22.10.2018 00:19

Eterna romanță

Eterna romanță
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Când acum 50 de ani au răsunat primele acorduri ale „Crizantemei de aur” în vecinătatea Curții Domnești de la Târgoviște, a acelei curți în care europeanul domnitor Petru Basarab Cercel, cultivat și rafinat prinț valah, își va fi scris câteva din versurile sale cu melancolii romanțioase, a existat în sufletul inițiatorilor și organizatorilor – și o spun ca martor/cronicar al acestui fast moment – îndoiala că festivalul va fi să dăinuiască în marele amfiteatru al culturii naționale o jumătate de veac. Măcar, ziceau ei, să dureze douăzeci de ani. Și iată-l, în prezent, la a 51-a ediție, strălucitor, pe scena națională a Romanței de la Târgoviște. Este, de bună seamă, o victorie a curajului, pasiunii și dăruirii unor oameni de cultură care au purtat pe umeri și povara organizării, cum au fost Ion Gavrilă, Paul Bănică, Ion Coca, George Corneanu - cel care a fost să-i fie și primul prezentator, Nicolae Savu Cristescu, Mihai Alexandru și îi sunt, sub auspiciile Centrului Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței”, Alina Mavrodin Vasiliu și Teodor Vasiliu, restauratori infatigabili ai festivalului, precum și regizorul scenograf Mihai Constantin Ranin, directorul Teatrului „Tony Bulandra”. Însă n-ar fi corect să nu amintim și numele unor reprezentanți ai autorității de stat care au dat o mână de ajutor importantă pentru existența „Crizantemei de aur”: Nicolae Tăbârcă, Florea Ristache, odinioară, apoi Gheorghe Ana, Iulian Furcoiu, Adrian Țuțuianu, Alexandru Oprea, Daniel Comănescu, Daniel Cristian Stan, ca să amintim fie doar și câțiva dintre ei… Și, de-a lungul unei jumătăți de veac și mai bine, pe scena festivalului autumnal târgoviștean, s-au perindat nume de renume și orchestre celebre, așa cum și în juriul mare ori în cel de presă au luat loc reputați oameni de cultură și din mass-media. Ne-ar trebui o pagină întreagă, sau chiar mai multe, ca să amintim numele tuturor celor care fac parte, mai mult sau mai puțin, din destinul acestui festival. Și tot de-a lungul unei jumătăți de secol s-au afirmat pe scena „Crizantemei de aur” și au confirmat premiile pe care le-au primit, la Interpretare și Creație, binecunoscuți interpreți și compozitori care fac cinste scenei muzicale românești. Pe drept cuvânt, și realitatea este cel mai bun martor, prin sensibilul amfiteatru al „Crizantemei de aur”, a trecut aproape toată cultura (partea sa cea mai reprezentativă) contemporană românească. Iar după ’89, „Crizantema de aur” a fost să fie, și este, și va fi un trainic liant al celor două părți de Românie, aceea de la vest de Prut și aceea încă înstrăinată de la est de acest alt Milcov al dezunirii noastre. Cine nu știe, va afla acum: „Crizantema de aur” a fost, iată ce destin extraordinar – prima mare manifestare culturală națională care i-a adus pe scenă pe cei dintâi interpreți-concurenți de dincolo de Prut. Iată, deja, cea de-a 51-a ediție a „Crizantemei de aur” a devenit istorie. Tot astfel cum vor deveni și edițiile din viitor. Pe când cel ce a semnat, și încă semnează cronica „Crizantemei” se va fi refugiat undeva în Marele Necunoscut. Dar dacă oamenii sunt ființe trecătoare, romanța este eternă!