16.07.2020 00:18

Repartizarea computerizată la liceu, cea mai avantajoasă

Repartizarea computerizată la liceu, cea mai avantajoasă
Galerie foto

ȘTEFAN KHALIL


Metoda nouă...cea mai bună! Inspectorul IȘJ Dâmbovița, Sorin Ion, este exasperat de reformele prin care învățământul din România a trecut de-a lungul anilor.Totuși, acesta a explicat într-o intervenție a sa că actuala modalitate de repartizare a absolvenților de clasa a VIII-a la liceu, este cea mai corectă, fiind în avantajul elevilor cu mediile cele mai mari care merită să intre la cele mai bune unități de învățământ. Deși foarte mulți oameni cer admitere la liceu, așa cum era înainte procedura, inspectorul general, Sorin Ion, a explicat că această metodă ar putea fi una dezavantajoasă pentru un elev care obține o notă foarte bună la admitere, dar din cauza concurenței foarte mari să nu reușească să intre la liceul dorit, acesta fiind nevoit să aplice la o altă unitate de învățământ mult mai slabă calitativ, unde nu au fost cereri pentru toate locurile din prima sesiune de admitere. Sorin Ion a explicat mai pe larg acest subiect destul de controversat în rândul absolvenților de clasa a VIII-a. ,,Sunt de 30 ani în învățământ. Cuvântul reformă îmi provoacă un sentiment de repulsie instinctiv. Am trăit toate reformele posibile, reforma lui Andrei Marga, reforma legii educației, reforma dintre aceste reforme și așa mai departe. Am constatat totuși din discuțiile pe care le-am avut cu părinții elevilor de clasa a VIII-a, că nu le este foarte clar ce înseamnă repartizarea computeriazată, deși lucrul acesta funcționează de mult timp, de aproximativ 10 ani de zile. Putem spune că această metodă funcționează destul de bine, în sensul că este totuși un mod de repartizare la liceu destul de echitabil. Deși toată lumea cere admitere la liceu, întâlnesc această doleanță și printre colegii mei profesori care spun că era mai bine cu examen de admitere la liceu. Lucrurile nu stau chiar așa și o să vă explic și de ce. Să presupunem că dăm examen de admitere la cel mai bun liceu din Târgoviște, unde se va intra cu 9,50. Elevul cu 9,49, după ce a picat acest examen, fără să fie neapărat vina lui pentu că a luat o notă bună totuși…, după s-ar putea să aibă de ales între licee de mult mai slabă calitate. Poate că asta ar fi un lucru bun în sensul egalizării între licee și a eliminării discrepanțelor între licee foarte bune și între licee foarte slabe, licee cu 100% promovare și licee cu 0% promovare. Până la urmă, fiecare metodă de repartizare la liceu reprezintă avantaje și dezavantaje. Metoda actuală, cea computerizată nu este deloc aleatorie, nici discriminatorie, este destul de rece și funcționează cu cifre. Mă adresez acum absolvenților de clasa a VIII-a și părinților acestora. Dacă vreți să simplificăm puțin modul de completare a acelei fișe de admitere la liceu, eu aș compara-o foarte plastic cu peștișorul de aur. Ce îți dorești cel mai mult? Chiar dacă pare inaccesibil, fantasmagoric și chiar dacă știi de la început că nu ai nicio șansă, e bine să trec liceul pe care îl vreau ca prima opțiune pentru că nu se știe niciodată. Repartizarea computerizată funcționează în felul următor: se ia primul elev și i se citește prima opțiune. Acesta va fi repartizat la prima opțiune, se ia al doilea elev, al treilea elev și ajungem la al 150-lea elev, căruia i se citește prima opțiune. Dacă aceasta între timp s-a ocupat cu cei dinaintea lui, atunci i se citește a doua opțiune și va fi repartizat acolo. Am ajuns la elevul cu numărul 2000, căruia i se citesc primele trei opțiuni care sunt ocupate. Acesta ajunge la ,,N”, unde încă mai sunt locuri libere și acolo va fi repartizat. Vreau să înțelegeți că nu se va repartiza elevul de pe poziția ,,N”, până când nu se va repartiza elevul de pe poziția ,,N-1”. Niciun elev nu va fi repartizat până nu sunt repartizați cei dinaintea lui cu medii mai mari. Prin urmare, metoda actuală este una sigură. Elevul trebuie să fie foarte atent atunci când completează acea fișă, ca nu cumva din cauza unei cifre aiurea să se trezească la un alt liceu decât cel dorit când el avea medie să intre acolo unde voia. Asta ar putea fi singura problemă“, a explicat Sorin Ion, inspectorul școlar general al IȘJ Dâmbovița.