08.09.2015 00:21

Cardul de sănătate încă dă dureri de cap

Cardul de sănătate încă dă dureri de cap
Galerie foto

❚ Lăsând la o parte faptul că încă sunt mulți asigurați care nu au intrat în posesia acestui document electronic și pentru care există soluția adeverinței înlocuitoare eliberate de Casele de Asigurări, medicii de familie, dar și unii furnizori de servicii medicale se confruntă cu disfunționalități ❚ De exemplu, dr. Ileana Dumitrescu, președintele Asociației Medicilor de Familie Dâmbovița, spune că, mai ales la începutul lunii, sistemul se blochează sau merge mai greu, lucru care generează nemulțumire în rândul pacienților, deși nu e vina doctorilor ❚ O altă problemă, mai... usturătoare pentru furnizori, este că validarea serviciilor medicale întâmpină uneori dificultăți, astfel încât acestea rămân nedecontate

interviu cu dr. Ileana Dumitrescu, președintele Asociației Medicilor de Familie Dâmbovița

VIOLETA STANCIU

 


 

Rep.: De la 1 septembrie a.c., cardul de sănătate a devenit un instrument de lucru obligatoriu atât pentru medici, cât și pentru pacienți. Ați mai întâmpinat probleme?

- Acțiunea cardul a fost implementată și începută cu data de 1 mai a.c. Problema este că mai sunt pacienți care nu au primit cardul, sunt persoane care au împlinit între timp 18 ani și sunt în așteptarea cardului, dar sunt și persoane care l-au pierdut. Aceștia trebuie să meargă la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Dâmbovița să facă o cerere în care să spună că nu l-au primit sau că l-au pierdut și... sunt în așteptarea cardului. De la 1 septembrie, folosirea cardului este obligatorie. Dacă îl pierzi sau dacă nu l-ai primit, este la fel de obligatoriu să mergi la Casa de Sănătate să faci o cerere, să declari că nu l-ai primit sau l-ai pierdut.Vei primi, pentru maxim 2-3 luni, o adeverință care va suplini cardul, dar nu mai mult decât acea perioadă. Dacă te duci la medic fără card (deși îl ai acasă), nu beneficiezi de servicii care să fie în contract cu Casa de Sănătate - consultație, trimitere la un medic specialist, rețetă... Deci fără card nu mai primești nimic.

Rep.: Vă mai confruntați cu disfuncționalitățile de la începutul implementării sistemului?

- Probleme mai sunt și acum. La început de lună sistemul pică...și durează câteva zile sau merge mai greu. De asemenea, se poate întâmpla ca, timp de câteva ore, sistemul să nu meargă pentru că toată lumea raportează. Se mai întâmplă ca și în cursul celorlalte zile sistemul să meargă mai greu. Ideea este că va trebui să înțeleagă și pacienții că nu este vina noastră. În nici un caz nu este vina furnizorului de servicii fie că este medic, farmacie, laborator, spital. Altfel spus, este prea mare cererea și oferta nu este pe măsură. Pe de altă parte, se mai întâmplă ceva care este în defavoarea furnizorilor de servicii medicale, iar în luna august s-a întâmplat la toți. Serviciile medicale trebuie validate în 72 de ore. Ce înseamnă această validare pe care programul poate să ți-o dea? De fapt trebuie ridicată în sistem și, dacă în momentul acela se întâmplă ceva și nu funcționează sistemul, nu este ridicat serviciul și nu se plătește. Poate să fie un serviciu sau pot să fie 2-3- 15 care înseamnă totuși bani pe niște servicii pe care le-ai făcut... Nu este vina noastră.

Rep.: Ne puteți da un exemplu concret?

- Într-o zi am avut 20 de consultații, toate mi-au arătat că sunt valide, dar când fac raportarea pe 1 septembrie, una dintre consultații nu mai este ridicată în sistem și nu se mai plătește. Bine, pot fi mai multe, dar mie mi s-a întâmplat să fie câte una din anumite zile. Deci mie îmi arată validat și în momentul când se face validarea a picat. Nu e vina noastră. Nu știu ce a avut sistemul. Cert este că în felul acesta nu s-au plătit niște servicii medicale și evident s-au făcut niște economii. Nu este normal așa ceva. Dacă nici cu cardul nu poate fi validat serviciul? Așa s-a întâmplat la începutul lunii august, pentru luna iulie, pentru toți furnizorii de servicii medicale.