22.06.2015 00:20

Mitul lui Dracula, "teleportat"... pe "ruinurile" Târgoviștei. O mistificare a istoriei românilor

Mitul lui Dracula,
Galerie foto

Ca veteran al vieții culturale dâmbovițene și, cu deosebire, ca istoric, nu am nimic împotriva punerii în valoare a marelui trecut, legendar chiar, al Târgoviștei în aceste vremuri când istoria poporului român este călcată în picioare, ba se urmăre ște cu obstinație și alungarea ei în peșterile uitării de către unii așa-ziși elitiști, corifei ai păgubosului „globalism”. Până și din programa școlară (botezată savant „curriculă”) istoria românilor a fost exmatriculată.

Cum pentru istoria Târgoviștei, căreia i-am dedicat cărți și numeroase studii, nutresc un cult sincer, și, tocmai de aceea, nu pot fi de acord – punct de vedere pe care mi l-am făcut public nu o dată, dar mai ales printr-un film documentar realizat la televiziunea Artpress – cu distorsionarea prin intermediul basmelor de împrumut, cum ar fi, de pildă, „teleportarea” mitului vampiric al contelui Dracula, printr-un festival pe... „ruinurile” Târgoviștei, aducându-se drept argument... turismul cultural istoric. Nu se susține. Este o impietare a trecutului invocat mai înainte, a istoriei adevărate. A pune semnul egalității între un vampir maghiaro-secuiesc și Vlad Țepeș este o impardonabilă eroare, cu atât mai mult cu cât în etnofolclorul românesc nu există tema vampirismului. Iar în folclorul local târgoviștean-dâmbovițean nu se întâlnește nicăieri legenda vampirului Vlad Țepeș. Pentru a lămuri subiectul, am să reproduc din volumul meu de memorii „O cetate, o patrie, o lume”, nu demult apărut, subcapitolul privitor la nefericitul „transplant” al imaginii malefice a lui Dracula pe imaginea voievodului erou Vlad de stirpe Basarabă: „Duhul Cetății m-a prins în mreaja misterelor încă din adolescență.

Odată, admirând cârlovian «ruinurile » Curții Domnești, am dat peste «camera călăului». Acolo Vlad Țepeș i-ar fi descăpățânat pe boierii trădători, și pe turci, dar și pe hoți. Că a tras în țeapă cu sârg pe acei boieri și pe osmanlâii prădători de țară, așa a fost să fie, mai crud însă n-a fost decât alte capete încoronate ale Europei de atunci, și fiindcă, într-o noapte de groază, din Anul Domnului 1462, pe la mijloc de iunie, la pragul Cetății l-a învins și înspăimântat de moarte pe cuceritorul Constantinopolului, sultanul Mahomed al II-lea, acesta mărturisind că nu poate lua țara unui astfel de bărbat îndrăzneț, care era cât pe-aici să-i ia lui viața în tabăra de corturi pe care o arsese ghiaurul, i-a dat și poreclă de spaimă: Șeitan. Adică, Dracul. Cum, de altminteri, l-a numit și ambasadorul venețian Balbi la Înalta Poartă, într-o depeșă diplomatică expediată dogelui. Și cum i-au mai zis și sașii Sibiului, pedepsiți de domnitor pentru că l-au găzduit pe un hainit râvnitor la tronul său. Dar, unii, azi, voind a-l face «brand» turistic pentru Târgoviște, din Șeitan l-au prefăcut – brodând dintr-o izbândă de legendă o... legendă vampirică – în Dracula. Or, despre «Dracula ot Târgoviște» nici vorbă într-un faimos roman horror, din al nouăsprezecelea veac, al irlandezului Bram Stocker, părintele vampirului din pasul Tihuța, și din care s-a izvodit, aiuritor, tărășenia asta pusă pe seama lui Vlad Vodă al III-lea. Și chiar Dracula, în acel roman, povestește cum că se trage din stirpea secuilor, ba și dintr-a hunilor lui Attila «al cărui sânge curge prin venele mele», dar și dintr-un trib ugric de prin Islanda.

Așadar, un mixtum compositum, în care-i amestecă, in absurdo, și pe Drăculești, ca pavăză a secuilor, situându-i, adică, într-o stare de servitus/servitute, într-o înjositoare condiție de slugă.O halima, deci. Or, de ce nu și l-ar lua de rudă bună și de «brand» neamul maghiarilor? Și mă gândesc că a-l întruchipa pe Vlad în mantia însângerată a contelui secuiesc Dracula, pe el, coborâtor direct din plămada voievodală a Basarabilor întemeietori de Țară Românească, înseamnă a spune că această stirpe e una de vampiri și Valahia o «terra malefica ». Ar fi o impietate. Legenda celui de-al treilea Vlad Basarab, zis și Țepeș, nepot al lui Mircea cel Mare Bătrânul, e alta însă. Este una povestită și de Victor Hugo în «Legenda secolelor», în care «Vlad Belzebuth / Refuză să-i mai dea sultanului tribut...», de aici Dracul, spaima otomanilor, apărătorul martir al românilor din al cinsprezecelea veac, și nu un vampir secuiesc. Un erou de legendă din Cetatea Târgoviștei, înveșnicit în marea legendă a veacurilor și a lumii.” Este un subiect de reflecție, nu-i așa? Între Șeitanul sultanului și vampirul Dracula este o mare diferență și de sens și de relevanță istorică.

Post-scriptum

În interesul turismului cultural târgoviștean, propun reluarea Festivalului de teatru istoric, care, cu câteva decenii în urmă, a fost un succes cu ecou internațional. Pun punct acestei intervenții, pe care m-am simțit obligat să o fac din respect față de istoria Târgoviștei și de adevărul istoric, dar și ca specialist în domeniu, cu o parafrază la un celebru avertisment al lui Nicolae Iorga: cine își uită istoria și își maculează trecutul istoric nu are drept la viitor, se exclude din istorie!