09.11.2020 00:19

Flexibilitatea muncii în viitor

Flexibilitatea muncii în viitor
Galerie foto

DAN LUCA


Globalizarea, tehnologia, stilul de management permit un tot mai mare grad de flexibilitate angajatului. Escapade în timpul serviciului în care acesta își rezolvă probleme personale, având la dispoziție un calculator conectat la Internet sau un telefon de ultimă generație devin ceva obișnuit, dacă, desigur, există înțelegerea unor astfel de abordări. Trecând peste discuțiile legate de natura jobului, evident, intervine viziunea managerului, cel care decide „de câtă libertate au nevoie” angajații lui la locul de muncă și strictețea relațiilor ce se stabilesc între superior și subordonați. Multe multinaționale din domenii precum telecomunicații, consultanță, call center, marketing sau asigurări au ales să aibă puncte de lucru în alte țări decât cele ale publicului-țintă, iar altele, când natura muncii le permite, nu au nici măcar sediu, comunicarea între angajați realizându-se doar prin e-mail, telefon sau messenger. În România flexiwork-ul se întâlnește deocamdată încă în puține cazuri. Mentalitatea învechită de muncă, văzută ca o obligație, dacă nu chiar ca o pedeapsă, ar trebui complet uitată atât de angajat, cât și de angajator. Este însă o criză de idei la nivel global. Abordarea este în majoritatea cazurilor una clasică – lucrezi 8 ore pe zi. Și ce contează foarte mult este să te vadă șeful în birou, lucrând, în fața calculatorului. E multă ineficiență și frustrare în astfel de abordări, în timp ce munca axată pe proiect lasă o mare flexibilitate individului de a decide. El sau ea știe că trebuie să livreze la timp proiectul finalizat. În plus, această metodă de lucru ar permite lansarea cât mai multor intraprenori, care să aibă libertatea și sprijinul financiar necesare pentru a crea noi produse, servicii și sisteme pentru companie, fără să se supună rutinei sau protocolului obișnuit al companiei.