14.09.2016 00:25

Sistemul informatic, în colaps

Sistemul informatic, în colaps
Galerie foto

VIOLETA STANCIU

 


 

A început iar calvarul medicilor din cauza nefuncționării sistemului informatic și, implicit, a cardului de sănătate! Îngrijorată de faptul că încă de la începutul săptămânii trecute sistemul informatic stă mai mult blocat decât funcțional, președintele Asociației Medicilor de Familie Dâmbovița, dr. Ileana Dumitrescu, ne-a contactat, luni, 12 septembrie a.c., la redacție, pentru a transmite prin intermediul mass media scuzele de rigoare tuturor pacienților care nu au putut beneficia în aceste zile de serviciile medicale gratuite, respectiv rețete compensate, bilete de trimitere etc.

Și cum semne de remediere a situației nu se prea întrevăd la orizont, medicii de familie încearcă, dar deocamdată fără un răspuns plauzibil din partea factorilor decidenți, să tragă semnale de alarmă. Mai mult de atât, dr. Ileana Dumitrescu a ținut să sublinieze că niciodată, de la implementarea cardului de sănătate, medicii de familie nu s-au confruntat cu o situație atât de gravă, respectiv ca sistemul informatic să nu funcționeze un număr așa mare de ore și de zile.

„Vreau să fac un apel către toți pacienții care începând de luni, 5 septembrie, s-au prezentat la cabinete, la farmacii și care nu au putut beneficia de finalizarea actului medical, adică de biletul de trimitere sau rețeta în regim compensat. Au fost mari deficiențe în acest program. Situația, care trenează de o săptămână, nu am mai întâlnit-o până acum. Concret, luni, 5 septembrie, de la ora 10.00, programul nu a mai mers de nici un fel, până la ora 16.00, când și-a dat drumul. Marți abia de la ora 15.30 a început să funcționeze. Miercuri, de la ora 9.00 nu a mai mers deloc. Joi și-a dat drumul pe la ora 16.30. Vineri, la ora 15.00 nu mergea. Azi (n.n. luni, 12 septembrie), când merge, când nu merge. Este o disfuncționalitate atât de mare, care mie mi se pare foarte gravă din două puncte de vedere - în primul rând că durează mult și în al doilea rând că nimeni nu ne spune nimic. Cea mai mare parte a colegilor noștri au scris pe e-mail la Casa de Sănătate și către toți cei care se ocupă de acest program, dar nu au primit nici un răspuns. De cele mai multe ori, când încercăm să introducem cardul pentru o consultație apare mesajul «cod casă de asigurări de sănătate inexistent». Dacă nici măcar pentru această formulă, care apare de o săptămână, nu se agită nimeni, măcar să ne spună: «da, avem o problemă». Nu numai nouă trebuie să ne spună, trebuie să spună tuturor pacienților care sunt plătitori de asigurări de sănătate. Ar fi fost normal să avem un contract cu ei în calitate de asigurat și ar fi trebuit, în calitatea aceasta de asigurat, să fiu anunțată de așa ceva, nu numai eu ca și medic, vorbesc de oricare dintre noi. Noi ne cerem scuze față de pacienții care au întâmpinat astfel de dificultăți. Nu este normal să ții pacientul aici atâta timp, iar pe ecranul calculatorului să nu scrie nimic sau să-ți apară diverse chestiuni, de cele mai multe ori - time out -, adică ești în afară de tot. Nu am primit nici un răspuns până acum, nu ne-a spus nimeni nimic – că o să meargă mai rar, mai încet sau după ora 16.00- 17.00, măcar să știm un lucru. Acesta era primul lucru de spus, măcar din bun simț”, a declarat, vizibil supărată, dr. Ileana Dumitrescu, președintele Asociației Medicilor de Familie Dâmbovița.

Mentenanța, în aer

Cât despre mult mediatizata mentenanță a sistemului informatic, lucrurile par a fi foarte încurcate, cel puțin la momentul actual.

„Eu am auzit că de fapt la licitația pentru mentenanță, despre care s-a vorbit în vară, au participat mai multe firme, care au făcut contestație și acum se așteaptă rezultatul. Așa am auzit din presă, nu știu sigur. Oricum noi nu am primit nici un răspuns la toate mesajele pe care le-am trimis cu privire la ce se întâmplă și cât mai durează. Așa de mult să dureze, șase zile, nu s-a întâmplat niciodată. Noi vedem pacienții și suntem în stand-by o zi, două, cinci, șase, Dumnezeu știe cât. Practic nu putem lucra nimic pentru că sunt momente multe, ore în care nu merge de nici un fel sistemul”, a punctat dr. Ileana Dumitrescu.

Din acest punct de vedere, nici Spitalul Județean de Urgență Târgoviște nu se simte prea bine. Ieri managerul unității medicale, dr. Claudiu Dumitrescu, ne-a confirmat că sunt ceva probleme cu sistemul informatic și funcționarea cardului de sănătate și că în ultimele zile, într-adevăr, acestea s-au agravat, în mod deosebit în ambulatoriul de specialitate. Am încercat să aflăm un punct de vedere și de la CJAS Dâmbovița, dar din păcate ne-a fost imposibil.