30.03.2018 01:18

Intrarea Domnului în Ierusalim - drumul spre moarte de bunăvoie

Intrarea Domnului în Ierusalim - drumul spre moarte de bunăvoie
Galerie foto

Sărbătoarea Intrării în Ierusalim a Mântuitorului este cunoscută în popor sub denumirea de Florii. Este un eveniment care se petrece cu o săptămână înainte de Patimile Sale. Din această zi începe Săptămâna Patimilor, iar în biserici se săvârșesc în fiecare seară Deniile. Domnul intră în Ierusalim călare pe un mânz de asin. Intră smerit, arătându-le celor de față că nu este o persoană care a venit să stăpânească această lume. Totodată ne descoperă prin acest gest, că nu-L putem întâlni pe Domnul decât în smerenie. Această intrare este drumul spre moartea de bunăvoie. Chiar dacă moartea Sa a fost hotărâtă de conducătorii cărturarilor și fariseilor, Sfântul Ioan Evanghelistul vorbește de ea ca fiind o jertfă de bunăvoie. Hristos, deși avea puterea de a-i înfrunta pe cei care îi doreau moartea, căci era și Dumnezeu, nu fuge de moarte. Dimpotrivă, o primește pentru a o birui din interiorul ei. Astfel, intrarea Sa în Ierusalim este o anticipare a biruinței asupra propriei Sale morți. Ramurile de salcie care sunt binecuvântate și dăruite credincioșilor exprimă tocmai această biruință asupra morții. Într-o predică rostită în duminica Floriilor, Sfântul Chiril al Alexandriei spunea: “Ieri, Hristos dăruia viata unui om, adică lui Lazăr, iar astăzi, El însuși vine spre moarte. Ieri îl învia pe mortul de patru zile, astăzi vine în Ierusalim ca să învieze din morți după trei zile”. Această intrare a Domnului în Ierusalim a fost vestită de proroci cu mult timp înainte de a se petrece. De aici reiese că ea face parte din planul de mântuire al lui Dumnezeu. Cunoaștem din Sfânta Scriptură că Mântuitorul a plâns în momentul în care a văzut că Lazăr este mort și pus în mormânt. Plânsul Său ne arată că moartea nu este o stare firească, că omul nu a fost adus la existență pentru a muri, ci pentru a trăi veșnic. În Evanghelii se menționează de două ori că Hristos a plâns. Prima dată, atunci când S-a aflat în fața morții prietenului Său, Lazăr, iar a doua oară, atunci când venea spre Ierusalim (Luca 19, 41). Mântuitorul Hristos ne arată nouă că moartea este un somn, o trecere la viața veșnică iar această trecere trebuie făcută cu demnitate și credincioșie, astfel tristețea și lacrimile devin bucurie veșnică în Iisus Hristos. În această zi, denumită și Duminica Stâlpărilor, se sfințesc, prin rugăciune și stropire cu agheasmă, ramuri înmugurite de salcie, care se împart creștinilor, iar slujitorii Bisericii le țin în mâini, cu lumânări aprinse, ca simbol al biruinței vieții asupra morții. Ramurile de salcie amintesc de ramurile de finic și de măslin cu care a fost întâmpinat Mântuitorul. Cu acestea, după ce au fost aduse la biserică spre a fi sfințite, creștinii împodobesc icoanele, ușile și ferestrele. Salcia este mereu înflorită în această perioadă a anului, o expresie a fertilității și a reînvierii naturii. De asemenea, se spune că e bine să te încingi cu aceste ramuri de salcie ca să nu te doară mijlocul. Cu ramurile de salcie, simbol al fertilității și vegetației de primăvară, apicultorii înconjoară în ziua de Florii stupii, iar țăranii, convinși de efectul miraculos al acestor muguri, îi îngroapă sub brazdă. În tradiția populară există credința că însăși Maica Domnului a binecuvântat salcia, după ce aceasta s-a transformat într-o punte, ajutând-o pe Fecioara Maria să treacă apa unui râu. Dupa modelul mulțimii din cetatea Ierusalimului care l-a întâmpinat pe Mântuitorul cu ramuri de finic, Biserica Ortodoxa a rânduit ca în această zi să împartă credincioșilor ramuri de salcie binecuvântate. Ramurile de salcie simbolizează biruința asupra morții. Să ne deschidem deci sufletele pentru a primi pacea și Învierea, să înviem odată cu Lazăr la o viață mai sfântă și să-L întâmpinăm cu ramurile credinței și ale smereniei pentru a preamări Dumnezeirea și să arătăm lumii cine este Domnul Slavei, Iisus Hristos Mântuitorul nostru.

Pr. Marian Stan Parohia Cucuteni