01.02.2019 00:15

Întâmpinarea Domnului

Întâmpinarea Domnului
Galerie foto

La patruzeci de zile de la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica Ortodoxă sărbătorește Întâmpinarea Domnului. În ordinea cronologică a anului civil, este al treilea praznic împărătesc, când Fecioara Maria, însoțită de Dreptul Iosif vin la templul din Ierusalim pentru a-L închina pe Prunc și a aduce jertfă Domnului o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. La templu sunt întâmpinați de Simeon, om drept, temător de Dumnezeu și insuflat de Duhul Sfânt, care primește Pruncul în brațe și, după ce binecuvintează pe Dumnezeu, spune o frumoasă rugăciune, care este folosită de Biserica Ortodoxă în cult: „Acum liberează pe robul Tău, Stăpâne...” (Luca 2, 29-32), și de proorocița Ana, în vârstă de optzeci și patru de ani, care nu se depărta de templu, slujind în toată vremea în post și rugăciune. De asemenea, Dreptul Simeon profețește că Acest Prunc „este pus spre căderea și ridicarea multora” (Luca 2, 33), iar Fecioarei Maria îi vestește că: „prin sufletul tău va trece sabie” (Luca 2, 35). Întâmpinarea Domnului este o sărbătoare mai nouă decât alte praznice împărătești, cunoscută în popor cu numele de Stretenia. Este menționată pentru prima dată de pelerina Egeria, la Ierusalim, în anii 382- 384. Generalizarea ei s-a făcut în secolul al VI-lea, cu contribuția Împăratului Iustinian. În Apus a fost introdusă în anul 494 de către Papa Gelasiu, primind mai târziu și numele de „Sărbătoarea luminilor” sau „Curățirea Sfintei Marii”, fiind trecută între sărbătorile Sfintei Fecioarei Maria. În Răsărit, accentul este pus pe Persoana Mântuitorului Iisus Hristos. Porunca curățirii părinților și închinarea întâilor născuți a fost primită de Moise de la Dumnezeu (Ieșire 13, 9-12). Prin aducerea lui Hristos la templu și supunerea lui față de Legea lui Moise, se arată ascultarea față de Dumnezeu (prin neascultare, Adam s-a îndepărtat de Dumnezeu, iar prin ascultare, Noul Adam – Hristos ne aduce iarăși la Dumnezeu). Fecioara Maria nu face obiectul Legii lui Moise, deoarece nu a zămislit în mod natural, ci de la Duhul Sfânt, deci era curată, dar a arătat ascultare față de Legea lui Dumnezeu. Perechea de turturele simbolizează înțelepciunea părinților și unirea lor prin căsătorie. Cei doi porumbei arată pururea fecioria Maicii Domnului și a Pruncului Iisus, dar și blândețea Domnului. Numele „Simeon” corespunde cu persoana care aștepta cu încredere venirea lui Dumnezeu și înseamnă „ascultare”. Tradiția spune că Simeon era unul dintre cei șaptezeci de traducători cărora regele Ptolemeu le-a poruncit să traducă Sfânta Scriptură din ebraică în greacă. Dumnezeu i-a vorbit printr-un înger că nu va muri până nu va vedea pe „Fecioara” despre care el tradusese din cartea profetului Isaia, folosind greșit cuvântul „femeie”. Rugăciunea Dreptului Simeon are un caracter eshatologic, arătând că moartea credinciosului poate fi privită și ca o trecere spre un somn odihnitor. Proorocița Ana a trăit în mare parte a vieții la templu, de unde și rolul lui în viața credincioșilor acelor timpuri. Astăzi, Biserica este locul unde se nasc și cresc adevărații atleți ai lui Hristos. Simeon și Ana sunt cele două turturele cuvântătoare care L-au întâmpinat pe Hristos. „Căderea și ridicarea multora” arată că, indiferent de starea socială, prin virtute, omul se aseamănă cu Dumnezeu, iar prin viciu, omul decade din starea de „fiu al lui Dumnezeu”. „Sabia” care va trece prin sufletul Fecioarei Maria închipuie suferința prin care avea să treacă Maica Domnului la Răstignirea Fiului ei. Acest praznic împărătesc ne invită pe noi creștinii să-L întâmpinăm și să-L purtăm în inimile noastre pe Domnul Hristos, asemenea Dreptului Simeon, care L-a purtat în brațele sale. Hristos este Viața și Lumina lumii, spre Care trebuie să țintim fiecare dintre noi.

Pr. Ghiță Laurențiu Florin, Parohia Raciu