18.10.2019 00:17

Diavolul - chinuitor al oamenilor

Pericopa evanghelică a Sfântului Evanghelist Luca din capitolul 8, versetele 27-39, ne înfățișează în culori vii atitudinea diavolului față de om, dar în același timp ni se arată și cum îl vrea diavolul pe om, adică lipsit de orice urmă a lui Dumnezeu în constituția sa psiho-somatică Demonizatul din ținutul Gadarei, nu trăia în sânul familiei - având cineva grujă de el - ci rătăcea printre morminte și adesea fugea în pustiu. Slăbiciunea acestui om stăpânit de diavol era pustiul, locul unde nu există viață, locul unde nu exista comunicare și comuniune cu nimeni. Diametral opus vedem că monahii îmbunătățiți duhovnicește sălășluiesc și ei în pustiuri făcându-l pe diavol să piardă teren, iar diavolul văzându-se atacat, semăna spaimă și îngrozire între monahi forțându-i pe aceștia să se roage cu trezvie toată noaptea - relatează Avva Casian în Patericul Egiptean.. Evanghelistul Luca ne relatează faptul că demonizatul nu era stăpânit doar de un diavol, ci de o legiune de diavoli care se traduce printr-un număr înfricoșător de mare, între 4200 și 6000 de diavoli, făcând comparație cu o legiune de soldați romani. Eliberarea omului din robia diavolilor îi este cu putință doar Mântuitorului Hristos, Care poruncește duhurilor necurate cu stăpânire și cu putere și ele ies(Luca 4, 36). Hristos poruncește iar diavolii se supun și ies din om iar apoi Hristos le îngăduie să intre în turma de porci care se aruncă în mare și se îneacă provocând astfel o mare pagubă stăpânilor lor. Bucuria mântuirii unui om aflat sub stăpânirea neîndurătoare a diavolului nu a fost pe placul mulțimii suferinde de pe urma morții porcilor. Semenul lor, fratele lor, poate chiar ruda lor scăpase de chinul de a nu mai fi om. Cuvintele Sfântului Evanghelist Luca precizează faptul că diavolii au ieșit din om și au intrat în porci, dar comportamentul mulțimii revoltate cine oare îl înfiripase în sufletele lor? Cine sădise în sufletele oamenilor frica cu toate aspectele ei? Dezordinea spirituală, revolta, iubirea de avuții în detrimentul sănătății fratelui nostru dobândită prin păgubirea noastră materială oare nu ne este de ajuns să ne zdruncine până la a ne trezi din starea în care ne aflăm? Două milenii de propovăduire cu suișuri și coborâșuri a Evangheliei și tot nu vrem să învățăm să ne bucurăm când trebuie să ne bucurăm! Înțelesurile duhovnicești ale acestui fragment din Evanghelia Sfântului Luca sunt cu siguranță mult mai bogate, dar două lucruri trebuie subliniate și anume că: omul iubitor de avuții materiale se leagă pe sine cu dizgrația lumii, cu frica de judecată și cu multe altele care nu îi provoacă decât spaimă, care nu poate fi îndepărtată decât numai prin recunoașterea greșelilor și suportarea consecințelor, deoarece bunătate fără dreptate (ambele alterate) există numai la oameni, nu și la Dumnezeu; iar al doilea lucru care trebuie subliniat este obligația noastră de recunoaștere a binelui pe care Dumnezeu ni-L face permanent nouă și familiilor noastre în fiecare clipă.

Pr. Popa Ion
Parohia Valea Lungă Gorgota