19.03.2021 00:15

Duminica Ortodoxiei

Mai întâi reamintim că prima duminică a Postului Mare se numește Duminica Ortodoxiei. Dar ne întrebăm: celelalte nu sunt tot ale ortodoxiei? De ce tocmai aceasta din prima săptămână a primit acest nume? Pentru că în anul 842, în săptămâna întâi a Postului Mare, în capitala Imperiului Bizantin, Constantinopol, care a fost peste 1000 de ani capitala Ortodoxiei în duminica de astăzi, fiind împărăteasă Teodora – soția împăratului iconoclast Teofil - care era foarte credincioasă și în taină avea în cămara ei multe icoane sfinte ascunse, ca nu cumva bărbatul ei rău și necredincios să le ardă, să le distrugă. Și istoria ne spune că el a murit ceva mai devreme, și s-a chinuit foarte mult acest împărat Teofil. Însă, înainte de clipa morții împăratului, Teodora, care era ortodoxă pe ascuns, a luat icoana Maicii Domnului cu Mântuitorul în brațe și a atins-o de gura ticălosului Teofil, care toată viața a distrus icoane și sfinte moaște. Și, zice, așa și-a dat duhul. Și a rămas ea împărăteasă o vreme și a hotărât împreună cu patriarhul Constantinopolului și cu tot clerul de atunci ca în săptămâna întâi, deci cum e astăzi, în prima duminică, să facă o mare procesiune cu sfintele icoane. A dat poruncă în toată împărăția Bizanțului să se scoată sfintele icoane care au mai fost salvate și scăpate, să se scoată și să se facă o mare procesiune prin centru, prin tot Constantinopolul, și apoi, la orele de dimineață, să intre cu toate aceste icoane în biserica cea mare a Sfintei Sofia. Și s-a început apoi Sfânta Liturghie arhierească, fiind de față toată elita sfinților care au pătimit pentru icoane din cei care mai trăiau, împreună cu patriarhul Constantinopolului, cu împărăteasa, cu toată suita vremii de atunci. Și aceasta a constituit duminica întâi a Postului Mare sau Duminica Ortodoxiei. Astfel, Duminica Ortodoxiei, este duminica în care noi ne prăznuim identitatea religioasă. Pentru că azi, când noi spunem Ortodoxie, noi spunem Biserica lui Dumnezeu pe pământ, spunem dreapta credință mântuitoare, spunem adevăratul și sfântul mod de a trăi creștinește pe pământ. Iar când spunem creștini ortodocși, noi spunem că aceștia sunt oamenii botezați și crescuți în Biserica lui Dumnezeu, că aceștia sunt fiii duhovnicești ai lui Dumnezeu, înfiați de El prin Botez și crescuți prin Sfintele Taine și dogme ale Bisericii, pentru ca să ajungă Sfinții cei desăvârșiți ai lui Dumnezeu. Pentru că Ortodoxia e Biserica și credința ortodoxă e credința Bisericii lui Dumnezeu. Iar noi mărturisim că Biserica Ortodoxă e Biserica Cincizecimii, e Biserica tuturor Sfinților, e Biserica lui Dumnezeu care a ajuns până la noi și în care noi vrem să trăim și să ne mântuim. Sărbătoarea aceasta este pentru noi prilejul de a ne reîmprospăta credința printr-o sărbătoare a biruinței ei asupra tuturor rătăcirilor și a ne întări cu nădejdea că Dumnezeu va păstra în noi chipul Său preasfânt. Să păzim cu dragoste de Dumnezeu rânduiala Sfântului și Marelui Post, căutând prin fapte bune să cinstim chipul lui Dumnezeu în aproapele nostru și rugându-ne: „Pune Doamne Bisericii Tale întărire, ca să petreacă în veacul veacului, neclintită de valul eresurilor” (Condacul I, Cântarea a 5-a din Ca-nonul Utreniei Duminicii Ortodoxiei).

Pr. Bogdan Stana, Parohia Răzvadul de Jos