08.11.2016 00:18

Sistemul informatic al CNAS, pus la zid din Dâmbovița

Sistemul informatic al CNAS, pus la zid din Dâmbovița
Galerie foto

❚ (Ne)funcționarea cardului de sănătate de aproape o săptămână a băgat din nou groaza în personalul medical, care este nevoit să lucreze noaptea și zilele libere, pentru a valida serviciile ❚ „Este o bătaie de joc, s-a atins orice limită. Este început de lună și trebuie să facem raportări”, acuză dr. Ileana Dumitrescu, președintele Asociației Medicilor de Familie din Dâmbovița ❚ În momentul de față, situația este considerată revoltătoare, cu atât mai mult cu cât de la Casa Națională de Sănătate nu de primește de atâtea zile nicio explicație, în condițiile în care toată lumea trebuie să facă raportările, respectiv medicina primară, farmaciile, ambulatoriul, spitale, laboratoare...

Interviu cu dr. Ileana Dumitrescu, președintele Asociației Medicilor de Familie Dâmbovița

VIOLETA STANCIU


Rep.: Sistemul informatic, și implicit funcționarea cardului de sănătate, a luat-o din nou razna, spre disperarea personalului medical. În calitate de reprezentant al medicilor de familie din județul Dâmbovița, ce ne puteți spune despre noua (și totuși vechea) situație?

- Este o bătaie de joc, s-a atins orice limită. Este început de lună (chiar dacă a trecut o săptămână) și trebuie să facem raportări. Problema este că raportările nu s-au putut face. Personal, sâmbătă, în jur de ora 14.00, care este oricum în afara programului de lucru, Doamne ajută că am reușit, alții au încercat noaptea. Sistemul nu face față volumului. De la Casă au spus să raportăm întâi 40% și pe urmă 50%. Nu știu ce înseamnă asta pentru că, în același timp, în niciun caz nu putem lucra 50% din oameni. Ce facem, vin pacienți, îi consultăm și îi amânăm cu eliberarea? Sunt momente când intră un bilet de trimitere, dar sunt momente când nu merge nimic, scrie „time out” și nu poți intra în program de niciun fel. Mai mult ce pot să zic? Ce spun ei, că funcționează 40 – 50%, nu știu, probabil se întâmplă noaptea, în wek-end, numai că noi nu avem program nici noaptea, nici la sfârșit de săptămână, iar pacienții... nici atât. Consider că deja este mult peste puterea de a mai înțelege, de a încerca să fim înțelegători. Gândiți-vă că a trecut mai bine de un an de când a intrat cardul, au fost disfuncționalități, a fost și o săptămână, ni s-a spus și am știut... Acum, din câte am înțeles, o să mai dureze, pentru că acolo este ca un fel de „bubă”. Noi punem întrebări, dar degeaba. Spre exemplu, ni se răspunde că „programul funcționează, dar mai lent” sau „pentru nefuncționare vorbiți cu CNAS”. Avem și noi o profesie, un timp, avem și noi sănătatea noastră, și nu mai vorbim de pacienți, cu tot circul acesta care se face. Nu primim niciun fel de răspuns. Acum nu mai răspunde nici Casa Județeană de Sănătate, de vineri, de când încerc să vorbesc... Ce să mai înțelegem? Nu știu cum s-o numim... concediu, grevă... atâta timp cât nu funcționează. Pacientul îl văd, dar fără rezultat. Mă surprinde că nu poți să dai un bilet de trimitere, iar să intri cu rețetă este practic imposibil. Tot ce am făcut, ce nu a fost finalizat în cursul săptămânii, s-a realizat sâmbăta după amiaza. Dar asta este o soluție?

Rep.: Practic, situația de față vă obligă să lucrați noaptea, în timpul dumneavoastră liber, când sistemul informatic nu este aglomerat?

- Așa înțeleg și eu, dar nu avem de la nimeni niciun fel de răspuns... ce să facem, cum să procedăm? Așa încercăm cu toții, de o săptămână, noaptea... Din consultațiile zilnice poate să nu intre nimic. De exemplu, sâmbăta au fost validate peste 20 de consultații, dar au fost consultații care nu au intrat și, dacă nu au intrat, nu ai ce să validezi.

Rep.: Aveți semnale de la CNAS că se încearcă rezolvarea problemei?

- Până la ora asta nu... Acea ordonanță care a fost dată spune că în momentul în care CNAS declară că sistemul este nefuncțional 1- 4 zile, atunci ni se permite să amânăm cu raportarea și validarea, deși este ambiguă chestia asta... Până acum CNAS nu a spus că nu e funcțional de 1- 4 zile și practic este a 5 –a zi lucrătoare de când am început luna și sistemul ne joacă feste. Problema este că, la început de lună, toată lumea trebuie să facă raportările, respectiv medicina primară, farmaciile, ambulatoriul, spitale, laboratoare... Problema este că cea mai mare parte a populației este la noi. Că ne place, că nu ne place, așa este... Pe urmă, la farmacie, ei spun să încercăm să dăm off-line. Sunt perioade când ar merge să dai off-line, dar știți ce înseamnă asta? Să nu ai certitudinea că ce a fost dat se va valida. Dar, în primul rând, pentru calitatea de asigurat nu ai de unde să știi situația exactă, pentru că asta o schimbă Casa de Sănătate sau programul de multe ori. Și atunci, tu, ca medic, i-ai dat pentru că nu ai niciun fel de informație despre acel CNP, decât în momentul în care își dă drumul sistemul, și atunci vezi că ai făcut un serviciu unui pacient care nu mai este asigurat. În cazul acesta, cine plătește?

Rep.: Se poate spune că ați ajuns la capătul răbdării?

- Deja v-am spus, s-a depășit orice limită a înțelegerii și a răbdării, cu atât mai mult cu cât nu vine nimeni să ne spună „da Domne, nu merge”. Noi nu avem nicio vină. De la bun început nu s-a făcut un program care să funcționeze și să aibă o mentenanță corespunzătoare. Să ne spună cineva, dacă e cazul, să revenim la raportările pe hârtie, cum se făceau înainte, o săptămână - două, o lună - două, până când se va rezolva problema. Ni se spune doar „că funcționează mai lent și să ne adresăm CNAS”.