30.10.2019 00:19

Resetarea școlii, înaintea colapsului...

Resetarea școlii, înaintea colapsului...
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


... se impune de maximă urgență. După treizeci de ani de experimente... globalizatoare, în care „reformatorii” politici, și de stânga și de dreapta, s-au făcut luntre și punte să alinieze învățământul preuniversitar, ca să iau doar acest caz, la standardele „occidentale” – un mimetism imbecil și distrugător de generații în ceea ce privește procesul de instrucție și educație -, ne-am trezit că, dacă o vom duce tot așa, până la colaps nu mai este decât un pas. Pasul fatal, deci. Dar din accidentul Europei putem lua și un model tres bien al Franței. De fapt, țara care ne-a servit drept exemplu demn de urmat. Că, după acest model, genialul reformator Spiru Haret a reorganizat arhitectura învățământului românesc, de la școala primară la ciclul liceal și, timp de aproape un secol, generații și generații de elevi au învățat carte temeinic, iar respectul față de învățător și profesor era sfânt. Și, poate părea paradoxal, dar cu scurta excepție a școlii de 10 ani, impusă de Kremlinul bolșevic pe vremea ocupației sovietice militare a României, în bună parte a socialismului românesc „modelul Spiru Haret” a funcționat cu succes. După 1989 a urmat o incredibilă bulibășeală, o distrugere premeditată, tot impusă, de Occidentul Euro-Atlantic, însă. Și, iată, acum bomba. Franța s-a săturat până peste poate de idiotizarea școlară... globalitazoare, Jean-Michel Blanquer, ministrul Educației din Hexagon, a decis și s-a aprobat: reintroducerea studierii limbilor clasice (greaca și latina); intonarea imnului național în școli; învățarea cititului prin recunoașterea silabelor; reintroduceerea disciplinei și a respectului față de autoritatea profesorului; interzicerea telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ; purtarea uniformelor va deveni obligatorie.O adevărată revoluție, nu? Și aceasta într-o țară considerată o mare democrație, în care libertatea, după revoluția din mai (1968) a tinerilor, deraiase în libertinaj. Or, moderna „metodă globală” a fost carastrofă. Exact ca la români acum. Păi, dacă tot suntem francofoni și Franța a fost și este „sora mai mare” latină, n-ar fi productiv să ne resetăm școala? Oui! Ar fi, în sfârșit, un model educațional sănătos.