29.11.2013 08:19

Brand turistic, brand de țară!

Brand turistic, brand de țară!
Galerie foto

dr. DAN LUCA


 

Fără a confunda brandul de țară cu brandul turistic, mi-am propus să trasez câteva elemente care pot contribui la crearea brandului turistic general al țării. Ce presupun acestea în mod concret? Festivalul „George Enescu”, pe lângă faptul că este un eveniment cultural internațional major organizat în România, este și un puternic brand cultural al României, un real magnet pentru turiștii străini.

 

Dar acesta este doar unul dintre exemplele posibile. România are un patrimoniu cultural-istoric și etnofolcloric de mare valoare și atractivitate turistică. De altfel, este foarte adevărat că și istoria poate fi valorificată ca brand prezent și poate constitui un adevărat potențial de viitor, nu numai în bussines, ci și în campanii de țară ca și completare și susținere a autenticității brandului național.

 

Am văzut de exemplu că se practică des asocierea cu numele Casei Regale a României, ceea ce conferă în prezent multor companii furnizoare de bunuri și servicii prestigiu și rezonanță. Nici turismul educațional nu mai este ceva „exotic”, având în vedere mobilitatea actuală. Printre țările care au o piață mai dezvoltată a turismului educațional se numără Spania, Italia, China și țările fostei Uniuni Sovietice.

{GOOGLE_AD_BOX1}

 

De altfel, Spania și Italia beneficiază de un program guvernamental de susținere și finanțare a acestor programe, pentru a încuraja învățarea în limba engleză. Evident, până la a egala instituțiile românești de învățământ branduri precum Cambridge sau Oxford este cale lungă, însă și spre astfel de abordări ne-am putea orienta. Serviciile medicale de calitate, deși de multe ori practicate în mediul privat, dar la prețuri mai accesibile decât în multe alte țări, atrag cetățenii străini spre România.

 

Remus Lăpușan recent evidenția posibilitatea lansării unui proiect pentru „turismul medical” la Cluj. Acesta propune crearea unei platforme online care să ofere informații utile atât turiștilor străini, cât și românilor care au nevoie de serviciile medicale oferite de centrele specializate ale municipiului.

 

„Turiștii sosiți în Cluj pentru a beneficia de servicii medicale, la costuri decente, nu numai că aduc în județul Cluj bani, ci au un impact pozitiv și asupra serviciului de sănătate din respectiva societate și asupra industriei turistice“, explica liderul clujean. Turismul medical înseamnă tratament, intervenții și refacere. Turiștii caută clinici cu speciali ști buni și hoteluri de calitate în care să își petreacă perioada de convalescență.

 

Citeam recent că Brașovul propunea un proiect pilot în acest sens, dezvoltat împreună cu specialiști germani. La fel, județul Dâmbovița este un județ cu potențial turistic enorm. Este păcat să nu fie făcute cunoscute, și de ce nu, să fie asociate cu România!

 

Dan Luca este doctor în Relații Internaționale și Studii Europene, fondator în 2003 al Clubului „România-UE” Bruxelles. Are 42 de ani și își desfășoară activitatea la Bruxelles din 1997. Este autorul a 3 cărți despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european și dilemele comunicării. Este profesor la universități din Bruxelles, Gorizia (Italia), București și Cluj. În 2008, inspirat și sprijinit de social-democrații germani, socialiștii francezi și laburiștii britanici, a înființat la Bruxelles prima filială din afara teritoriului României a unui partid politic român – PSD Bruxelles.