04.04.2014 08:19

De ce Generația Erasmus?

De ce Generația Erasmus?
Galerie foto

DR. DAN LUCA


Nu înseamnă că dacă ești tânăr reprezinți generația Erasmus. Nu înseamnă că ești „generația Erasmus” doar dacă ai călătorit în Europa. „Generația Erasmus” este un mod de gândire, în care discursul naționalist nu are ce să caute, în care distrugerea (chiar și involuntară) din discurs, nu ajută. Toleranță europeană, viziune, deschidere către alții - asta e Generația Erasmus!

 

Mă bucur că am reușit să trăiesc o astfel de senzație – o experiență de 4 ani la Asociația Studenților Europeni (AEGEE) Cluj și apoi doi ani fiind ales în Biroul Executiv de la Bruxelles. În această formulă am lansat proiecte împreună cu colegii de diferite naționalități, am participat la discuții în limba engleză, dar am lucrat și în franceză. Activitatea a însemnat lucru în echipe multinaționale, evenimente în capitale europene, implicare în viitor - proiectul Europa 2020 îl discutam deja în anii ‘90.

{GOOGLE_AD_BOX1}

 

Matteo Renzi, la doar 39 de ani, este noul premier italian, nu însă fără a atrage controverse. Dincolo de convingerile politice, unul dintre atuurile sale a fost, așa cum spunea chiar el, faptul că este tânăr. Renzi se consideră „un exponent al «generației Erasmus»”, alcătuită din tineri care au cunoscut aproape exclusiv doar moneda euro și crede în „valorile europene, cele promovate de fondatorii Uniunii”. Succesul și ascensiunea rapidă a noului prim-ministru italian este o reală încurajare de implicare politică pentru „generația Erasmus”. În România onoarea i-a revenit lui Victor Ponta, acum doi ani, la 39 de ani.

 

Dincolo de cele mai înalte funcții în stat, care sunt generatoarele acestei ridicări? În primul rând, energia generației, dar și setea de nou a societății: modelele vechi sunt abandonate, societatea se restartează, căzând pe umerii Generației Erasmus misiunea de a reconstrui edificiul european, cu energie, dar și înțelepciune.

 

Provocarea generației cu pricina nu e doar competența, ci dialogul și capacitatea de a asculta, nu doar de a acționa, de a ști când să ia un sfat bineintenționat. Totodată, cheie va fi perseverența de a duce proiectele până la capăt. Pe scurt, voința cu care își vor pune în „executare” viziunea și valorile. Or, testul Europei reale, al redefinirii relației dintre cetățean și politică/administrație, un nou echilibru, un model social, acesta este testul Generației Erasmus, fie că ea mișcă lucrurile în sectorul privat sau cel public.

 

Europa reală înseamnă mai puține subiecte artificiale și mai mult concret, mai puțină vrăjeală și mai multe soluții, și, sper la rândul meu, ca om al acestei generații, mai puțin populism și mai multă aplecare și încredere în comunitate. Iar Generația Erasmus trebuie să combine energia cu înțelepciunea pentru a reuși să „ne” treacă multipla criză pe care o traversăm, spre noua Europă, fie că vorbim de Statele Unite ale Europei sau alt model. „Generația Erasmus” a acumulat experiență și este păcat că nu iese mai mult în față.

 

Preferă să rămână mai în urmă, în structuri ONG-iste, în federații industriale, în administrația publică, deși se bucură de o bună pregătire europeană. Implicarea acestora ar fi un beneficiu pentru politică, ei reprezentând o resursă extrem de valoroasă. Clasa politică tânără a început să prindă, dar „generația Erasmus”, educată european, lipsește încă din nefericire din multe structuri.

 


Dan Luca este doctor în Relații Internaționale și Studii Europene, profesor la universități din Bruxelles, București și Cluj. Este autorul a 3 cărți despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european și dilemele comunicării. Își desfășoară activitatea la Bruxelles din 1997 și este președintele „Casei Europeiœ Bruxelles.