28.08.2020 00:17

Sfântul Ioan Botezătorul exemplu peren de sfințenie și spirit justițiar

În pleiada sfinților ce și-au închinat viața principiului iubirii de Dumnezeu și aproapele, Sfântul Ioan Botezătorul are o strălucire aparte, neafectată de trecerea timpului. Experiența vieții în Hristos a Bisericii primare i-a rezervat acestui sfânt nu doar o singură zi, ci trei sărbători, expresia unei cinstiri deosebite: Nașterea (24 iunie), Soborul (7 ianuarie) și Tăierea capului Sfântului Ioan (29 august), zi de îndoliată prăznuire, mereu de post, în amintirea uciderii sale mișelești, dar și a durerii resimțită de toți cei care l-au cunoscut, l-au apreciat și au suferit pentru uciderea celui considerat încă de atunci, un veritabil sfânt în viață, un înger în trup. Viața Sfântului Ioan Botezătorul este prea puțin cunoscută în amănuntele ei, dar suficient de grăitoare prin momentele cheie relatate de paginile Evangheliilor Noului Testament. Nașterea sa în chip minunat într-o familie sacerdotală, marchează declanșarea planului de mântuire a lumii, urmând să deschidă faptic, la momentul hotărât de Dumnezeu, calea Mântuitorului Hristos pe pământ. Sfințenia recunoscută a Botezătorului nu se datorează acestei alegeri divine, pentru îndeplinirea unei misiuni unice, ci se datorează atitudinii sale spirituale și sociale, manifestată cu întreaga sa ființă în spiritul credinței profunde în Dumnezeu, marcat de conștiința misiunii la care a fost chemat. Izolarea de oameni, trăind din copilărie în pustietatea munților Palestinei, l-a ținut departe de ispitele și farmecul cuceritor al păcatului ce tronează în societatea umană, dar i-a oferit și cadrul necesar unei veritabile dezvoltări spirituale, al creșterii duhovnicești prin rugăciune și meditație, până la nivelul primirii revelației călăuzitoare, ca instrucție și îmbogățire spirituală oferită de Dumnezeu, în perspectiva misiunii încredințate. La momentul oportun, Sfântul Ioan s-a adresat lumii chemândo la pocăință, pentru a putea fi capabilă să recepteze ulterior învățăturile adânci și mântuitoare ale Fiului Dumnezeiesc. Astfel, personalitatea lui a devenit din ce în ce mai puternică, reușind să trezească conștiințele celor pregătiți pentru a primi botezul la Iordan. Prezentarea lui Iisus din Nazaret în acest cadru, ca fiind Mesia, Fiul dumnezeiesc, dar și Mielul care ridică prin propria Jertfă păcatele lumii și apoi, săvârșirea botezului Mântuitorului, a constitui apogeul misiunii sale. De acum, el trebuia să se micșoreze înaintea lumii, iar Mântuitorul Hristos să crească. Dar activitatea Sfântului Ioan a mai continuat un timp, botezând și îndemnând pe oameni la o viață spiritualizată, prin combaterea răului sub toate formele sale, practicând virtutea sfințeniei, a adevărului și dreptății, cu orice risc lumesc. În spiritul acestei tensiuni spirituale, criticile Botezătorului au lovit și în cei mai puternici oameni ai timpului, atrăgându-și pedeapsa întemnițării. Iar când gândirea perfidă și-a dat mâna cu slăbiciunea umană, o simplă poruncă regală a retezat capul celui mai spiritualizat dintre oameni, despre care însuși Mântuitorul Hristos a ținut să precizeze la un anumit moment, că dintre cei născuți din femeie, nimeni nu este mai mare decât Ioan Botezătorul (Matei 11, 11). El rămâne astfel, încă de la începutul Bisericii, exemplul cel mai grăitor al răspunsului uman la chemarea vibrantă a lui Dumnezeu, de îndeplinire a unei lucrări misionare publice, cu reverberații spirituale de succes, care vorbesc de la sine despre setea interioară a omului de Dumnezeu și despre necesitatea împlinirii umanului prin sfințenie. Pr. Conf. Dr. Teodorescu Mihail, Capela Universitatii