17.03.2023 00:12
Duminica Sfintei Cruci

Galerie foto
Duminica a treia din Sfântul �i Marele Post al Pa�tilor se nume�te �i Duminica Sfintei Cruci. Evanghelia Duminicii Sfintei Cruci începe cu îndemnul Mântuitorului ca fiecare om s� se lepede de sine, s�-�i ia crucea sa �i s�-I urmeze Lui. Iar apoi Mântuitorul întreab�: “Ce-i folose�te omului s� câ�tige lumea aceasta, dac� î�i pierde sufletul s�u?”. Iar în partea ultim� a textului Evangheliei care s-a citit, se spune c� între cei prezen�i se afl� oameni care nu vor gusta moartea pân� nu vor vedea Împ�r��ia lui Dummvru. De�i textul Evangheliei acestei duminici este relativ scurt, el este foarte bogat în în�elesuri duhovnice�ti legate de taina vie�ii cre�tine, în general, cât �i de perioada aceasta a Postului Sfintelor Pa�ti.
Pentru a ne mântui, în primul rând, c� trebuie s� ne lep�d�m de noi în�ine, s� ne lu�m crucea noastr�, fiecare dintre noi, �i s�-i urm�m lui Hristos, pentru c� cel ce voie�te s�-�i mântuiasc� sufletul s�u îl va pierde, dar cine îl pierde pentru Hristos �i pentru Evanghelie îl va mântui. Aceste cuvinte ne arat� c� exist� o singur� modalitate, o singur� cale pentru mântuire – aceea de a ne uni cu Dumnezeu.
Cine voie�te s�-�i scape via�a prin sine, cu propriile for�e biologice, se va pierde, iar cine se d�ruie�te pe sine lui Hristos, chiar pân� la jertfa propriei sale vie�i, acela se va mântui. Iat� de ce perioada Sfântului �i Marelui Post al Sfintelor Pa�ti este un timp sfânt în care ne dezlipim, prin post �i poc�in��, de ceea ce este r�u în via�a noastr�, de ceea ce este p�cat �i moarte ca desp�r�ire de Dumnezeu, �i ne unim cu Hristos prin rug�ciune �i fapte bune.
Al doilea mare adev�r pe care ni-l comunic� Evanghelia din Duminica Sfintei Cruci este Taina crucii ca lumin� a vie�ii cre�tine. Evanghelia ne îndeamn� ca fiecare s� se lepede de sine, adic� s� nu mai fac� voia sa, ci voia lui Dumnezeu, s�-�i ia crucea �i s� urmeze lui Hristos. Aici crucea poate însemna o suferin��, neputin��, neîmplinire, o încercare, o recunoa�tere a limitelor noastre, a finitudinii condi�iei umane, dar �i o permanent� r�stignire între idealul propus �i rezultatul ob�inut, „c�ci nu fac binele pe care îl voiesc, ci r�ul pe care nu-l voiesc, pe acela îl s�vâr�esc” (Romani 7, 19).
Pentru unul crucea este o boal� sau o patim� nevindecat�, pentru altul crucea este neîmplinirea unui ideal; pentru unul crucea poate fi o stare nedorit�, pentru altul crucea poate fi o chemare neîn�eleas�. În multe feluri se poate traduce cuvântul cruce, privit duhovnice�te, când îl referim la propria noastr� via��. Totu�i, Evanghelia Duminicii Sfintei Cruci este o Evanghelie a speran�ei. Recunoscând noi povara sau neputin�a noastr� o aducem la Hristos, ca El s� ne ajute s� o purt�m.
În aceast� duminic�, Biserica cinste�te în mod deosebit puterea �i lumina spiritual� a Sfintei Cruci ca lumin� a Postului Sfintelor Pa�ti �i ca arvun� a S�pt�mânii Sfintelor Patimi ale Mântuitorului Iisus Hristos. În cânt�rile din Triod, referitoare la lumina Crucii din Postul Sfintelor Pa�ti, Crucea este numit�: „f�c�toare de via��”, „raiul Bisericii”, „u�a Raiului”, „noul pom al vie�ii”, „pom al nestric�ciunii”, „arm� nebiruit�”, „lauda preo�ilor”, „lauda �i sc�parea monahilor”, „slava mucenicilor”, „podoaba sfin�ilor”, „izvor al harului”, „bucuria ortodoc�ilor”, „str�lucirea îngerilor”, „mai luminoas� decât soarele”, „ea lumineaz� crea�ia”.
Pr. Constantin Stroilescu, Parohia Costișata