26.07.2019 00:17

Credința - mijlocul autentic de vindecare a omului

În duminica ce urmează, se citește în bisericile noastre fragmentul din Evanghelie referitor la vindecarea slăbănogului din Capernaum. Textul sfânt ne spune despre îndrăzneala prietenilor celui paralizat a făcut pe Mântuitorul Hristos să se milostivească de paraliticul ce se chinuia. Acest lucru a angajat însă și contribuția personală a bolnavului, care suferea din cauza propriilor sale păcate. Sfântul Evanghelist Matei ne înfățișează dublul aspect al minunii: pe de o parte ajutorul dat celui bolnav de către prieteni, iar pe de altă parte iertarea păcatelor lui, iertare pe care a săvârșit-o numai Mântuitorul Hristos în calitatea Sa de Dumnezeu- întrupat. Păcatele și faptele de rușine sunt cele care distrug viața spirituală, ruinează civilizațiile, dărâmă cetățile întărite, învrăjbesc pe oameni, reduc generațiile și apropie pe om de instinctele oarbe ale naturii, confundându-l cu animalele. Exemplul însoțitorilor bolnavului și credința lor au făcut natura să cedeze și să renască viață duhovnicească prin împăcarea omului cu ființa sa schilodită de păcat. De fapt, rostul trăirii creștine este de a împăca oamenii, a relua legătura cu Dumnezeu in calitate de fii ai Tatălui, a respecta trecutul, și a ne însuși tot ce este bun din el pentru viitor. Prin aceasta se arată că religia creștină aparține comuniunii desăvârșite cu Dumnezeu și cu sfinții, dar aparține și solidarității umane. Deci, solidaritatea in bine este un act al credinței. Prima condiție care stă la baza acestei solidarității este adevărul, mărturisit de sinceritate. Aceasta înalță pe om și-i dă curaj, făcându- l mai uman, adică mai bun, mai înțelegător, mai conștient de rostul lui în univers și în relațiile lui cu ceilalți oameni. A doua condiție care se cere credinciosului de astăzi este cunoașterea adevărului, pentru că fără cunoaștere devenim neputincio și, fără curaj suntem în pericol: „orb pe orb dacă se călăuzește amândoi cad în groapă... ”. Biserica creștină, pe lângă mijloacele sale de sfințire, învățătură și îndreptare, care sunt izvoarele cunoașterii Descoperirii lui Dumnezeu, mai are și pe al doilea, Sfânta Scriptură, care este baza descoperirii directe a lui Dumnezeu și încrederea desăvârșită în adevărul credinței. Lepădarea de sine sau luare crucii, ridicarea de pe patul suferinței sau iertarea păcatelor, sunt tocmai scopul de a scoate omul din atracția egoista si a le îndrepta pe calea cea bună, spre Hristos, cum au făcut și prietenii sau cunoscuții paraliticului. Făcând tot binele și respecând pe semenii noștri, ajutându-i, atunci și Dumnezeu va împlini credința noastră, așa cum I-a ascultat pe cei care îngrijeau pe paralitic și pentru ei Iisus i-a iertat păcatele, făcându-l sănătos.

Pr. Rîpea Petruț,

Parohia Buciumeni, Protoieria Pucioasa