23.10.2014 00:10

Prohodul roților de tren în Dâmbovița

Prohodul roților de tren în Dâmbovița
Galerie foto

❚ Până acum Ministerul Transporturilor a organizat trei licitații pentru închirierea rutei Târgoviște-Pietroșița, dar nici un investitor nu s-a înghesuit s-o preia ❚ Primarul comunei Pietroșița a făcut mai multe drumuri la Ministerul Transporturilor decât trenul pe această linie, însă tot fără succes ❚ O explicație are deputatul PSD Ionuț Săvoiu, potrivit căruia nimeni nu va fi interesat de tronson, atâta timp cât chiria cerută de CFR este de trei ori mai mare, pe motiv că ruta este intens populată și cu posibilități mari de profit ❚ Pe de altă parte, viceliderul Federației Sindicale Mișcare Comercial, Liviu Stanciu, susține cele două linii ar putea fi incluse în Master Planul inițiat de Comisia Europeană, situație dezastruoasă care înseamnă catalogarea lor ca neinteroperabile sau, dacă nu se vor găsi mult așteptații transportatorii privați, să fie trecute în conservare

ANA MARIA POPESCU,

VIRGIL VOINESCU

 


 

Tronsonul de cale ferată Târgoviște- Pietroșița, neatractiv pentru firmele private din domeniul feroviar! Până acum Ministerul Transporturilor a organizat trei licitații pentru închirierea acestui tronson, însă la niciuna dintre acestea nu s-a prezentat vreo firmă interesată să preia în administrare ruta Târgoviște-Pietroșița.

 

Primarul de la Pietroșița:

„M-am zbătut de parcă era calea ferată a comunei”

Potrivit primarului localității Petroșița, Ion Dicu, nici un transportator nu a participat la licitații și nu a cumpărat caietul de sarcini, pe motiv că acest tronson de cale ferată nu este rentabil din punct de vedere economic, pierderile sunt foarte mari, iar profitul aproape inexistent.

„Am fost singurul primar din județ care s-a agitat pentru această cale ferată cu o istorie de peste 100 de ani. Am reușit să aduc singur, personal, trenul în anii 2006 și 2008, prin nenumărate drumuri la Ministerul Transporturilor, la SN CFR București. M-am zbătut de parcă era calea ferată a comunei Pietroșița. Acum este o altă problemă. S-au organizat trei licitații la Ministerul Transporturilor și nici un privat nu a cumpărat Caietul de sarcini. Vedeți dumneavoastră, totul se pune din punct de vedere economic. Am înțeles că pierderile erau foarte mari pe această rută, Pietroșița- Târgoviște, și este greu să mai meargă cum a fost omul învățat, cu «nașul». Am înțeles că se scoate din nou la licitație, nu numai acest tronson. La ultima licitație nu a cumpărat nimeni Caietul de sarcini la nici o rută din România”, a arătat edilul șef de la Pietroșița, fapt semnalat și de Jurnal de Dâmbovița.

 

Deputatul Ionuț Săvoiu: „Așteptăm ca în 2015

să găsim efectiv o soluție practică”

Deputatul PSD de Dâmbovița, Ionuț Săvoiu, are și explicația pentru care nici un investitor privat nu este interesat de tronsonul de cale ferată Târgoviște-Pietroșița. Chiria cerută de Căile Ferate Române este una foarte mare, raportată la celelalte linii ferate care sunt deja închiriate de operatori privați.

Potrivit deputatului Săvoiu, mai-marii de la CFR Infrastructură motivează că este mai mare chiria, pentru că tronsonul de cale ferată în cauză a fost modernizat de curând, dar și pentru că acesta trece printr-o zonă intens populată, așa că, teoretic, și posibilitățile de profit sunt mărite. Parlamentarul social-democrat susține că modul de calculare a chiriei trebuie regândit și speră ca în 2015 să se găsească o soluție pentru ca această rută să fie redată traficului feroviar.

„Motivația pentru care nu se prezintă nimeni la licitație este că nivelul chiriei ofertate de CFR Infrastructură este foarte mare. Acest lucru intră oarecum în contradicție cu obiectivul nostru de a introduce din nou în transportul de călători de persoane această rută. Este evident că trebuie regândit modul de calcul a acestei chirii, pentru că este de trei ori mai mare decât pe alte rute care se închiriază, fac mențiunea că acele rute de regulă sunt în câmpie, unde lungimea este mare și stațiile rare, evident costul pe kilometru scade. Deci, logica modului de calcul a chiriei trebuie revizuită mai aproape de interesul cetățenilor. Am discutat la CFR Infrastructură și la CFR Călători și așteptăm ca în 2015 să găsim efectiv o soluție practică pentru ca această linie să devină atractivă și să fie în continuare subvenționată și finanțată pe subvenția de pachet minim social”, a explicat deputatul de Dâmbovița.

 

Viceliderul sindical Liviu Stanciu: „Situația în care s-a ajuns

este o consecință a acordului încheiat de fostul Guvern PDL-ist Boc”

Potrivit viceliderului Federației Sindicale Mișcare Comercial, jr. Liviu Stanciu, liniile de cale ferată Târgoviște Sud-Pietroșița și Târgoviște Sud-Ploiești ar putea fi incluse în Master Planul inițiat de Comisia Europeană, care prevede închirierea a aproximativ 40% din calea ferată existentă pe teritoriul național.

Din informațiile existente la nivel sindical, cele două rute ar fi propuse din nou Parlamentului pentru a fi trecute ca neinteroperabile sau eventual să opereze pe ele transportatorii privați, dacă se vor găsi, iar dacă nu, să fie trecute în conservare.

„Este o treabă de durată. Eu sper însă, alături de ceilalți sindicaliști, ca acest Master Plan să nu treacă în forma aceasta de comisiile parlamentare și mai ales de Comisia Juridică a Parlamentului. Așa cum apare, consider că ar fi un adevărat dezastru al căii ferate, dacă acest Master Plan va fi aprobat. Comisia Europeană ne impune să facem noi românii ceea ce alte țări au încercat, au văzut că nu e bine și au reorientat transportul către calea ferată, își măresc liniile feroviare, iar nouă, României, ne impune să le micșorăm”, a declarat viceliderul FS Mișcare Comercial. Sindicalistul consideră că situația în care s-a ajuns astăzi este „o consecință a acordului încheiat de fostul Guvern PDL-ist Boc, care a început partea cea mai neagră a României post-decembriste”.

În vara acestui an, la întâlnirea cu FMI, sindicatele au cerut cu argumente solide revizuirea acordului privind calea ferată, dar fără rezultat. Mai mult, s-a renunțat la discuțiile cu Federația Mișcare Comercial, iar oficialii români au fost chemați pentru discuții la Bruxelles.