13.07.2016 00:19

Repetenția școlii românești

Repetenția școlii românești
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Am promis că voi reveni asupra stării în care se află învățământul patriei. Și este una jalnică. Iar bacalaureatul din acest an ne spune multe în această privință. Chiar dacă probele de examen sunt soft și comisiile de examinare sunt „de acasă”. Și cu toate astea mulți absolvenți au dat bir cu fugiții.

Cauzele acestui absenteism, la prima vedere, ar fi dezinteresul alimentat de faptul că nu peste tot, și în România, și în Uniunea Europeană, se cere la angajare diploma de bacalaureat, mulți tineri fiind seduși de himera îmbogățirii peste noapte dar și de exemplul atâtor „miliardari de carton” fără studii, însă și de teama unora de a nu se face de râs (chestie de orgoliu rănit) dacă nu vor trece de acest examen al maturității. Cauzele mai profunde, și distructive, sunt cu siguranță prăbușirea, cred eu premeditată, a întregului sistem național de instrucție și educație școlară, numeroasele reforme făcute după ureche și din „rațiuni politice” – uneori de diletanți -, răvă- șind dramatic școala românească aplicându-se, faimoase pentru români, „forme fără fond”, slaba pregătire universitară, de după 1989, a cadrelor didactice, trecându-se precum gâsca prin apă în anii de facultate, starea economică precară a oamenilor de la catedră care duce, ipso facto, la lipsa de motivație, aiuritoare curricule pe obiecte (a se vedea la limba și literatura română și istorie), încurajarea tacită a discriminării sociale sub „acoperirea” libertăților democratice în rândul elevilor. Alungarea – până și a ideii – organizațiilor de copii și adolescenți pentru că, vezi Doamne, asta ar însemna reîntoarcerea la pionierie și la UTC. Absurd! Or, din punct de vedere psihologic (psihopedagogic), renunțarea la asemenea forme organizatorice numite să facă educație moral – cetățenească și patriotică (dar patriotismul nu se mai poartă!) a dus la evidenta degringoladă care bântuie învățământul preuniversitar românesc. Vreți o mostră letală în acest sens? Pătrunderea fără opreliști a drogurilor care lasă, încă, autoritatea școlară, fără replică. Și ar mai fi și alte grave maladii, pe care ca om al școlii și ca jurnalist le cunosc bine, și care, la un sfert de secol de la revoluția din ’89, au cancerizat sistemul nostru de învățământ. Deocamdată, semne de însănătoșire grabnică nu se întrevăd în zare. Sau nu se vrea o însănătoșire? Ar fi o crimă împotriva națiunii române. Dar nu doresc să mă gândesc la așa ceva.