăgându-se într-un colț al templului. Așadar, două stări sufletești diferite, două firi diferite ca vocație și structură umană. Rugăciunea este singura stare care îi unește. Chiar dacă unul se roagă smerit, spre folosul său sufletesc, iar celălalt este cuprins de mândrie, spre dauna sufletului său, amândoi sunt în rugăcine, în templu, arătând prin aceasta că amândoi conștientizează fundamentul existențial al omului, care constă în căutarea unui dialog cu Dumnezeu. Esența acestui fragment evanghelic este smerenia. Rugăcinea smerită este icoana omului smerit. Așa cum este omul, așa va fi și rugăcinea lui. Nu putem să-l păcălim pe Dumnezeu în rugăciune; vedem că Dumnezeu preferă un păcătos care se căiește și se smerește dorind să-și schimbe viața, decât un drept care se mândrește cu faptele lui cele bune. Ne spune Evanghelia că vameșul s-a întors la casa lui mai îndreptat decât fariseul. Când omul se smerește, el se golește de sinele egoist și se umple de prezența iubitoare și milostivă a lui Dumnezeu. Dar când omul este plin de sine, în el nu mai este loc pentru prezența lui Dumnezeu. Aici greșește de fapt fariseul, căci de altfel era om drept care respecta poruncile Creatorului întocmai. Ce rost are însă să spui ceva despre tine în fața Celui care știe tot adâncul tău? Suntem îndemnați așadar să imităm și faptele bune ale fariseului, dar să cultivăm și smerenia vameșului, pentru că și noi suntem în egală măsură atât “vameși”, cât și “farisei”. Suntem îndemnați să prețuim câștigurile fiecăruia dintre cei doi și să ne luptăm cu eșecurile amândurora: “Să ne sârguim a urma virtuțile fariseului și a râvni smerenia vameșului; urând necuviința greșelilor de la amândoi, adică trufia și pierderea” (Canonul Utreniei, Cântarea a 5-a). Cu alte cuvinte, avem de învățat de la amândoi. De la fariseu efortul de a împlini poruncile lui Dumnezeu, iar de la vameș pocăința și smerenia. Dintre acestea două, mai plăcute înaintea lui Dumnezeu sunt umilința și smerenia, decât dreptatea și corectitudinea. Însă amândouă sunt în egală măsură, căi prin care putem ajunge la rugăciune. Vameșul, din păcătos a devenit drept, prin cuvintele care au devenit adevărată rugăcine a inimii: “Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!”

Preot Nica Ștefan, Parohia Butoiu de Sus