29.10.2019 00:19

Macron și Conferința pentru Europa

Macron și Conferința pentru Europa
Galerie foto

DAN LUCA


Vă mai amintiți de “Momentul 1991”? Atunci liderii europeni (din Vest, desigur) se întrebau în ce direcție să meargă Europa. S-a decis deschiderea spre Est, și au urmat, treptat, aderările la uniune a fostelor țări comuniste… Merci Monsieur Mitterrand! Danke, Herr Kohl! De ce actualii conducători europeni nu pot să emită (încă) pretenții de lideri? Emmanuel Macron are o problemă enormă. Ales triumfal în 2017, cu un discurs pro-european, își trăiește acum realitatea complexă: un președinte liberal într-o “țară de Stânga”, cu doi vulpoi care stau la pândă pentru blocarea realegerii sale în 2022 (Marine Le Pen și Jean-Luc Mélenchon), cu un parteneriat franco-german la nivel european mai mult de imagine decât de consistență, cu o industrie care așteaptă încă digitalizarea reală, cu un profil energetic ancorat la greu în energia nucleară. Iar peste toate mai sunt și probleme în a numi un comisar european francez care să dea drumul industriei apărării în UE Îmi place Macron, dar trebuie să schimbe ceva. Dacă el găsește în țările din Balcani problema dezvoltării europene actuale, e nevoie de o reevaluare a situației. Răspunsul la naționalism, nu este mai mult naționalism, ci o nouă viziune. În martie 2019, președintele francez propunea ca în 2020 să se organizeze o Conferință pentru Europa, cu scopul de a reinventa proiectul politic european. Această inițiativă se regăsește în programul de guvernare propus de președinta Ursula von derLeyen, fiind deja alocată comisarei Dubravka Suica responsabilitatea în a dezvolta subiectul. Perfect! Transformați Conferința pentru Europa într-o dezbatere inclusivă. Nu doar cele 27 de țări trebuie invitate, ci și cele în curs de negociere, precum Serbia sau Muntenegru. Iar pentru a da un mesaj clar, trebuie chemate și Macedonia de Nord și Albania la dezbateri, pe picior de egalitate cu celelalte țări europene. S-a realizat acest mecanism cu prilejul Convenției Europene de la începutul anilor 2000, de ce să nu repetăm procedura din nou? Asta, desigur, dacă dorim cu adevărat să locuim împreună în UE. Pentru Franța, dosarul african este mai strategic decât pare la prima vedere. Africa este continentul care așteaptă o apropiere de Europa, dar nu în cadrul unei politici de Dezvoltare, ci prin lansarea unui adevărat Plan Marshall pentru Africa, așa cum recent au menționat unii politicieni. Politica de apărare a UE trebuie dezvoltată și extinsă chiar și la continentul african. Să privim acum retrospectiv la Uniunea Europeană. Construcția recentă, începută doar în anii ’50, are rezultate bune. Proiectul îndrăzneț al reunificării europene, pornit în 1989, a fost încununat de succes. Pierderea teritoriului britanic nu poate să bucure, iar pentru a face față cu succes globalizării, extinderea UE trebuie să continue spre Balcanii de Vest și, de ce nu, spre Est dacă se poate. Uniunea Europeană are șansa istorică de a își extinde influențași spre alte teritorii, consolidându-și rolul de putere mondială.