26.03.2015 00:19

"Managementul clasei", un set de instrumente pentru învățământ


Galerie foto

❚ Considerată de specialiști și cadre didactice una dintre cele mai valoroase din punct de vedere professional, lucrarea abordează științific, pedagogic și didactic rolul școlii ❚ Autorul Emil Stan ridică semne de întrebare acide privind sistemul educativ: „Azi școala românească se zbate în plasa unor conflicte nesfârșite”

PETRE DRĂGUȚOIU


Lucrarea „Managementul clasei”, autor Emil Stan, apărută în Colecția „Educația XXI” la Editura „Aramis”, este considerată de specialiști și cadre didactice una dintre cele mai valoroase din punct de vedere profesional. Autorul abordează științific, pedagogic și didactic rolul școlii, al instruirii și dobândirii de competențe, dar și al deprinderilor, comportamentelor și valorilor comunității.

Cuprinsul este structurat în zece capitole la care se adaugă prefața, concluziile și bibliografia, deosebit de actuală și diversă, cu puncte de vedere din interiorul sistemului educațional și din cercetare. Am remarcat „Câmpul educativ școlar”, „Autoritate și putere”, „Elevul – partener de negociere sau subiect ignorat în școală”, „Cauze ale comportamentului perturbator al elevului”, „Modalități de rezolvare a problemelor de comportament”, „Comportamentul perturbator – modalități de intervenție a profesorului”, „Regulile și rostul lor în managementul clasei”, „Strategii și tehnici de rezolvare a situațiilor conflictuale în clasă”, „Cultura clasei”.

Emil Stan menționează sintetic și cu claritate scopul, obiectivul central:

„Managementul clasei, ca disciplină din sistemul științelor educației, vizează acest aspect esențial al muncii profesorului: administrarea eficientă, sub semnul valorilor civic-democratice, a activităților specifice sălii de clasă, plecând de la premisa că școala anticipează și pregătește absolvenții în vederea implicării în viața socială, dar și pentru a reacționa adecvat în rezolvarea conflictelor inerente unei societăți democratice”.

Din bibliografie nu lipsesc nume sonore ale domeniului: H. Cornelius, S. Faire, L. ªoitu, C. Hăvârneanu, A. Arendt. Z. Bauman, Fr. Chazel. Autorul Emil Stan ridică semne de întrebare acide privind sistemul educativ: „Azi școala românească se zbate în plasa unor conflicte nesfârșite, iar profesorii, absolvenți ai unui sistem de pregătire încă inadecvat, nu sunt întotdeauna capabili să administreze în spiritul valorilor unei societăți deschise respectivele conflicte.

Prin această lucrare intenționăm să oferim profesorilor din învățământul românesc un set de «instrumente » (înțelegând prin acestea noi înțelesuri și atitudini), astfel încât ei să se înscrie eficient în procesul de transformare în care sunt angrenate societatea și școala românească”.