19.06.2020 00:19

Cum s-a adaptat lobby-ul de la Bruxelles crizei Corona? (I)

Cum s-a adaptat lobby-ul de la Bruxelles crizei Corona? (I)
Galerie foto

DAN LUCA


Criza Corona afectează puternic dinamica Bruxelles-ului european. Schimbarea modului de operare al instituțiilor europene implică o adaptare a procedurilor de interacțiune cu decidenții politicilor sectoriale. Apariția acestei „lebede negre” bulversează întreaga dinamică legislativă și modului de a discuta cele mai bune legi pentru cetățenii europeni. Anul trecut, prin intermediul cărții Mapping the Influencers in the EU Policies, încercam să creionez cum se va schimba lumea afacerilor europene în următoarea decadă. Prin intermediul acestui articol analizez impactul crizei actuale asupra acelor premoniții. 1.Trăim vremuri în schimbare - factori precum politica mondială, schimbările climatice, îmbătrânirea și creșterea populației, urbanizarea și o multitudine de alte provocări vor influența în continuare afacerile europene.Criza pandemică surprinde întreaga societate europeană, redefinind prioritațile legislative. Politica de sănătate devine știrea zilei, cu amplu impact asupra altor politici sectoriale. Relansarea economiei este subiectul cel mai discutat acum, iar o conectare a priorităților legislative cu economicul este o necesitate. 2.Piața afacerilor europene a devenit mai holistică în ultimii ani și va continua să se dezvolte pe măsură ce afacerile publice, relațiile publice, comunicarea, aspectele juridice se îmbină și se integrează în marea umbrelă a „Afacerilor UE”.În general, sectorul privat a fost grav afectat de criză, iar instituțiile au privit cu mai multă simpatie și toleranță unele segmente industriale. Găsind adversarul comun ”relansarea economică”, binomul instituțiibusiness a fost mult mai bine sincronizat. 3.Bruxelles-ul a devenit din ce în ce mai transparent, ceea ce duce la dezintermedierea sferei politice de la Bruxelles. Publicul este acum mai conștient și mai implicat în afacerile UE. Numărul actorilor de la Bruxelles a crescut considerabil - fie din industrie, ONG-uri sau din alte sectoare. Drept urmare, efortul necesar pentru a face auzită vocea fiecăruia a crescut considerabil. Piața afacerilor UE va deveni și mai mare. Surprinzător de mare numărul de companii care nu are încă prezență în Bruxelles. Anticipez un rol sporit al societății civile în procesele decizionale ale UE. De asemenea, prevăd că se va acorda mai multă atenție transparenței în procesul de elaborare a politicilor. Spațiul dezbaterilor s-a mutat online, iar decidenții politici au fost foarte vizibili, poate mai prezenți decât înainte.Totuși, mediul virtual nu oferă aceeași transparență, fiind de multe ori doar o perdea de fum care acoperă un proces decisional foarte rapid în unele cazuri, adaptat situatiei de criză. Da, a fost mai multă informare, dar mai puțină comunicare. Piața se va adapta, apetitul pentru comunicarea online stimulând unele entități să își consolideze și prezența fizică în Bruxelles. 4.Influența la Bruxelles rămâne în mare parte bazată pe relații de muncă bune și reciproc avantajoase între funcționari și părțile interesate cu care interacționează. Să nu uităm, un influencer este un adevărat credincios și promotor al valorilor și principiilor europene. Mai mult ca niciodată rolul liderilor de opinie a fost pus în valoare de noua situație creată. Beneficiind de o notorietate dobandită anterior, experții s-au reinventat, utilizând platformele de dezbateri ca mediul predilect în transmiterea mesajelor de impact. (va urma)