22.08.2020 09:04

Proiectul de lege pentru implementarea 5G are nevoie de reguli clare și bine stabilite pentru a putea fi aplicat

Proiectul de lege pentru implementarea 5G are nevoie de reguli clare și bine stabilite pentru a putea fi aplicat
Galerie foto

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a publicat la începutul lunii un proiect de lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național și condițiile implementării rețelelor 5G. Proiectul este așteptat de mai bine de un an de către industria IT&C, dat fiind că va reglementa modul de dezvoltare a tehnologiei 5G și este premergător licitației pentru nou spectru de frecvențe. Din păcate, și acest proiect a fost făcut pe genunchi, fără consultarea companiilor din domeniu, menit doar să bifeze un punct din lista de probleme care trebuie rezolvate.

Problema este că preia automat anumite recomandări din Memorandumul pentru securitatea rețelelor informatice încheiat între România și SUA, ceea ce lasă loc interpretărilor subiective referitoare la companiile ce pot participa la dezvoltarea 5G. De asemenea, proiectul nu ține cont de prevederile setului comun de instrumente stabilit la nivelul Uniunii Europene, mai exact la măsurile tehnice și la necesitatea de a avea o abordare individualizată pe parcursul procesului de autorizare a companiilor participante.

În actuala formă, proiectul permite interpretarea subiectivă a condițiilor, astfel încât competitori în procesul de furnizare a echipamentelor să fie eliminați fără a avea motive reale și demonstrate. Războiul comercial dintre SUA și China a dus la crearea unor acuzații ale americanilor împotriva Huawei niciodată demonstrate, dar suficiente pentru o bază politică prin care producătorul de echipamente a fost restricționat în accesul la servicii și aplicații produse în SUA.

Mai exact, pe lângă considerentele de ordin general, proiectul de lege emis de MTIC și pus în dezbatere publică până pe 17 august, preia patru prevederi cuprinse și în Memorandumul 5G: producătorii de echipamente trebuie să nu se afle sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent, să aibe o structură transparentă a acționariatului, să nu aibe un istoric de conduită corporativă neetică și să se supună unui sistem juridic care impune practici transparente.

Huawei a demonstrat în mai multe rânduri că respectă cele patru prevederi, de la structura transparentă a acționariatului la absența controlului guvernului din China asupra companiilor din grupul Huawei care activează în afara țării și se supun legilor din țara în care activează. Dar o interpretare subiectivă rămâne posibilă în absența unor reguli clare.

 

Modelul german

Un exemplu de abordare tehnică este cel al Germaniei, care are de asemenea un proiect de lege în dezbatere publică pentru implementarea tehnologiei 5G. Proiectul stabilește clar care sunt regulile ce trebuie respectate pentru funcționarea rețelelor de comunicații, anunță funcțiile cheie ale sistemului și prezintă modul de implementare.

 

Spre exemplu, în gestionarea fluxurilor de voce și date mobile este necesară o funcție de autentificare între participant și rețea, inclusiv o funcție efectuată de un operator public de rețea de comunicații, care se bazează pe chei de criptare ce sunt controlate și autorizate de autoritățile germane. Inclusiv interceptarea convorbirilor este menționată, iar aceasta poate fi realizată doar după procedura definită de lege și clasificată ca procedură-cheie.

Autoritatea națională responsabilă cu certificarea securității informatice a componentelor critice este Oficiul Federal pentru Securitatea Informațiilor (BSI). BSI este, de asemenea, responsabil pentru acreditarea națională a agențiilor de testare în cadrul național de certificare a securității IT.

BSI, în colaborare cu Agenția Federală a Rețelei, elaborează și publică orientări tehnice (TR) pentru rețelele relevante din domeniul de aplicare al prezentei anexe. Acest TR conține cerințe de certificare pentru componentele cheie, inclusiv mediul de utilizare și cerințele de operare, care sunt cerințe prealabile pentru certificarea validă. În plus, acesta descrie cerințele pentru furnizarea de dovezi de certificare în cadrul european de certificare (CSA).

Agenția Federală a Rețelei și BSI au elaborat în comun un document care enumeră funcțiile-cheie ale rețelei de telecomunicații. Pe baza unei analize comune a riscurilor, BNetzA și BSI identifică și listează funcțiile cheie pe baza celei mai recente tehnologii.

Lista este actualizată în mod continuu, pe baza unei evaluări comune a BNetzA și BSI, în special în cazul în care premisa subiacentă se modifică. Rezultatele analizelor de risc naționale sau internaționale, ar fi cele ale ENISA sau OAREC, sunt, de asemenea, luate în considerare aici.

Producătorii, asociațiile operatorilor publici de rețele de telecomunicații și asociațiile de furnizori de servicii de telecomunicații disponibili în mod deschis ar trebui să aibă posibilitatea de a-și exprima opiniile. Lista se publică în buletinul Agenției Federale de Rețea.

Condițiile pe care furnizorii de echipamente trebuie să le respecte pentru a fi autorizați ca surse de aprovizionare cu echipamente:

Proiectul de lege german are reguli mult mai clare și ușor de urmat de către furnizori și producători. Proiectul MTIC va trebui refăcut sau completat pentru a putea fi aplicat companiilor din industria de telecomunicații.

Sursa: https://www.businesscover.ro/proiectul-de-lege-pentru-implementarea-5g-are-nevoie-de-reguli-clare-si-bine-stabilite-pentru-a-putea-fi-aplicat/