06.01.2020 00:17

Sărbătoarea Botezului Domnului

Sărbătoarea Botezului Domnului
Galerie foto

Printre Praznicele Împărătești cele mai vechi ale Bisericii noastre este și Praznicul „Botezului” („Epifania”), numit și „Praznicul Luminilor”. Nu știm exact când a apărut această mare Sărbătoare, dar în tot cazul, după cea mai importantă sărbătoare a creștinismului, Paștele, și se prăznuiește de către toți creștinii la 6 ianuarie. Sfântul Ioan Gură de Aur scrie că Epifania s-a prăznuit din primele veacuri creștine. La început însă, în anumite centre creștine, alături de Botezul Domnului s-au adăugat și alte praznice. Astfel, la Ierusalim, la sfârșitul secolului al III-lea d. Hr., în aceeași zi de 6 ianuarie se sărbătorea împreună cu Epifania și Nașterea Domnului, și Închinarea păstorilor și a magilor. În Biserica veche a Egiptului se prăznuia odată cu Nașterea lui Hristos și Botezul Lui, iar în Cipru, în afară de cele două Sărbători amintite se sărbătorea împreună și minunea din Cana Galileii, când Iisus a prefăcut apa în vin. De ce Sărbătoarea aceasta se mai numește și „Epifanie” sau „Teofanie”? Pentru că în timpul Botezului lui Hristos, așa cum ne mărturisesc Evangheliștii, S-a arătat Sfânta Treime. Adică în momentul în care Hristos Se boteza în Râul Iordan de către Ioan Înaintemergătorul, s-a auzit Glasul Părintelui Ceresc, Care a zis: Acesta este Fiul Meu Cel iubit. De asemenea, a apărut Duhul Sfânt sub chipul porumbelului, care este o pasăre lipsită de răutate, simbol al curăției. Astfel, Dumnezeirea în cele Trei Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, care S-a arătat la Râul Iordan, trimite la denumirea de la început a Sărbătorii de „Teofanie” sau „Epifanie”. Și de aceea Sfântul Ioan Gură de Aur se întreabă și explică în același timp despre această denumire, zicând: „Dar cărui fapt datorează această zi numele de Epifanie? Faptului că Domnul nu Sa făcut cunoscut tuturor când S-a născut, ci când S-a botezat”. După cum Sfântul Ioan Botezătorul a fost înaintemergător al Domnului Hristos, tot așa botezul lui este premergător botezului creștin. Botezul de la Iordan este folosit de Sfântul Ioan Botezătorul și pentru a-L prezenta mulțimilor pe Mântuitorul Iisus Hristos, dar și pentru a mărturisi despre El că este superior lui, deoarece Domnul Hristos va boteza nu doar cu apă, ci și cu Duh Sfânt. Așa cum porumbelul lui Noe arăta celor din corabie că a trecut potopul și Dumnezeu dorește să salveze lumea, tot așa vedem acum că Duhul Sfânt ia formă de porumbel, ca să ne arate că potopul lui Noe a fost o prefigurare a botezului creștin, în care omul păcătos moare păcatului pentru a învia la o viață sfântă și veșnică. Duhul Sfânt se manifestă în forme multiple, tainice, dar niciodată nu ia un chip de om, distinct de chipul uman al lui Iisus, pentru că este adânc ascuns în chipul uman al lui Iisus Hristos. El dorește ca fiecare creștin botezat să ajungă la asemănarea cu Iisus Hristos, și după cum spun Sfinții Părinți, Fiul este chipul Tatălui, iar Duhul este chipul Fiului, lucrător împreună cu Fiul. Sărbătoarea Botezului Domnului ne aduce aminte de Botezul nostru personal în care se arată Taina iubirii Sfintei Treimi pentru noi. De asemenea, a explicat că Botezul creștin nu se face prin stropire, ci prin afundarea în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, pentru că aceasta înseamnă moartea păcatului și învierea pentru viață sfântă A fi botezați în înseamnă să vrem să devenim mai buni decât am fost până acum, înseamnă al lăsa să iasă la suprafață omul nou, dezbrăcat de cel vechi, ce este ascuns în inimile fiecăruia dintre noi. Amin.

Pr. Marius Stan, Protopop al Protoieriei Găești