17.05.2018 00:17

ÎNĂLȚAREA DOMNULUI

ÎNĂLȚAREA DOMNULUI
Galerie foto

An de an, la patruzeci de zile de la slăvita Înviere a Domnului Iisus Hristos, joi, în a șasea săptămână după Paști, prăznuim cu aceeași bucurie un moment cu totul deosebit din istoria mântuirii: Înălțarea la cer a Domnului. Evenimentul Înălțării este relatat în Sfânta Scriptură de către Sfântul Apostol și Evanghelist Luca la în Evanghelia sa și în Faptele Apostolilor. (Luca 24:36-53; Fapte 1:3- 14), iar Sfântul Apostol Pavel face referire directă în Epistola întâi către Timotei: „Dumnezeu S-a arătat in trup, S-a îndreptat in Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a înălțat întru slavă.” (I Tim. III,16). Din relatarea biblică desprindem că prin toate actele Sale : Întrupare, Jertfă, Înviere și Înălțare Domnul Iisus Hristos a îndumnezeit firea omenească pe care a asumat-o și o transfigurează deplin, astfel taina minunată a Înălțării la cer are semnificații multiple și profunde printre care putem aminti: îndumnezeirea umanului, interiorizarea Vieții divine în om și spațiul manifestării celor de mai sus devine Biserica. Sfântul Grigorie Palama arată că Hristos „S-a înălțat în slavă și a intrat în Sfânta Sfintelor cea nefăcută de mână și a șezut de-a dreapta măririi în ceruri, pe același tron al dumnezeirii, pentru ca de aceeași dumnezeire să facă (părtașă, n.n.) firea noastră cu care S-a amestecat (unit, n.n.)“, iar Sfântul Ioan Gură de Aur spune că, prin Înălțarea lui Hristos, firea noastră umană „a trecut mai presus de îngeri, s-a înălțat peste arhangheli, peste heruvimi și serafimi, și nu s-a oprit până ce a șezut pe tronul lui Dumnezeu“, ambii Sfinți Părinți ne aduc înțelegerea că Domnul prin ridicarea Sa la cer nu se retrage din Creație sau îi părăsește pe ucenicii Săi și rupe comuniunea cu ei, ci El continuă să fie lucrător în toate și în toți prin Duhul Sfânt, iar Pogorârea Acestuia la Cincizecime ne indică faptul că Înălțarea nu este numai o urcare către Dumnezeu, dar și o coborâre către om, Domnul Iisus Hristos fiind de-a dreapta Tatălui și în același timp prezent deplin în inimile credincioșilor, devenind Viața celor care trăiesc viața Lui în spațiul pnevmatic al Bisericii, pentru că Hristos cel înălțat în slavă este prezent în Biserică prin Duhul Sfânt, îndreptând viața creștinilor spre Învierea cea de obște și spre împărăția cerească, conform cuvintelor Sale: „Iar Eu, când Mă voi înălța de pe pământ, îi voi trage pe toți la Mine“ (Ioan 12, 32). Părintele profesor Dumitru Stăniloae scrie următoarele: „Ce-a însemnat propriu-zis înălțarea lui Hristos la cer nu putem ști. Ea nu a fost numai o intrare a trupului în lumina dumnezeiască nevăzută de ochii trupului, ca celelalte ascunderi după unele arătări, ci a fost o ridicare reală ca om peste planul din care se putea arăta oricând voia. El s-a înălțat cu umanitatea Sa la suprema îndumnezeire, deasupra spiritualității tuturor treptelor îngerești, ca să fie și ca Om la dreapta Tatălui. S-a ridicat și ca om la treapta de Împărat al Împărăției omenirii înnoite. Acum a luat și ca Om toată puterea în cer și pe pământ.” Mântuitorul Înviat este același cu Iisus Hristos eshatologic, Cel care va veni la sfârșitul veacurilor, plin de putere și de slavă, de aceea icoana Înălțării la cer este identică cu icoana celei de-a doua veniri: „Acest Iisus care S-a înălțat de la voi la cer, astfel va și veni, precum L-ați văzut mergând la cer”. (Fapte I 10, 11). În Biserica Ortodoxă Română, în urma hotărârilor Sfântului Sinod din 1999 și 2000, praznicul Înălțării Domnului a devenit sărbătoare națională și Zi ai Eroilor Neamului, pornind de la cuvintele Mântuitorului: „Iată Eu mă duc să vă pregătesc vouă loc și iarăși voi veni și vă voi lua pe voi la Mine, ca să fiți și voi acolo unde sunt și Eu.”(Ioan 14:23). Biserica se roagă pentru ca Dumnezeu să odihnească sufletele tuturor celor adormiți și în special ale eroilor, care au făcut sacrificiul suprem pentru frații lor de neam și de credință. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Înălțarea Domnului se sărbătorea nu în biserici, ci la mormintele martirilor, acei adevărați eroi ai lui Dumnezeu, care au mărturisit credința în Hristos pe timpul cumplitelor persecuții dezlănțuite împotriva Bisericii creștine.

Pr. Ion Daniel Casandrescu, Parohia Moroeni Glod