23.06.2016 00:19

"Prin Festivalul BABEL este reanimată viața culturală a Târgoviștei"


Galerie foto

interviu cu jurnalistul Dieter Topp (Germania)

ANDREI VASILIU


Rep.: Ați fost în acest an membru al board-ului festivalului și selecționer pentru BABEL F.A.S.T. 2016. Cum descrieți experiența aceasta?

Dieter Topp: Este o experiență foarte frumoasă, BABEL este un festival special. Nu am observat doar spectacolele, ci și împrejurimile și contextul. Am aflat anul trecut că mai degrabă festivalurile mici se bucură de mult interes, față de festivalurile mari, pentru că acelea oferă prea multe opțiuni și riscă să se transforme într-un festival-circ. Târgoviște este altceva, festivalul e mai specializat. În fiecare an, se concentrează pe o anumită idee. Domnul Ranin selectează piesele, teatrele în raport cu tema „Corpul”. Sunt câteva pietre mici într-un mozaic frumos care formează Festivalul BABEL la Târgoviște. Între Curtea Domnească și clădirea unde a fost ucis Ceaușescu sunt două puncte importante: Muzeul de Artă - o clădire frumoasă cu imagini despre o societate preocupată de artă, cultură și frumos - și Teatrul „Tony Bulandra” - o instituție de cultură vie, cu premiere în fiecare lună și cu Festivalul BABEL. Ranin are viziunea de a reanima viața culturală în acest oraș, care odată avea o importanță specială.

Rep.: Despre numărul mare de tineri voluntari implicați în festival ce părere aveți?

D.T.: Au fost 200 de voluntari. Unii ar spune că sunt prea mulți, că nu sunt necesari, dar este o chestiune inteligentă, pentru că îi aduce pe tineri în contact direct cu viața teatrului, cu artiști, cu reprezentații și cu invitații din străinătate, astfel încât ei să învețe despre viața culturală de la teatru, să poată vedea spectacolele, să participe la discuții, să fie implicați. Ei vor căpăta o idee pozitivă și vor veni regulat la teatru. Este, deci, o idee bună.

Rep.: Ce impresie v-au făcut reprezentațiile stradale și cât de importante le considerați?

D.T.: În fiecare seară au fost reprezentații stradale, în aer liber, gratuite, cu muzică, teatru de stradă, chiar și cu un clown, nu de genul celui de la McDonald’s. Tot ceea ce se vede este de un anumit nivel, de un standard ridicat, nu doar ceva amuzant și distractiv. Există un sistem educațional în acest festival și asta îl face important pentru oraș și pentru împrejurimi și sper că din ce în ce mai mulți oameni vor vizita festivalul. Colegii mei jurnaliști mă întreabă ce caut la Târgoviște, dacă merită să vin aici. Eu le spun că da, iar ei devin interesați. Un coleg din Viena va participa anul viitor pentru a face reportaje despre festival. Trebuie dezvoltată frumusețea interioară a orașului, în fiecare seară este un eveniment familiar, apropiat, pe parcursul a 9-10 zile.

Rep.: Cum credeți că s-a pliat tema festivalului BABEL, „Corpul”, pe provocarea de a aduce un număr mare de trupe străine, 47 anul acesta, care să se înțeleagă unele pe altele și să se facă înțelese de către public?

D.T.: Pe lângă limbaj și trup și limbajul trupului, cel mai important este ca invitații din străinătate să joace la un nivel foarte ridicat. Asta e foarte important. Selecția din acest an a fost în spiritul temei, „Corpul”, dar a contat enorm calitatea spectacolului. Anul trecut a fost una ridicată, iar anul acesta a fost chiar mai bună.

Rep.: Ce mesaj transmiteți organizatorilor, în special autorităților?

D.T.: Sper să rămână și să lucreze împreună într-un sens pozitiv, pentru că BABEL este important. Turismul cultural aduce oameni cu bani, umple terasele, hotelurile, restaurantele, oameni din străinătate vin la cafenele. Aduce nu doar un feedback de calitate, ci și bani, locuri de muncă. Festivalul este important și din punct de vedere economic. Sper ca și anul viitor să existe festivalul BABEL.