20.12.2018 00:19

Europa pe baricade

Europa pe baricade
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Uriașa mișcare protestatară „Les gilets jaunes” („Vestele galbene”), declanșată de sub Arcul de Triumf la Paris, a cuprins rapid „bătrânul continent” asemenea unei scântei, producând un incendiu. Nemulțumirile sociale, acumulate chiar în țările foarte dezvoltate din Occidentul european – ceea ce, de pildă, pentru noi, românii, pare de necrezut, pentru că tocmai acolo au migrat milioane de cetățeni în căutarea unei bunăstări care, pentru mulți dintre ei, s-a dovedit a fi iluzorie – ne arată fața hâdă a societății capitaliste. O societate pe la noi idealizată și considerată a fi eternă după Revoluția din 1989. Or, logica istoriei și gândirea dialectică demonstrează că niciun tip de societate nu este imuabil. Iar unele tipuri se pot prăbuși ca un castel din cărți de joc, așa cum au fost regimurile fasciste și naziste, care se voiau tipuri noi de societate, sau societatea socialistă, pregătitoare a instaurării pe tot globul pământesc a „comunismului atotbiruitor”. Experimentul marxist-leninist însă a eșuat lamentabil până și în statul care l-a adus pe lume – Uniunea Sovietică. Fiecare societate care a marcat evoluția Umanității era / este firesc să-și desfășoare existența exact ca și aceea a celui ce a făurit-o și care va făuri societăți, cât va fi planeta Pământ în Univers, omul. Adică, se naște, trăiește, moare ca urmare a unor ancrasări inerent acumulate, durata existenței depinzând de inteligența și abilitatea cu care leadership-urile politice și economico-financiare gestionează soarta națiunilor, amânând inevitabilul deznodământ. După care urmează, tot inerent, altfel de societate. Iar când acumularea ancrasărilor anchilozează dramatic vechea societate, leadership-ul nu mai este capabil să le rupă, este depășit și ia măsuri incoerente iliberale pentru moment, și care, apoi, devin antipopulare. Urmare: se produc revolte / revoluții ale maselor și establishment-ul se prăbușește. Într-o asemenea stare de colapsare se află acum societatea capitalistă, căreia i se mai spune eufemistic, pentru a i se ascunde racilele, democratică sau „democrația lumii libere”, față de perfect tautologica „democrație populară”, anvelopă politico-ideologică a defunctei „societăți socialiste”. Dar, indiferent în ce fel de anvelope sunt ambalate societățile, reiterez, nu pot evita ancrasările. Și, conform teoriei negării negației – cheie filosofică a decriptării sensului evolutiv al Umanității – premisele societății viitoare se coc în societatea anterioară din contradicțiile / lupta dintre conservatorism și neoprogresismul nuclear în spiritul triadei hegeliene: teză-antitezăsinteză. Și în această confruntare există un moment critic pe care-l putem numi „șocul de transfer” și care produce schimbarea de „paradigmă complexă” (economică, tehnologică, socială, morală, culturală) a lumii. Și chiar geopolitică. Acest șoc de transfer, care excedează vechiul establishment politic, mai ales tranzientele decizii ale leadership- ului acestuia, produce, pentru un timp, o aparentă „mișcare browniană” apocaliptică, după care, stabilizându-se, lumea Omului va arăta altfel. Acum ne aflăm în momentul unui astfel de șoc de transfer. Deocamdată, Europa este pe baricade. Vor urma și celelalte continente. Statele care nu vor fi capabile să îl suporte, vor deveni amintiri. Mă întreb, deloc retoric, dacă România va fi în stare să suporte acest șoc de transfer. Atenție mărită! Vuietul schimbării revoluționare a Umanității deja ne cuprinde. Căci, o Judecată de Apoi va fi.