06.01.2022 00:13

Botezul Domnului

După anii de tăcere de la Nazaret, Domnul Hristos Se pregătește pentru a începe lucrarea de propovăduire a cuvântului divin, de descoperire a tainei Persoanei Sale și de sfințire a omului, pe care venise să-l mântuiască. Între perioada vieții tainice și aceea a activității publice se situează evenimentul unic al Botezului, ce are o importanță deosebită în existența pământească a Mântuitorului.

Botezul reprezintă un moment esențial în iconomia mântuirii și în viața Dumnezeului întrupat. S-ar putea spune că el constituie piatra de hotar care separă etapa Vechiului Testament, ce se încheie, de aceea a harului, care se va deschide atunci când Iisus vă coborî în apele Iordanului. De aceea, o dată cu Botezul Domnului va lua sfârșit și activitatea Sfântului Ioan, care, curând după aceasta, va fi întemnițat. Vocea ultimului profet al Vechiului Testament va amuți din clipa în care etapa Legii va fi încheiată, fiind înlocuită de aceea a harului.

Sfinții Apostoli, Sfinții Părinți și scriitori bisericești subliniază, în scrierile lor, că botezul Domnului în apa Iordanului, pe lângă faptul că a făcut cunoscut tuturor pe Domnul nostru Iisus Hristos ca Fiu adevărat al lui Dumnezeu-Tatăl și odată cu El și pe celelalte persoane ale Sfintei Treimi, mai are și o referire deosebită față de întreaga creație. Ca atare, botezul lui Hristos este o revelare a tainei Sfintei Treimi, dar după învățătura Bisericii, el este și o restabilire și o reînnoire a firii înconjurătoare omului. Acesta este rostul pentru care Hristos se botează în mijlocul firii, în apele Iordanului.

Botezul lui Iisus este momentul arătării, al certificării mesianității și, mai mult al filiației Sale dumnezeiești. Teofania Sfintei Treimi și proclamarea de către Tatăl a Fiului, în care se împlinește voia Sa, este momentul în care nu din partea oamenilor vine recunoașterea, ci din partea lui Dumnezeu Însuși.

Botezul lui Iisus  este și un moment în care Iisus se smerește pe sine: primind a fi botezat și încă de cineva mai mic decât El. Sensul botezul este dat de mărturisirea lui Iisus: „pentru a împlini toată dreptatea” (Matei 3, 15).  Evanghelistul Matei punctează prin aceasta asumarea Vechiului Testament de către Iisus, în expresia sa sănătoasă, anume aceea care îl are permanent pe Dumnezeu drept îndrumător și nu aceea care l-a înlocuit pe Dumnezeu cu tradiția sau cu erminia ipocrită a Legii.

Erminia bisericească a Botezului Domnului este dată de Sărbătoare Botezului care este unul dintre cele mai importante praznice împărătești, după Învierea și Nașterea Domnului. Elementul important care intervine în erminia bisericească și care nu apare în Evanghelie este acela al sfințirii apelor prin botezarea Fiului lui Dumnezeu. Un alt element demn de subliniat, legat de Botez, este proclamarea de către Dumnezeu a lui Iisus Hristos ca Fiu supus, ascultător, care împlinește voia lui Dumnezeu.

După ce a fost botezat tot poporul, a fost botezat și Iisus, spune Sfântul Luca. Deci tot poporul a fost botezat înainte de Iisus; așadar, Botezul lui Ioan încheie această perioadă de pregătire pentru venirea lui Hristos. Botezul lui Iisus nu este indicat decât printr-un cuvânt, în timp ce în Evanghelia după Matei există un dialog între Iisus și Ioan despre împlinirea dreptății lui Dumnezeu. Pentru Biserica primară a existat o serioasă problemă în legătură cu Botezul lui Iisus: dacă Iisus este fără păcat, a avut într-adevăr nevoie de Botez? Iisus Se supune Botezului pentru a arăta că vrea să ducă la împlinire planul lui Dumnezeu de mântuire a omului și de restaurare a întregii creații ca Noul Adam. Să împlinească toată dreptatea, adică planul lui Dumnezeu, solidaritatea Sa ca om cu lumea păcătoasă până la jertfă. Este o alegere care face parte din taina kenozei, sau a smeririi de bunăvoie a lui Dumnezeu.

Sfântul Luca interpretează Botezul lui Iisus ca pe o teofanie, o revelație a lui Dumnezeu în Fiul Său întrupat prin Duhul Sfânt. Această teofanie cuprinde trei elemente: cerul care se deschide permițând astfel comunicarea dintre cer și pământ, coborârea Duhului Sfânt și vocea cerească.

 

  Pr. Andreescu Ion Doru – Parohia Malu cu Flori

Protoieria Târgoviște Nord