15.08.2018 00:14

Maica Domnului - pururi mijlocitoare pentru noi, creștinii

Maica Domnului - pururi mijlocitoare pentru noi, creștinii
Galerie foto

Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului are multiple semnificații teologice și spirituale pentru credincioși. De altfel, însăși icoana Adormirii Maicii Domnului arată această taină a primirii mamei în brațele lui Hristos, Fiul ei. În iconografie, lângă sicriul binecuvântat cu trupul Fecioarei se află Hristos în picioare, purtând sufletul Macii Sale. Acesta este gestul suprem de reciprocitate a iubirii. Cea care L-a ținut în brațe pe Dumnezeu, acum odihnește în brațele Fiului și Stăpânului ei. Moartea Maicii Domnului înseamnă intrarea ei în iubirea infinită a Fiului ei, iar inima ei de mamă se unește cu inima Fiului, simțind dumnezeiește durerile lumii și alinându-le cu milostivirea ei. După adormire, nimeni și nimic nu o mai pot opri pe Maica Domnului să ajute pe toți credincioșii. Nici timpul, nici spațiul, nici limitările umane, nu mai pot opri pe Maica Domnului să fie pretutindeni în har, mângâind pe cei îndurerați și inspirând Biserica Fiului ei. O veche tradiție spune că Sfântul Apostol Toma, care propovăduia cuvântul lui Dumnezeu în India, nu a putut fi de față la înmormântare, ci a venit după trei zile. El i-a rugat pe Apostoli să deschidă mormântul, pentru a vedea și el trupul slăvit al Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Când Apostolii au deschis mormântul, n-au mai găsit în el trupul Fecioarei. Au găsit numai fâșiile și giulgiul. De aici și credința, că trupul Fecioarei fusese înălțat la Fiul și Dumnezeul ei, ca să viețuiască împreună cu El și să împărățească cu El, făcând astfel ca firea noastră să urce în împărăția cea veșnică, nu numai prin Fiul Său, ci și prin Maica Sa. Deci prin lucrarea Sa providențială, Dumnezeu a făcut ca unul din Apostoli să întârzie, pentru a face posibilă deschiderea mormântului și astfel, descoperirea acestei taine (că trupul său fără boală și fără pată păcatului n-a putut sta în pământ, n-a putut fi supus putreziciunii). Axionul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului vorbește despre această taină a prezenței Fecioarei în inima lumii și în viața Bisericii. Cuvintele „Se biruiesc hotarele firii întru tine Preacurată Fecioară, că nașterea feciorește și moartea arvunește viață” semnifică acest schimb dumnezeiesc între cele pământești și cele cerești, prin iubirea Mântuitorului. Astfel, nașterea Fiului lui Dumnezeu din ea feciorește firea umană și sfințește întreaga creație, iar moartea ca despărțire vremelnică a sufletului de trup arvunește viață, fiind pragul ontologic dintre vremelnicie și veșnicie, dintre timp și eternitate, dintre libertate și har. Adormirea Maicii Domnului este așadar o sărbătoare în care antinomia teologică a infinitului devenit finit pentru iubirea Sa veșnică pentru noi se împletește cu prezența permanentă a rugăciunii Maicii Domnului în viața lumii, până la sfârșitul veacurilor.

Pr. dr. Gheorghe Manole, Parohia Alba Târgoviște