11.03.2019 00:21

Societatea mixtă Automecanica - Rheinmetall, moartă din fașă

Societatea mixtă Automecanica - Rheinmetall, moartă din fașă
Galerie foto

VIOLETA STANCIU

 


 

Interviu cu Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Uzina Automecanica Moreni

Rep.: Ce se mai aude de societate mixtă formată din Automecanica Moreni și firma germană Rheinmetall? Proiectul a fost abandonat?

- Ar fi fost necesară o întâlnire cu președintele PSD, Liviu Dragnea, pentru că el a fost unul care a girat, prin prezența sa... Când s-a declanșat acțiunea cu Rheinmetall, el a girat acest proiect, chiar în momentul semnării... De atunci au trecut trei ani și jumătate... și nu s-a mișcat un deget. E moartă pur și simplu! Eu, Bucuroiu, ca lider de sindicat, consider că Automecanica poate fi totuși salvată numai dacă scăpăm de piatra asta de moară care atârnă de gâtul nostru, Asociația cu Rheinmetall... la care nu s-a făcut niciun gest de construcție... în trei ani și jumătate... Noi zicem să ne lase liberi, pentru că în felul acesta poate intrăm și sigur am putea intra în combinație cu Societatea UM București și cu firma americană General Dynamics și în felul acesta ne creează nouă o oportunitate, pentru că fiind o societate specializată pe transportor blindat și vedeți că cei de la UMB au niște probleme în momenul de față, mașinile care trebuiau deja să intre în dotarea MApN nu au intrat... și nici numericul de mașini care trebuia asigurat până la această dată... Și atunci, gândind în profunzime, nu cumva ar fi bine să implicăm Uzina Automecanica Moreni în acest program cu General Dynamics și Uzina Mecanică București, pentru că în acest triunghi am putea să îndeplinim cerințele MApN și să facem o chestie extraordinar de bună și de perspectivă? Noi, lucrurile acestea le discutăm în fiecare zi și dacă stau să mă gândesc la răspunsurile pe care le-am avut în discuțiile directe cu miniștrii de la Economie... și dumnealor sunt bulversați în momentul de față pentru că sumele cerute de Rheinmetall sunt imense și nu se justifică, în timp ce partea americană vine cu dorința de a face acest triunghi și de a realiza o chestie foarte bine consolidată și cu perspectiva realizării integrale și cu niște costuri mult mult mai mici... Astfel s-ar da și posibilitatea realizării acelui TBT, Transportor Blindat pentru Trupe, inițiat prin programul din 2011... Și atunci, eu, din poziția mea de reprezentant al salariaților trebuie să mă gândesc: ce este cel mai bine în momentul de față pentru Uzina Automecanica Moreni, dar și pentru asigurarea cerințelor Ministerului Apărării Naționale?

Rep.: Și,totuși, cum se poate pune punct acestei asocieri nefaste?

- Să vă spun de ce sunt eu foarte supărat? Pentru că acest contract este semnat cuRheinmetalluldintr-o eroare sau din neștiință sau din incapabilitatea noastră de a merge alături de noi, pe relații internaționale, cu avocați bine pregătiți. E un punct 8 în contract care ne obstrucționează de a face orice înseamnă transportor blindat sau componente ale transportorului blindat în contractul cu Rheinmethall. Deci se spune foarte clar că Uzina Automecanica Moreni, cea care rămâne în afara societății mixte, nu poate produce nimic concurent. Deci, în situația asta, Uzina Automecanica Moreni care rămâne, mă refer acum, într-o proporție de salariați și capacități, de 85-90%, moare pentru că este legată de mâini și de picioare, pentru că nu poate să facă nimic concurențial cu noua firmă.

Rep.: Bine, dar societatea mixtă nu pică de la sine atâta timp cât nu s-a făcut nimic până acum?

- Unde este nenorocirea? Este adevărat că, după 3 ani de zile, firma mixtă ar trebui în mod normal să-și închidă valabilitatea de existență, numai că sunt 50% - 50% și dacă unul din parteneri dorește și celălalt nu dorește... e o problemă. Nu este ca atunci când ai 49% - 51%, când unul are majoritatea și decide. Noi zicem... închidem, neamțul are deja o chestie și zice – ăștia nu vor să dea banii pe care i-am cerut noi, să ne lăfăim noi pe banii românilor, noi nu închidem firma, pentru că fără noi nu pot să facă acest lucru.