10.12.2014 00:19

Situație neconstituțională în consiliile județene

Situație neconstituțională în consiliile județene
Galerie foto

Motto: „Președinții de consilii județene se aleg uninominal și se alătură (ceea ce este o prostie) deliberativului, recte Consiliului Județean, pe care îl și conduc. Ei sunt prim-miniștri și șefi de parlament județean în același timp. Adică mici dictatori județeni. Prin efectul legii! Deci legea e proastă!” (senatorul Ioan Ghișe la Antena 3, emisiunea „Se întâmplă în România”, luni, 8 decembrie a.c.)

ALINA MAVRODIN VASILIU


Senatorul Ioan Ghișe a rezumat în mod exemplar, cred eu, o situație la care multă lume a reflectat în ultimii ani, constatând cu stupefacție ce „minuni” se întâmplă prin consiliile județene. Nu e de mirare că, având de partea lor o lege neconstituțională, multora dintre președinții de consilii județene li s-a urcat puterea la cap, devenind, cum bine i-a „alintat” senatorul Ghișe, „mici dictatori județeni”. Cazul Florin Popescu, fostul președinte al CJ Dâmbovița, nu este, din păcate, singurul exemplu de exercitare abuzivă, discreționară și clientelară a funcției executive la pachet cu cea deliberativă. Astfel de cazuri ca cel din Dâmbovița s-au înmulțit atât de mult, încât vorbim astăzi în România despre un „fenomen periculos”: peste jumătate dintre președinții de consilii județene din țară au mari deviații de la comportamentul legal și democratic, 12 dintre ei sunt deja condamnați, alții sunt arestați preventiv sau se află sub control judiciar și cu averile personale sechestrate. Și totul de la prea multă putere dată unui singur om.

Dar decât să vă povestesc cazul cu vorbele mele, mai bine public un fragment din declarația făcută luni la Antena 3 de senatorul Ioan Ghișe: „În 2008, când se modifica legea privind alegerea de președinți de consilii județene, am atras atenția că se comite o gravă eroare pentru că se dă prea multă putere unei persoane. Adică președinții de consilii județene se aleg uninominal, atenție, uninominal, și se alătură (ceea ce este o prostie) deliberativului, recte Consiliului Județean, pe care îl și conduc. Ei sunt prim-miniștri și șefi de parlament județean în același timp. Adică mici dictatori județeni. Prin efectul legii! Deci legea e proastă! Ăsta e primul aspect. Legea este un viciu de sistem. Vorbești în Constituție de separația puterilor și promovezi o lege de alegere a președinților de consilii județene neconstituțională, pe care n-o sesizează Consiliul Legislativ și n-o constată Curtea Constituțională. Ceea ce este rău de n-am cuvinte. Partea a doua este ceea ce spuneți dvs. De ce acești oameni, un sfert din 40, pentru că în clipa asta sunt 10-12 dovediți, iar restul până la jumătate doar suspectați, ce evidențiază? Evidențiază că aceste persoane au prea multă putere personală și acționează discreționar. (…) Ceea ce trebuie să tragem învățătură de minte de aici este că trebuie să rupem legătura dintre șeful de executiv, care trebuie să fie un mandatar care execută, și calitatea lui de membru în deliberativ. E ca și cum premierul României ar conduce Parlamentul! Asta se petrece în județe, în mod neconstituțional. Aici are o obligație Parlamentul, plecând de la această constatare, de la acest fenomen, să corecteze legea alegerilor locale pentru președinții de consilii județene și, în plus față de aceasta, să crească această așa-numită capacitate administrativă a autorităților județene și centrale pentru a monitoriza ca să nu se petreacă astfel de abuzuri. (…) Noi trebuie să constatăm o dată că acești președinți de consilii județene sunt într-o situație neconstituțională de a fi aleși ca șefi de executiv, adică al aparatului propriu din Consiliul Județean, dar și în Parlamentul județului. Cum este posibil să se ajungă la atât de multă putere dată unor persoane care conduc județele? Prevederile legale sunt proaste și aici Parlamentul trebuie să intervină și să acționeze”. Mi se pare perfect constituțional ceea ce a declarat senatorul Ioan Ghișe. Rămâne să vedem dacă i se vor alătura și ceilalți parlamentari în acest demers legislativ menit să pună capăt unei situații vădit neconstituționale din consiliile județene. Mai mult, această situație, după cum am văzut, a condus de-a lungul anilor la nenumărate abuzuri comise de foarte mulți președinți de consilii județene. Într-o atare situație de conflict cu democrația este de așteptat ca persoanele onorabile să evite participarea la alegeri pentru ocuparea unor astfel de funcții publice de „dictatori județeni”, cu grad ridicat de risc penal.

www.alinamavrodin.ro