19.03.2019 00:25

CFR sare de pe șine

CFR sare de pe șine
Galerie foto

❚ Doar la începutul acestei luni, în România, 5 trenuri au deraiat, iar în județul Dâmbovița situația CFR e deplorabilă: vedem tot mai multe căi ferate neîntreținute, condițiile din tren lasă de dorit și foarte multe vagoane zac abandonate prin gări ❚ Echipa redacției Jurnal de Dâmbovița a reușit, cu mare greutate și doar cu promisiunea protecției anonimatului, să stea de vorbă cu doi angajați CFR, care au oferit mărturii cutremurătoare despre situația rețelei feroviare din Dâmbovița ❚ „A fost dezastru, au furat motorină, veneau la furat pe liniile de cale ferată, au furat curent electric… Am ajuns să stăm fără lumină, poate să îți dea unul cu ceva în cap”, ne-a spus, cu teamă, una dintre sursele noastre din CFR

 

ȘTEFAN KHALIL

 


 

Dacă în anul 1939, sistemul feroviar din România era considerat unul dintre cele mai moderne din Europa, astăzi, țara noastră a ajuns codașă la acest capitol. La începutul lunii martie, trei trenuri au deraiat, în județul Brașov, la Augustin și Racoș, unul la ieșirea din stația Săvârșin, iar cel de al treilea în depoul din Bucureșți. Situația nu este mai bună nici în județul Dâmbovița, unde în vara anului trecut, un tren a deraiat în zona localității Titu, iar incidentul s-a soldat cu accidentarea a doi angajați ai CFR.

CFR-iștii, în silenzio stampa, de teamă

Reporterii redacției Jurnal de Dâmbovița au încercat să intervieveze câțiva angajați ai CFR, pentru a afla mai multe detalii care să ne ajute să repunem, cumva, pe „șinele” dezbaterii publice, subiectul despre situația sistemului feroviar din Dâmbovița, în special, și din România, în general. A fost foarte greu să găsim pe cineva care să ne ofere unele răspunsuri la întrebările noastre, pentru că celor mai mulți dintre ei le era teamă să vorbească despre acest subiect. Vedem tot mai multe căi ferate neîntreținute, condițiile din tren lasă de dorit și foarte multe vagoane zac abandonate prin gări.

Angajat CFR: „Nu știu dacă se mai fură… că nu prea mai au de unde!”

Între timp, hoții își fac de cap și fură ce vor de pe liniile ferate, iar riscul deraierii trenurilor este în creștere. Zilele trecute, de exemplu, au fost furate cablurile de la instalații de dirijare a traficului feroviar între Titu și Ghergani. Deplasarea trenurilor a fost dirijată ore în șir prin… telefon, după ce nu mai puțin de 6 cabluri de alimentare a instalației pentru dirijarea traficului au fost furate de hoți. Momentan, inculpații nu au fost prinși, iar amenda pe care aceștia o vor primi se poate situa între 20.000 și 40.000 de lei, în cazul în care vor fi prinși. După numeroase insistențe, echipa redacției Jurnal de Dâmbovița a reușit să stea de vorbă cu un angajat CFR, pe tema dezastrului sistemului feroviar din Dâmbovița, însă doar sub protecția anonimatului acestuia. ,,În momentul ăsta nu știu dacă se mai fură, cel puțin nu cred că se mai întâmplă asta la noi în județ, pentru că… nu prea mai au de unde, dar știu sigur ce dezastru era după ’90, când au început ăștia să fure ca la nebuni. Mecanicii de locomotive vindeau motorină, în bidoane 3-5 litri. Ieșeau cu ea în stradă și se opreau diferiți șoferi, cu care negociau prețul. Mai erau vremuri când trebuiau păzite liniile de cale ferată. Într-o perioadă, jandarmii erau puși paznici, dar numai în timpul nopții. Imediat ce se crăpa de ziuă, nu mai stătea nimeni să le păzească și atunci veneau și hoții. Nu a durat mult și după nu le mai păzea nimeni. Au fost prinși câțiva hoți și, după, s-au mai oprit din furat, dar tot au mai «dat lovitura» câte unii. Erau alții care trăgeau curent de la noi și acum am ajuns să stăm fără lumină. Oricând poate să vină unul să-ți dea cu ceva în cap, mai ales că sunt și multe femei angajate aici. Sunt călători care nu vor să îi dea nașului de tren banii pe bilet, din caza condițiilor din vagoane”, ne-a dezvăluit sursa noastră din CFR.

Refacerea CFR la standarde europene ar costa cam 2% din PIB. Cât repartizarea pentru Armată!

Un alt angajat al Căilor Ferate Române, care se ocupa de întreținerea liniilor ferate, ne mai spune că e cel mai mare declin al sistemului feroviar cu care se confruntă țara noastră. Călătorii se plâng din ce în ce mai mult de condițiile de transport din vagoanele de tren personal al CFR, iar situația nu pare a se îndrepta prea curând. Potrivit părților implicate în sistemul feroviar din România, ar fi necesară o alocare de 2% din Produsul Intern Brut (echivalentul repartizării PIB pentru Armată!) pentru un sistem la standarde europene, în care liniile ferate să fie moderne, iar trenurile să se poată deplasa mai rapid. Reporterii „Jurnal de Dâmbovița” au încercat - și vor continua demersurile în aceste zile - să obțină un punct de vedere din partea administrației CFR în legătură cu starea din ce în ce mai proastă a sistemului feroviar din Dâmbovița, și nu numai! Vom reveni cu detalii.