30.10.2020 00:17

Pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr

Evanghelia de astăzi prezintă imaginea discrepantă a societății în care își găsesc loc cu toții, și cei săraci și cei bogați, de la cei care duc un trai plin de lux până la cei care se scufundă în sărăcie. În Evanghelia după Luca (16,19-31), Mântuitorul ne pune înainte două personaje, omul bogat și omul sărac. Este important de observat diferența extraordinară dintre aceste două personaje. S-ar putea spune că primul nu cunoaște suferința, întrucât purta haine alese, și se veselea în toate zilele sale, în chip strălucit, pe când al doilea, Lazăr, era un om nefericit, asupra căruia s-au abătut multe nenorociri. Pe lângă faptul că era sărac, Lazăr era și bolnav, ceea ce îi îngreuna și mai mult situația. Se poate concluziona ușor că viața era nedreaptă pentru unul în comparație cu celălalt. Însă Dumnezeul milei, al dreptății și al iubirii de oameni nu rabdă această situație și ne asigură de împlinirea dreptății divine în viața veșnică. Pilda aceasta devine cuvânt de mângâiere pentru toți nefericiții pământului. Și Lazăr și bogatul au murit. Din acest moment, toate diferențele sociale se risipesc, deoarece toți sunt egali în fața morții ,,împăratul sau ostașul, bogatul sau săracul, dreptul sau păcătosul” (fragment din slujba înmormântării). Este important de menționat că nu poziția socială a influențat starea sufletelor celor doi după moarte ci faptele lor. Sărăcia nu este o virtute, în măsura în care bogăția nu este un păcat în sine, ci ele devin păcat sau virtute dacă nu știm să ni le asumăm. Omul bogat ajunge în iad pentru că era nemilostiv nu pentru că era bogat. Lazăr ajunge în rai datorită faptului că își asumă starea fără să cârtească. El răbda de foame, și nu osândea pe cei care chefuiau, nu judeca - așa cum fac unii care, în necazurile lor. Iată de ce a fost dus în rai: nu numai pentru sărăcia lui, ci mai ales pentru aceste virtuți ale lui cu totul dumnezeiești. După moarte, se împlinește dreptatea divină. Situația se inversează pentru amândoi. Bogatul care se veselea în chip strălucit, se chinuie, iar Lazăr care a suferit, se mângâie. Continuarea evangheliei are un rol pedagogic deosebit pentru ascultătorii săi. Domnul Hristos ne avertizează de faptul că sufletul nu își mai poate îmbunătății starea după moarte. Bogatul se chinuia atât de puternic, încât și-ar fi dorit ca măcar să se bucure de atingerea unui deget ud pe limba sa. Această imagine prezintă disperarea prin care trece sufletul bogatului, care poate fi comparată cu disperarea săracului Lazăr, care și-ar fi dorit să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului. Evanghelia ne mai spune că, după moarte, sufletul trăiește și își aduce aminte de toate faptele săvârșite în timpul vieții pe pământ. Avem, deci, mărturia clară privind existența și viața sufletului după despărțirea sa de trup, după moartea fizică a omului. Iar aceasta nu este o stare de nepăsare și de indiferență ci sufletul se bucură de conștiință și cunoștiță și poate comunica acolo cu alte suflete. Evanghelia din această duminică se încheie într-un mod profetic. Mântuitorul Iisus Hristos prezintă rugămintea bogatului, ca Lazăr să meargă și să îi avertizeze pe cei din familia lui rămași pe pământ de starea lui chinuitoare. Această rugăciune rămâne fără răspuns deoarece credința trebuie să fie o adeziune liberă și personală față de adevărul divin. Dumnezeu respectă libertatea omului de a alege între bine și rău. Cel care nu crede de bunăvoie, nu ar crede nici dacă ar învia cineva din morți. De aceea, cerem lui Dumnezeu să ne ajute să înțelgem importanța vieții în comuniune de iubire și ajutor cu ceilalți, pentru a ne bucura de fericirea vieții veșnice.

Pr. Ichim Gabriel, Parohia Broșteni