18.06.2021 00:16

Pogorârea Duhului Sfânt-lucrare a Sfintei Treimi

Cincizecimea (Rusaliile sau Pogorârea Duhului Sfânt la cincizeci de zile de la Învierea Domnului) este ultima sărbătoare a Iconomiei divine.Pentru îndumnezeirea omului prin harul necreat, Dumnezeu a trimis în lume pe iubitul Său Fiu, Cel Unul- Născut.Hristos a descoperit oamenilor slava Tatălui și L-a trimis apoi pe Duhul Sfânt, Care purcede din Tatăl și este împărtășit prin Fiul. Duhul Sfânt îi face pe oameni mădulare ale Trupului lui Hristos și îi luminează pentru ca astfel să îi poată cunoaște pe Tatăl și pe Fiul.Ca urmare, ordinea Iconomiei din perspectiva mântuirii neamului omenesc este: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. În ceea ce privește îndumnezeirea omului, ordinea este inversă, adică de la Duhul Sfânt, omul urcă la Fiul și, prin Fiul, îl cunoaște pe Tatăl. Felul în care Duhul Sfânt S-a descoperit pe Sine în ziua Cincizecimii arată faptul că lucrarea lui Hristos nu este diferită de lucrarea Duhului Sfânt.Ei au, împreună cu Tatăl, aceeași lucrare.Sfântul Evanghelist Luca spune: Și li s-au arătat, împărțite, limbi ca de foc și au șezut pe fiecare dintre ei și s-au umplut toți de Duhul Sfânt.(Fapte 2, 3-4).De ce sub forma limbilor? Pentru a arăta că Duhul este deoființă cu Hristos-Cuvântul Tatălui.Nimic nu este mai legat de cuvânt decât limba.(Sf.Grigorie Palama)Limbile sub forma cărora S-a arătat Duhul Sfânt erau ca de foc.Focul arată din nou deoființimea Lui cu Tatăl și cu Fiul deoarece Dumnezeu este foc mistuitor( Deuteronom 4, 24 reluat la Evrei 12, 29).Limbile de foc sunt energia necreată( harul) a lui Dumnezeu și au șezut pe capetele Apostolilor ca semn al slavei împărătești.Harul Sfântului Duh este prezent și lucrează „ împărțindu-se nedespărțit și rămânând întreg în împărțire, după chipul razelor soarelui”(Sf.Grigorie Palama) așa cum, împărtășindu-ne de Preacuratele Taine, nu ne împărtășim cu o parte din Trupul împărătesc, ci cu Hristos întreg, Cel ce se împarte și nu se desparte...Acest har este nedespărțit de Izvorul Lui: Sfânta Treime. Ucenicii și Maica Domnului s-au îmbrăcat cu putere de sus(Luca 24,49).Aici nu este vorba de o simplă iluminare a minții, ci de o transformare a întregii ființe umane.Nu ne îmbrăcăm doar cu Hristos(Gal.3,27)ci, în același timp ne îmbrăcăm și în Duhul Sfânt așa cum se vede minunat în Tainele Botezului și a Mirungerii care sunt nedespărțite de cea a Sfintei Euharistii prin care ne unim în mod tainic cu Hristos prin lucrarea Duhului Său.Această îmbrăcare nu este de suprafață, ci este una interioară.Cei ce primesc Duhul Sfânt simt cum Acesta le umple inima, le luminează ochii, le sfințește auzul, le liniștește gândurile și izvorăște cunoștință, umplând de har întreaga lor ființă. „Pe toate le dă Duhul Sfânt: izvorăște proorocii, sfințește pe preoți, pe cei necărturari i-a învățat înțelepciune”( cântare bisericească)Toate harismele oferite membrilor Bisericii( vederea profetică, viața apostolică și sfârșitul mucenicesc) sunt dăruite de Duhul Sfânt.Aceasta înseamnă că vederea profetică nu este produsul imaginației umane, viața Apostolilor nu este o simplă misiune umanitară iar mucenicia sfinților nu este un rod al unei voinței puternice.Toate acestea sunt daruri ale Duhului Sfânt.El este Arhitectul Care lucrează întreaga alcătuire a Bisericii(Sfântul Vasile cel Mare).De aceea, fără lucrarea Lui, n-am putea cunoaște lucrarea mântuitoare a lui Hristos ca trimis al Tatălui și vestitor al Mângâietorului( Ioan 15, 26), al Împăratului ceresc.

Pr. Prof. Alin Marian Pleșa,

Parohia Gura Ocniței