13.09.2019 00:17

Înălțarea Sfintei Cruci

Înălțarea Sfintei Cruci
Galerie foto

„Mântuiește Doamne poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta, Biruință binecredicioșilor creștini asupra clor potrivnici dăruiește Și cu Crucea Ta păzește pe poporul Tău”

În ziua de 14 septembrie sărbătorim Înălțarea Sfintei Cruci, a doua sărbătoare importantă de la începutul anului bisericesc (01 septembrie), prima fiind Nașterea Maicii Domnului (08 septembrie), rânduite de Biserică tocmai pentru a ne reaminti de iubirea lui Dumnezeu pentru noi, care s-a concretizat prin Preasfânta Fecioară Maria și prin Jertfa de pe Golgota. Primii creștini au cinstit Sfânta Cruce, înțelegând profunda semnificație a acesteia. „Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!” scrie Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Galateni (6,14). Sfântul Teofan Zăvorâtul ne indică intenția Apostolului neamurilor: „iată că Apostolul Pavel se laudă cu ea. Împreună cu el se lăudau desigur, și ceilalți apostoli, și, urmându-le lor, și toți ceilalți purtători ai crucii...Căci au înțeles bărbații cei înțelepțiți de Dumnezeu adânca semnificație a crucii, au prețuit-o profund și se lăudau că s-au învrednicit să o poarte.” Pentru creștinii ortodocși cinstirea Sfintei Cruci un rol important în cult și în învățătura de credință, Crucea fiind Altarul de jertfă al Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, astfel ea devine Lemn al Vieții căci a purtat Viața – după cum zice Însuși Domnul: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața” (Ioan, 14, 6), iar rodul ei este Trupul Lui, „Eu sunt pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta viu va fi în veci. Iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viața lumii este trupul Meu.” (Ioan, 6, 51). Prin urmare, Sfânta Cruce este noul pom al vieții, iar Golgota, centrul lumii, este noua Grădină a Raiului. Imnologia Bisericii ne aduce în atenție acestea: „Lemnul din Rai oarecând moarte a odrăslit, iar aceasta viață acum a înflorit, având pe Domnul Cel fără de păcat răstignit pe ea". „Crucea reînnoiește și sfințește întreaga creație, prin lucrarea mântuitoare a Celui ce S-a răstignit pe ea: „Lemn al vieții cu adevărat cel sădit în locul căpățânii, prin care a lucrat mântuirea Împăratul veacurilor, în mijlocul pământului înălțat fiind astăzi, sfințește marginile lumii și se înnoiește Casa Învierii… Eu, cel ce am murit prin pom, te-am aflat pe tine pom de viață, purtătoare de Hristos, Crucea mea…” „Precum primul pom, pomul vieții, se afla în Rai, acum cel de-al doilea pom se află în raiul cel nou, care este Biserica lui Hristos: Alt rai, ca și cel de mai înainte, s-a cunoscut Biserica, având lemn purtător de viață Crucea Ta, Doamne, din care prin atingere luăm nemurire.” După cum am scris la început, praznicul este unul anamnetic, pentru ca la începutul unui nou an să răspundem adecvat declarației de iubire a lui Dumnezeu, punând în viața noastră începutul cel bun: urmarea Evangheliei Domnului Iisus Hristos, nu doar în ascultare, ci în împlinirea prin fapte, ajungând la urmarea lui Hristos, după cum El ne învață: „Oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie.”(Marcu, 8,34). Iar faptele noastre cele bune, roade ale credinței lucrătoare, să ne învrednicească a gusta din rodul Crucii: Sfântul Trup și Sânge al Domnului. Să ne rugăm Celui răstignit și înviat pentru a primi Darul Vieții – mântuirea. Pr.

Casandrescu Ion Daniel

Parohia Moroeni Glod