01.04.2019 00:18

Tensiuni la Automecanica Moreni

Tensiuni la Automecanica Moreni
Galerie foto

Interviu cu Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Uzina Automecanica Moreni

Rep.: În momentul de față tatonați terenul pentru o viitoare colaborare cu General Dynamics și UM București, după ce nemții de la Rheinmetall și-au cam bătut joc de Uzina Automecanica Moreni, pentru că de trei ani și jumătate nu au mișcat un deget. Ce ne puteți spune despre acest lucru?

- Ce facem noi în momentul de față este să-i cooptăm pe americanii de la General Dynamics în acest triunghi. Este o inițiativă care pleacă și de la General Dynamics, dar și de la sindicatul de la Automecanica Moreni. Noi, în câteva discuții pe care le-am avut cu cei de la General Dynamics din România, am ajuns la concluzia că Moreniul ar fi de mare ajutor pentru realizarea transportorului de la UM București, Piranha 5, și chiar să dezvoltăm noi, împreună cu ei, un transportor flotabil, pentru că ei nu au flotabil. Pentru lucrul acesta noi ar trebui de fapt să facem o singură mișcare, să scăpăm de partea germană, de Rheinmetall, care în momentul de față, după trei ani și jumătate, nu a venit cu absolut nimic. Nu au dezvoltat nimic, nu au adus nimic în afară de faptul că e un art. 8 în acel contact care prevede că atâta timp cât societatea mixtă există, noi nu putem face nimic concurent, lucru care pur și simplu pe Automecanica o leagă de mâini și de picioare, pe Automecanica veche. Este o greșeală a celor care au semnat acest contract. Este o greșeală a conducerii Uzinei Automecanica Moreni, iar noi sindicatul încercăm să îndreptăm lucrurile. Având în vedere că nu s-a întâmplat nimic în cei trei ani și jumătate, am început discuțiile cu partea americană și le-am spus că noi putem să-i sprijinim foarte mult în triunghiul acesta, UM București – Uzina Automecanica Moreni – General Dynamics, să dezvoltăm acest transportor împreună, să-i sprijinim cu partea de sudură, asamblare unde noi stăm foarte foarte bine, mai ales că în București forța de muncă se găsește din ce în ce mai greu și nu se descurcă. Asta o dată. Al doilea lucru este că am putea dezvolta acel TBT, pe care l-am putea urca pe structura lui Piranha 3, îmbunătățită, să facem un transportor comun, Automecanica Moreni cu General Dynamics.

Rep.: Contractul cu Rheinmetall a fost semnat de actuala conducere a Uzinei Automecanica Moreni?

- Absolut. Da, acesta este adevărul, iar noi sindicatul suntem în opoziție totală, pe acest subiect, cu conducerea societății.

Rep.: Sindicatul de la Automecanica Moreni poate lua decizia de a merge cu altcineva și de a se renunța la ceva păgubos pentru societate?

- Sindicatul este o societate privată. Spun privată pentru că am personalitate juridică, sunt de sine stătător, și ceea ce fac este spre binele salariaților mei. Păi, după trei ani și jumătate, stau cu mâinile legate și nu pot să produc nici măcar ceva care se numește transportor, indiferent ce, că mă leagă punctul 8, că atâta timp cât ei sunt aici noi nu putem face nimic concurent. Am discutat problema și la Ministerul Economiei, cu ministrul Niculae Bădălău care îmi dă perfectă dreptate, că lucrurile așa stau, și chiar și dumnealui încearcă, pe căile dumnealui, să ne oprim aici și să continuăm cu General Dynamics.

Rep.: Ce veți face, concret, în perioada următoare?

- În cazul în care nu se încheie repede, prin înțelegere, eu am să mă adresez instanței de judecată, pentru că mie îmi aduce atingere drepturilor salariaților mei, care sunt legați de mâini și de picioare, pentru că nu pot produce.

Rep.: Pe cine veți da în judecată?

- Dau în judecată noua societate, atât pe nemții de la Rheinmetall, cât și conducerea de la Uzina Automecanica Moreni.

Rep.: Bine, dar nemții aceștia de la noua societate unde sunt?

- Pe nicăieri. Știți cum au făcut? Au venit, au înființat o societate, au cerut o sumă de bani astronomică și atât.

Rep.: Pentru ce este plătită atât de bine conducerea Uzinei Automecanica Moreni, dacă semnează contracte așa de păguboase pentru societate, și implicit pentru salariați?

- Poate că la vremea respectivă au făcut-o cu bună știință! Dacă vă aduceți aminte, când a semnat directorul general alUzinei Automecanica, în jurul lui erau miniștrii, prim miniștrii, miniștrii ai Apărării, a fost Liviu Dragnea. Adică s-a semnat atunci ceva de genul «ia uite ce minune a lumii se creează la Moreni, vin nemții și o să înflorească Moreniul...». Iar nemții au venit și au spus că cerem atât. Păi, pentru ce vor ei atât de mulți bani? Eu ceream pentru Programul TBT 8 milioane de euro și ei cer numai pentru instruire 9 milioane de euro? Păi pe cine instruiesc ei, când în trei ani și jumătate nu au fost în stare să angajeze nici măcar doi oameni acolo, de ochii lumii, să tragă dungile și să zică aici suntem noi. Nu au făcut nimic. După trei ani și jumătate stau cu o societate mixtă, mă laud că am făcut o societate mixtă cu nemții, dar salariații mei trebuie să mănânce azi-mâine.

Rep.: Cum se face că o țară puternică, așa cum este Germania, pune bețe-n roate unei țări ca România, unde oamenii nu o duc așa de bine?

- De ce credeți că au muncit ei atât de mult să ne tragă în UE, la vremea respectivă? Ca să aibă piață de desfacere pentru produsele lor. Suntem considerați, de ei, lumea a treia. Dacă ar fi fost o treabă serioasă veneau aici cu investiții, făceau o hală. Să mergeți la UMB să vedeți ce au făcut cei de la General Dynamics acolo, au băgat bani, au făcut o hală modernă unde se poate lucra. Adică oamenii arată că vor să facă treabă. Dar când nu faci nimic, nimic, decât ceri bani, arată foarte clar că nu vrei să faci.