19.10.2017 00:19

"Crizantema de Aur", la marele jubileu


Galerie foto

GEORGE COANDĂ


1968. An crucial. România ieșea din „obsedantul deceniu” bolșevic. Țara se reîntorcea la strămoșeasca și benefica rânduială în județe, iar Târgoviștea își readjudecase statura de capitală. Dacă nu de țară, însă de județ pe bună dreptate. O boare a libertății și a recuperării demnității naționale ne inundase sufletele. Se ivise o zare de speranță. Într-un astfel de climat propice, cu acordul binevoitor al – cum se spunea pe atunci, organelor de partid și de stat, încurajator chiar, a apărut în orizontul culturii române, strălucind fascinant de la întâia sa ediție, Festivalul Național de interpretare și creație a Romanței „Crizantema de Aur”. A fost să fie o superbă premieră pe portativul vieții muzicale românești, un dar inubliabil făcut de Târgoviștea voievodală, Cetate de Scaun nu numai a țării, și este acesta un fapt de o excepțională însemnătate, a Renașterii culturale românești. Pe atunci, cel ce semnează cu firească emoție – și nu este doar, așa, o vorbă-n vânt – acest editorial de eveniment se afla la anii tinereții și gazetar fiind, iată o fastă întâmplare a sorții, dincolo de o îndatorire de serviciu, a devenit cel mai longeviv și consecvent cronicar, da, o tempora!, timp de o jumătate de veac, al „Crizantemei de Aur”. Parcă am mai spus-o, ierte-mi-se că mă repet, pe atunci nici prin vis nu-mi trecea, nu cutezam, deci, să năzuiesc că voi face și cronica de eveniment a marii ediții jubiliare a acestui perpetuu regal cultural, inspirat botezat „Crizantema de Aur”. Doamne când și cum au trecut, prefirați în clepsidra vremii și a destinului nostru, 50 de ani, de la acele nopți cu ninsori bogate din decembrie 1968, ale celei dintâi ediții petrecute până la ceasuri târzii din noapte, de la Casa de Cultură a municipiului Târgoviște (azi Cerc Militar) și până la ediția de acum, de la Teatrul „Tony Bulandra” de pe romanticul bulevard al castanilor, cu nume de rege, în care briza caldă a toamnei are rezonanță de romanță! Și-mi vin în minte acum dinspre eternitate, cuprinzându-mă fiorul regretului, proiectate ca pe un inefabil ecran, chipurile întemeietorilor: Constantin Manolescu, Paul Bănică, Gheorghe Vălcescu. Lor merită a le fi alăturate numele unor diriguitori oficiali din acel an de început de altă vreme politică și fără de care festivalul nu s-ar fi putut înscrie în istoria culturală a țări: Nicolae Tăbârcă, Ion Gavrilă, Gheorghe Bobocea, Mihai Gabriel Popescu, Victor Petrescu și alți câțiva împătimiți într-ale culturii și, de bună seamă, romanței. Pe același ecran inefabil al aducerilor aminte se derulează chipuri după chipuri, momente după momente, secvențe semnificative ale acestui mirabil eveniment cultural. Dar cum să le amintesc pe toate? Ar fi nevoie de o carte. Însă o carte există, o monumentală istorie a „Crizantemei de Aur”, acrilic și cu suflet scrisă de infatigabilul om de cultură Teodor Vasiliu, inspiratul prezentator al multor ediții ale festivalului. Este cel care, cât și un alt reputat om de cultură, laureată a multor festivaluri, și a „Crizantemei de Aur”, deci, Alina Mavrodin-Vasiliu, al cărei, la rându-i prezentatoare i-a fost, sunt inițiatorii constructori a două oportunități reabilitatoare pe un trend superior de afirmare a marelui eveniment târgoviștean autumnal Centrul Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței” și spațiului muzeal “Casa Romanței”. Dar hai, măcar, curente calamo, săi aduc din sipetul amintirilor pe câțiva dintre președinții juriului festivalului, adevărate nume de legendă, Victor Eftimiu, Ioana Radu, George Sbârcea, Octav Enigărescu, Felicia Filip, Mia Braia, Arta Florescu, David Ohanesian, Ludovic Spiess, Tudor Gheorghe, pe unii dintre prezentatori George Corneanu, Catrinel Lăzărescu, Silviu Stănculescu, Mircea Albulescu, Cezara Dafinescu, Natașa Raab, Adrian Pintea, Eusebiu Ștefănescu, ori ingenio șii scenografi, Emil-Florin Grama și Mihai Constantin/Mc Ranin, sau pe conducătorii de orchestre Nicușor Predescu, Paraschiv Oprea, Dan Ardelean, Lucian Vlădescu, Ștefan Cigu. Mă uit cu spaimă la spațiul pe care-l am la dispoziție. O, Doamne, nu-i pot numi aici și pe câștigătorii Trofeului „Crizantema de Aur” ori Premiul I, și la interpretare și creație, nici pe recitaliștii de excepție, poate pe câțiva, pentru coloratură (Ioana Radu, Mia Braia, Dorin Teodorescu, Ileana Sărăroiu, Daniela Vlădescu, Alina Mavrodin-Vasiliu, Octav Enigărescu, Florin Georgescu, Gică Petrescu, Matilda Pascal-Cojorărița, Angela Similea, Ștefan Bănică Junior, Mireille Rivat, Daniel Kottnauer sau japonezul Ryo Kasuga), îmi pare sincer rău, se vor supăra unii, îmi asum acest risc, de unde, vedeți și dumneavoastră cât este de terorizant să fii ziarist cultural. Le cer iertare. Și nu pot să trec, înainte de a pune punct acestui editorial remember, fără să amintesc de sora mai mică, strălucitoare și ea, a festivalului târgoviștean, „Crizantema de Argint” din pitorescul Chișinău care, în curând, va reînvia după câțiva ani de tăcere. Pentru că și pe dulcile meleaguri ale Basarabiei se cântă – astăzi cu un dor înlăcrimat de Țara Mamă – romanță românească. Astfel că, cele două festivaluri ale „Crizantemei” sunt acum o emoționantă și patriotică, da, patriotică punte muzicală unionistă între Târgoviște și Chișinău, în cuget și simțire românească… Și anii au trecut. Într-o fulgurantă Clipă. O jumătate de secol! Când și cum? Nu mai contează. Asta e, fugit irreparabile tempus! Este o imanență. Și azi, bătrânul, o, nu!, veteranul, sună mai bine, cronicar – cu conștiința împăcată că și-a așternut cu pasiune sufletul și condeiul pe 50 de petale ale „Crizantemei de Aur” -, și care n-are de gând să-și ia un răgaz decât atunci când bunul Dumnezeu va hotărî asta, privește cu melancolie în zarea trecută a edițiilor agonisite asemenea unui tezaur târgovi ștean muzical în timpul culturii, și românești și europene. Și tot, amintindu-și chipuri, momente, întâmplări, amestecându-se ca într-un caleidoscop sentimental, este învăluit cu înfiorare de un murmur tandru: „Frumoasă ești, ca o romanță, /Ce ziua își sărbătore ște…”, sau „Îmi cântă o vioară dorul/Atâtor ani, ca o ninsoare…” Și vor mai trece ani, și festivalul din magica toamnă târgovi șteană va dăinui. LA MULȚI ANI, CRIZANTEMĂ DE AUR”