22.02.2021 00:19

"Noul normal" al afacerilor europene – orizont 2022


Galerie foto

DAN LUCA


Căutăm deja să identificăm noul normal de după pandemie. În acest context, analizăm câteva elemente pentru a contura dinamica pieței afacerilor europene. Desigur, prima noțiune de definit este orizontul de timp când vom avea noul normal. Dacă urmărim firul matematic, estimând durata unei pandemii la 18 luni, e de așteptat că toamna acestui an să fie momentul dorit. Schimbarea însă nu se va face direct, există o perioadă de tranziție spre un nou normal stabil. Vorbim însă de luni de zile în această tranziție și desigur avem numeroase variabile de interpretat. Datorită acestei dinamici avem conceptul de proces continuu pentru a atinge noul normal. Să creionăm însă o poză a Bruxelles-ului începutului de an 2022, deci care este noul normal într-un an de zile.Pandemia nu va schimba obiectivul activității din capitala Europei. Structurile prezente aici vor continua sădețină un mandat de reprezentare de la HQ corporației sau de la membri unui sector industrial/nonguvernamental, de a influență favorabil procesul legislativ. Vom avea totuși o evoluție a abordării focalizată mult mai mult pe „rezultat măsurabil”, decât pe „percepție de impact”. Pe baza acestui concept, de focalizare a activității, se va defini bugetul anului 2022, care va căuta să răspundă la întrebări directe precum: ce obiectiv are biroul de la Bruxelles?, câte persoane sunt necesare?, ce activități de comunicare desfășurăm?, cât e de necesar să călătorim în interes de serviciu?. Câteva sugestii pentru a elabora strategia: ●Definiți obiectivul organizației împreună cu colegii din afara Bruxelles-ului; ●Analizați resursa umană, care în cazul entităților din Bruxelles reprezintă aproximativ două treimi din buget. Prioritizați acest segment! Există o traumă, iar multe țesuturi operaționale sunt pe avarie; ●Reanalizați capacitatea tehnică, printr-o extindere a resursei la evenimente online, comunicare digitală; ●Structurați comunicare internă, inclusiv un calendar clar al întâlnirilor fizice și al celor virtuale. Practic vor apărea două categorii de evenimente, fizice și virtuale. Desigur, mulți prevăd o impunere a soluției hibrid, dar eu nu cred că întro piață stabilă vom avea din abundență acest format. În emiterea acestei concluzii, iau în considerare în special costul unei abordării mixte, dar și lipsa emoției care o poate genera dezbaterea virtuală, chiar în formula combinată; ●Aveți o discuție realistă despre munca de acasă sau de la birou. Acum, cu siguranță, cunoaștem avantajele și dezavantajele ambelor activități. Să nu uităm însă că înainte de pandemie, teleworking-ul nu era încurajat de angajator; ●Reanalizați piață de acțiune. Pandemia a dus la dispariții și aduce noi oportunități, canibalizări și consolidări; ●Aveți în vedere marketingul și brandingul, și aici nu mă refer doar la cel al organizației în care activați, ci și al celui personal. Criza ne-a învățat că încrederea în oameni este determinantă în a reusi mai bine în labirindul afacerilor europene.