08.04.2015 00:07

Protest cu blindatele la Automecanica Moreni

Protest cu blindatele la Automecanica Moreni
Galerie foto

❚ Oamenii au tras un semnal de alarmă către guvernanți, avertizând că industria de apărare este în picaj ❚ Protestatarii susțin că până acum nu au primit decât promisiuni și vorbe, în timp ce, în realitate, s-a ajuns la disperare din lipsa comenzilor, a neaplicării OUG 95 și a lipsei legislației ❚ Ei sunt revoltați de faptul că trupele române nu au în dotare blindatul morenar Saur, un transportor solicitat de multe alte țări, asta pentru că Ministerul Apărării a preferat achiziționarea de mașini străine, în detrimentul economiei și a locurilor de muncă din România ❚ Automecanica Moreni este amenințată și de sistarea programului strategic TBT, pe care li se cere să-l finalizeze într-un an, solicitare imposibilă și aberantă, susțin liderii de sindicat ❚ Constantin Bucuroiu, președintele Sindicatului „Dreptatea” din Automecanica, a declarat că luni, 6 aprilie, conducerea Romarm s-a deplasat la Moreni pentru a aplana conflictul, iar ministrul Economiei a încercat prin telefon să-i convingă să anuleze protestul

CORVIN DUMITRICĂ


 

Aproximativ 300 de salariați ai Uzinei Automecanica Moreni au protestat ieri timp de două ore în fața societății. Așa cum au anunțat încă de săptămâna trecută, sindicali știi au scos în fața unității și două transportoare blindate, în fapt subiectul nemulțumirii majore care i-a scos în stradă. Oamenii au tras astfel un semnal de alarmă că industria de apărare este la pământ, de vină, susțin ei, fiind tocmai Ministerul Apărării care cumpără transportoare din afara granițelor, în detrimentul economiei românești.

 

Val de acuzații la adresa guvernanților

Salariații Automecanica și-au pus speranțe în finanțarea programului strategic Transportor Blindat pentru Trupe (TBT), dar susțin că o condiție a Ministerul Economiei - aceea de finalizare a proiectului într-un an, pentru a participa la o licitație internațională - este imposibilă chiar și pentru state cu tehnologii mai avansate. Sindicaliștii acuză ca este revoltător faptul că trupele române nu au în dotare blindatul morenar Saur, un transportor solicitat de multe alte țări, cum ar fi Maroc și Columbia.

Si asta nu e tot, în perspectiva unui nou program de dotare a armatei cu un număr însemnat de transportoare, protestatarii declară consternați că guvernul ar intenționa să le cumpere tot din afara granițelor, deși ar putea face acest lucru de la Uzina Automecanică din Moreni, ajutând astfel economia națională și oferindu-le posibilitatea oamenilor de a-și păstra locurile de muncă.

Programul strategic TBT a intrat la finanțare începând cu 2011, cu 500 de mii de euro în prima etapă, după care au urmat doar banii și munca cercetătorilor, finalizarea proiectului într-un an fiind catalogată drept o cerință aberantă. Câțiva dintre salariați ne-au declarat:

● „Nu avem de lucru, nu suntem plătiți 100% la salarii. Avem 75% de 4-5 ani. Nu se mai poate!”

● „Vom încerca să supraviețuim cu produsele pe care le avem de executat.Vom protesta în continuare, acesta nu va rămâne singurul protest, vom încerca să-i sensibilizăm pe guvernanți, poate se vor gândi și la noi. Până acum răspunsurile nu ne-au încălzit cu nimic. Ne-au spus că nu mai suntem compatibili pe piața internațională, deși s-a dovedit că produsele noastre au aceeași valoare. Acum avem Saur 1 și Saur 2, în derulare programul Transportor Blindat pentru Trupe (TBT), dar ni s-a spus că se va renunța la el. Produse sunt, dar cred că nu este bunăvoință din partea guvernanților”.

Maistrul Dumitrescu Ion, vicepreședintele Sindicatul „Dreptatea”, a precizat că oamenii sunt nemulțumiți de „lipsa de interes a guvernului pentru problemele industriei de apărare. Sunt probleme cu contractele și cu comenzile, dar și cu programul strategic TBT. La toate întâlnirile pe care le-am avut nu am primit decât promisiuni. Aici, la Automecanica, ne străduim să trăim cu programe economice, construcții metalice și alte lucruri de acest gen care nu ne pot ajuta să păstrăm în continuare liniile de fabricație. Inițial, am fost în jur de 4000 de salariați, am mai rămas vreo 300. Cu lucruri ca până acum, nu putem să mai supraviețuim în continuare. Mitingul de protest de azi este un mesaj de disperare și de a atrage atenția guvernului la problemele noastre”.

 

„Prin unitate putem să-i conștientizăm pe guvernanți”

În sprijinul protestatarilor de la Moreni au venit și sindicaliștii de la Tohan Brașov și erau așteptați și cei de la Cugir. Adrian Purcăroiu, lider sindical la Tohan, s-a adresat colegilor de la Moreni:

„Suntem alături de dumneavoastră pentru că problemele dumneavoastră sunt și ale noaste: lipsa comenzilor, lipsa investițiilor, neplata Ordonanței 95, lipsa legislației. Prin unitate putem să-i conștientizăm pe guvernanți că industria de apărare poate deveni profitabilă. Industria de apărare nu este o societate de confecții care poate fi scoasă la licitație, industria de apărare trebuie să aibă statul român în spate, ea nu poate produce ce vrea și cum vrea, ea nu poate vinde produsele la tarabă în piață. Trebuie să fie controlată de stat”.

 

„Este un semnal pe care l-am tras spre București”

Liderul de sindicat de la Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, acuză că Ministerul Apărării a adus grave deservicii societății, din moment ce s-a preferat cumpărarea de transportoare din alte țări, iar Saur, deși produs de succes al uzinei dâmbovițene, nu a intrat în dotarea trupelor române, cu toate că este o mașină de ultimă generație, cu mult peste cele achiziționate din import din punct de vedere al capacităților tehnico-tactice și al prețului.

„Este un semnal pe care l-am tras spre București că lucrurile merg într-o direcție greșită. Am avut reacții. Ieri (n.n. luni, 6 aprilie) s-a deplasat de la București toată conducere Romarm, iar ministrul Economiei (n.n. Mihai Tudose), prin telefon, a încercat să ne convingă că Ministerul face tot ce este posibil ca să întrerupă acest conflict. Am spus că suntem de acord cu tot ceea ce ne transmite, dar protestul nu încetează pentru că vrem fapte reale, pentru că această industrie este deja în picaj și nu putem să abandonăm ideea de a face o industrie performantă, care să corespundă momentului actual. Vedeți ce se întâmplă în estul Europei”, ne-a declarat Constantin Bucuroiu.

Ultima mișcare sindicală de acest gen din cadrul societății a fost în mai 2012, când salariații morenari au fost în grevă generală.