23.09.2015 00:19

"Glasul roților de tren" de la… Târgoviște la Ploiești


Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Sincer mă bucur că, în sfârșit, pe Valea Ialomiței în sus se va auzi din nou, vorba unui cântec de demult, devenit hit, „glasul roților de tren” de la Târgoviște la Pietroșița, glas care, pe o justificare nerealistă, amuțise de prin 2013. Se spera că, doar – doar, va pune mâna pe acest sector feroviar vreun pârdalnic de privat.

N-a fost să fie. Și astfel, una dintre cele mai vechi căi ferate românești începuse să ruginească, văduvind de transportul feroviar de călători o zonă importantă economic și balnear-turistic a județului Dâmbovița. La ce a dus această „scoatere din circulație”? La încurajarea afacerismului veros al unor transportatori rutieri, care utilizează microbuze incomode, poluante și încărcate peste capacitate. Sper ca într-o bună zi, chiar din viața mea pământească, să văd trasă pe sub munte – și să călătoresc pe ea -, într-un peisaj mirific, și linia ferată Pietroșița – Sinaia.

Nu este doar un deziderat de pe vremea regelui Carol I – începuse de fapt construcția -, este o necesitate economică de strictă actualitate. Și, luând eu seama cu satisfacție și felicitări că, iată, conducerea Consiliului Județean Dâmbovița s-a implicat și a rezolvat reluarea circulației feroviare pe relația Târgoviște – Pietroșița, îi propun – sau, mai precis, reiau propunerea făcută Ministerului Transporturilor în urmă cu aproape un deceniu, tot în coloanele „Jurnal de Dâmbovița” – ca să se bată și pentru reluarea circulației pe fosta cale ferată strategică Târgoviște – Ploiești. Soluția de salvare a acestei relații pe care am oferit-o atunci era ca aceasta să fie cuprinsă într-un traseu (demonstrația am susținut-o cu o hartă) care să pună vestul țării în legătură cu Moldova și Dunărea de Jos.

Adică introducerea în circulație a unor garnituri de persoane de la Timișoara sau Craiova – Pitești – ramificația de la Titu (din păcate o porțiune, nu prea mare însă, a fost furată și dusă la REMAT, dar poate fi reparată) – via Târgoviște – Ploiești – Buzău – Tecuci, la Iași, Buzău – Făurei, Galați. Este o propunere care poate fi atent studiată, fiind, cred, fezabilă, Târgoviștea „evadând” astfel din „punga de circulație”, așa cum o văzuse cândva un fost ministru al Transporturilor și de unde s-a ivit propunerea de atunci susținută de „Jurnal de Dâmbovița”.

Nota bene: Românii și, cu deosebire, politicienii aflați, într-un moment sau altul, la butoanele Puterii sunt ași mondiali, fie din comoditate, fie din iresponsabilitate sau din afacerism mafiot, la… justificări păguboase. Este un fel de prestidigitație a aburirii opiniei publice. Eu nu propun să se introducă supertrenuri – TGV ori Hikari – sau să se dea în folosință, cum recent s-a întâmplat în China și Marea Britanie, căi ferate – glonț, o, nu!, după un sfert de secol de ruinare criminală a României n-ai cum, pentru că de unde putirință dacă nu mai avem snagă economică, dar reactivarea decentă a unor sectoare ale CFR și racordarea la Europa a unor localități gata să fie asigurate de… poștalion este perfect posibilă.

Aștept răspunsul. Și să aud, nu numai eu, iarăși, „glasul roților de tren” de la Târgoviște la Ploiești. Haideți să fim, într-adevăr, în Europa!